Ilustračná snímka

Poradca Dekra: Tieto ojazdené autá sú najkvalitnejšie

Foto: Dreamstime

13.3. 2017 12:07 Pri kúpe ojazdeného vozidla stoja záujemcovia pred celým radom výziev. Orientáciu z hľadiska kvality daného modelu môže poskytnúť prehľad vyše 470 vozidiel od nemeckej spoločnosti Dekra.

Pri kúpe jazdenky číha na záujemcov celý rad nástrah, najmä v súvislosti so skrytými chybami a stočenými odometrami. Na pomoc prichádzajú rôzne rebríčky spoľahlivosti ojazdených vozidiel a jedným z nich je každoročná analýza nemeckej spoločnosti Dekra. vo svojej najnovšej, v poradí už desiatej, správe vyhodnotila Dekra vyše 500 modelov, čo je viac než dvojnásobok oproti počtu spred piatich rokov.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dekra
Ilustračná snímka. Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra

Index chybovosti (DMI)

Experti Dekry vyhodnotili výsledky približne 15 miliónov technických kontrol za posledné dva roky. V analýze zohľadnili iba relevantné poruchy týkajúce sa priamo vozidla. To znamená, že vypustili chyby, ktoré súvisia s osobou vlastníka, napríklad, spôsob jazdy či starostlivosť. Výsledky štúdie podporuje aj fakt, že technici hodnotili modely len vtedy, ak mali k dispozícii údaje minimálne pre tisíc vozidiel.

Na základe týchto údajov Dekra vypracúva svoj Index chybovosti (DMI), pri ktorom sa z percentuálnej hodnoty vozidiel bez relevantných závad odpočíta percento vozidiel so závažnými chybami. Zohľadňuje pritom výsledky technických kontrol podľa jednotlivých častí vozidla: podvozok/riadenie, motor/emisie, karoséria/rám/vnútorný priestor, brzdový systém, elektrika/elektronika/osvetlenie. Dekra rozdelila modely do jednotlivých tried a posudzovala ich v troch kategóriách podľa počtu najazdených kilometrov (0 až 50 000 km, 50 001 až 100 000 km, 100 001 až 150 000 km).

Ilustračná snímka. Zdroj: Dekra
Ilustračná snímka. Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra

Absolútny víťaz

Model, ktorý zaznamená najvyšší priemerný DMI vo všetkých troch kategóriách (0 až 150 000 km), sa stáva absolútnym víťazom. Titul v tomto roku obhájilo Audi A6 a striebro opäť získal Mercedes triedy E. K zmene došlo na tretej priečke, z ktorej Volvo S60/V60 vytlačilo Audi Q5 a odkázalo mu „zemiakovú“ medailu na 4. mieste.

Podrobné výsledky aj z hľadiska najčastejších technických nedostatkov si môžete pozrieť na stránke nemeckej Dekry, upozorňujeme však, že slovenčina medzi jazykovými možnosťami nie je. Záujemcovia si môžu zvoliť nemčinu, angličtinu, taliančinu, francúzštinu, poľštinu a švédčinu.

1. Mini a malé autá

Víťazom v triede mini a malých áut sa stala tretia generácia modelu Honda Jazz, ktorá technikov presvedčila celkovo priaznivými výsledkami. Jedinou slabinou sa stal brzdový systém, predovšetkým náchylnosť brzdových kotúčov ku korózii a vyššie opotrebovanie, ako aj ťažší chod strmeňov. Druhé miesto si odnáša Mazda 2, u ktorej sú typickým nedostatkom vybité ložiská spojovacej tyče riadenia. Bronz získalo VW Polo, kde je potrebné skontrolovať nastavenie svetlometov a v niektorých prípadoch dochádza k úniku oleja. U vozidiel s viac než 100 000 najazdenými kilometrami sú častou slabinou opotrebované brzdové kotúče a obloženie.

Nasleduje prehľad celkových výsledkov v triede mini a malých áut. V rebríčku nájdete niekoľko rovnakých modelov, avšak rôznych generácií.

Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra

2. Kompaktná trieda

V kompaktnej triede získala vavríny súčasná generácia jednotkového BMW, ktoré zaujalo dobrými výsledkami a technici nenašli žiadne významnejšie slabiny. S rastúcim počtom kilometrov však prípadnému kupcovi odporúčajú skontrolovať čelné sklo a hmlové svetlomety, kde sa opakovane vyskytlo poškodenie kamienkami. Druhé miesto si odnáša nový Ford Focus, u ktorého sa pri technických kontrolách nenašli významnejšie nedostatky. A ak predsa, tak sporadicky išlo o nesprávne nastavenie a funkčnosť svetlometov. Druhá generácia Mazdy 3 sa dostala na tretiu priečku. Pri kúpe by mal záujemca spozornieť pri chybových hláseniach systému kontroly tlaku v pneumatikách. Sporadicky sa vyskytli aj chyby v nastavení svetlometov, tie sa však dajú poľahky odstrániť.

Nasleduje prehľad celkových výsledkov v kompaktnej triede. V rebríčku nájdete niekoľko rovnakých modelov, avšak rôznych generácií.

Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra

3. Stredná trieda

V strednej triede sa jednoznačným víťazom stalo Volvo S60/V60, u ktorého sa pri technických kontrolách nevyskytli prakticky žiadne závažné nedostatky. Niet divu, že v celkovom hodnotení skončilo na treťom mieste a ani rastúci počet kilometrov tento model nepoložil na lopatky. Druhú priečku obsadilo Audi A4 a ak technici predsa niečo odhalia, tak sú to iba poškodenia čelného skla od kamienkov, nesprávne nastavené svetlomety alebo nefunkčný ostrekovač svetlometov. Stupeň víťazov uzatvára prvá generácia Audi A5. Pokiaľ nedošlo k úniku oleja z tlmičov, je toto Audi bezpečnou kúpou. Podobne ako u Audi A4 môže dôjsť k výpadku ostrekovačov svetlometov.

Nasleduje prehľad celkových výsledkov v strednej triede. V rebríčku nájdete niekoľko rovnakých modelov, avšak rôznych generácií.

Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra

4. Vyššia stredná trieda

Audi A6 suverénne vyhralo nielen vo svojej triede, ale obhájilo vlaňajšie prvenstvo. Jedinou slabinou je chybné alebo poškodené čelné sklo. Dvojkou v tejto triede sa stal Mercedes triedy E, u ktorého technici odporúčajú potenciálnym kupcom skontrolovať stav brzdových kotúčov a obloženia, poškodenie čelného skla a sporadicky sa môže vyskytnúť aj poškodenie denných svetiel a gumových ložísk na zavesení náprav. Tretie miesto získala šiesta generácia päťkového BMW, kde sa okrem poškodeného čelného skla často vyskytuje nesprávne nastavenie hmlových svetlometov. S rastúcim počtom najazdených kilometrov sa v dôsledku úniku oleja hlási o slovo zavesenie diferenciálu a občas sa vyskytli aj chybné systémy kontroly tlaku v pneumatikách. A pokiaľ si potenciálny kupec obzerá auto na zdviháku, môže rovno skontrolovať stav gumových dorazov tlmičov.

Nasleduje prehľad celkových výsledkov vo vyššej strednej triede. V rebríčku nájdete niekoľko rovnakých modelov, avšak rôznych generácií.

Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra

5. Športové autá

Hoci druhá generácia Audi TT netrpí typickými problémami športových áut s podvozkom a brzdami, technici odhalili nadpriemerný počet roztrhnutých ochranných manžiet hnacieho hriadeľa a poškodeného výfukového systému. Striebro získalo Porsche 911, u ktorého sa vo veľkej miere vyskytujú netesné tlmiče vibrácií a vybité hlavice spojovacej tyče riadenia. Odporúča sa pohľadať známky korózie na ojniciach tlmičov vibrácií. Tretie miesto získal Mercedes SL, ktorého najproblematickejšou skupinou sa stal podvozok/riadenie. Obvykle sú problematické netesné alebo chybné tlmiče resp. ložiská tlmičov, väčšia vôľa v riadení a trhliny v ochranných manžetách. Potenciálny kupec by mal skontrolovať aj možnú netesnosť motora a prevodovky.

Nasleduje prehľad celkových výsledkov v triede športových áut. V rebríčku nájdete niekoľko rovnakých modelov, avšak rôznych generácií.

Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra

6. Trieda SUV

Prvenstvo v tejto triede získalo v celkovom hodnotení „zemiakové“ Audi Q5. Model nevykazuje žiadne výraznejšie nedostatky. Druhé miesto obsadil Mercedes GLK so svojou typicky hranatou karosériou. Okrem poškodenia čelného skla sa u neho môže vyskytnúť netesnosť prevodovky. Tretiu priečku získalo Volvo XC60, u ktorého technici odhalili opotrebované brzdové kotúče a obloženie a sporadicky aj poškodené ochranné manžety hnacieho hriadeľa.

Nasleduje prehľad celkových výsledkov v triede SUV. V rebríčku nájdete niekoľko rovnakých modelov, avšak rôznych generácií.

Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra

7. Vany

Prvenstvo medzi vanmi si odnáša druhá generácia Fordu C-Max. Hoci nevykazuje žiadne výraznejšie nedostatky, technici Dekry odporúčajú skontrolovať stav brzdových kotúčov a obloženia a gumových ložísk pozdĺžnych ramien. Na druhom mieste nájdeme prvú generáciu modelu Opel Meriva, kde sa už pri nižšom počte najazdených kilometrov vyskytujú opotrebované brzdové kotúče a poškodené ochranné manžety. Nad 50 000 km odhalili technické kontroly vyšší počet vybitých ložísk spojovacej tyče riadenia, poškodeného upevnenia tlmičov výfuku a koróziou oslabených brzdových trubiek. Bronz si odnáša tretia generácia Renaultu Scénic, ktorý patrí medzi najlepšie vo svojej triede v kategórii nad 100 000 km. Dekra odporúča overiť kontrolky a rozsvietená kontrolka motora naznačuje chybu vo výfukovom systéme. Okrem toho sa môže vyskytnúť nesprávne nastavenie a funkčnosť svetlometov a opotrebované brzdové kotúče a obloženie.

Nasleduje prehľad celkových výsledkov v triede vanov. V rebríčku nájdete niekoľko rovnakých modelov, avšak rôznych generácií.

Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra

8. Malé užitkové vozidlá

Víťazom v triede malých užitkových vozidiel sa stal Mercedes Vito/Viano, u ktorého sa už pri nižšom počte najazdených kilometrov oplatí skontrolovať olej v diferenciáli, trhliny v pružinách tlmičov a uvoľnený výfuk. Technické kontroly odhalili aj nedostatočnú účinnosť parkovacej brzdy a koróziu na dverách. Druhá generácia Citroenu Berlingo zaujala najmä výsledkami v kategórii nad 100 000 km. Dekra odporúča skontrolovať brzdový systém, najmä chod strmeňov a opotrebovanie brzdových kotúčov a obloženia. Na podvozku sa sporadicky vyskytujú vybité ložiská stabilizátorov. Bronzový Peugeot Partner má síce pri menšom počte odjazdených kilometrov problémy s brzdovým a elektrickým systémom, v ostatných kategóriách sa mu darí lepšie. Spočiatku sa často vyskytujú problémy s ťažkým chodom strmeňov resp. nadmerným opotrebovaním brzdového obloženia a chybnými brzdovými svetlami. Určite sa oplatí skontrolovať aj ložiská spojovacej tyče.

Nasleduje prehľad celkových výsledkov v triede malých užitkových vozidiel. V rebríčku nájdete niekoľko rovnakých modelov, avšak rôznych generácií.

Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra

9. Veľké užitkové vozidlá

Vavríny si spomedzi veľkých užitkových vozidiel odnáša Renault Master. Pred kúpou sa oplatí skontrolovať stav ochranných manžiet hnacieho hriadeľa a svetlometov, ako aj chod strmeňov a ich prípadnú netesnosť. Sporadicky sa môže zablokovať spínacia skrinka. Mercedes Sprinter druhej generácie občas prichádza na technickú kontrolu s jednostranným opotrebovaním pneumatík na prednej náprave, preto pred kúpou určite nezaškodí kontrola geometrie. Technici odhalili aj niekoľko prípadov problémov s ručnou brzdou a trhlín na brzdových kotúčoch. VW Crafter je síce spoľahlivý spoločník, často však trpí únikom oleja z diferenciálu. Pri skúšobnej jazde sa oplatí sledovať reakcie riadenia.

Nasleduje prehľad výsledkov v strednej triede, kde Dekra ohodnotila celkovo 15 modelov. V rebríčku sa vyskytujú aj vozidlá rôznych generácií jedného modelového radu.

Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra

10. Celkové výsledky

V nasledujúcich tabuľkách prinášame celkové výsledky 179 modelov.

V tabuľke sú jednotlivé triedy označené číslom podľa nasledovného kľúča:

1 – mini a malé autá

2 – kompaktná trieda

3 – stredná trieda

4 – vyššia stredná trieda

5 – športové autá

6 – SUV

7 – vany

8 – malé užitkové vozidlá

9 – veľké užitkové vozidlá

Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Dekra
Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia