Zvoliť správny čas na predaj ojazdeného auta nie je až tak jednoduché. Niektorí sa ho zvyknú zbaviť čo najskôr po ukončení záruky, iní ho menia za nové, keď príde na trh omladené prevedenie, či nasledujúca generácia. Aj potom však ešte stále môže slúžiť, až kým sa ďalšiemu vlastníkovi oplatí investovať do jeho prevádzky. Ako dlho to býva, ukazuje zaujímavý prieskum z Holandska, udávajúci, pri akom počte najazdených kilometrov zvyknú majitelia svoje auto definitívne vyradiť z prevádzky.
Štatistika je vyhodnotená podľa značiek, v rámci nich však už nerozlišuje jednotlivé typy, ale iba rozdiel medzi zážihovými a vznetovými motormi. Na výpovedi štúdie to ale nič nemení. Ak má nejaká firma v portfóliu problémový modelový rad, platí, že čím je rozšírenejší, tým viac zaváži na celkovom priemere. Takisto nebol ohraničený ani vek, resp. roky výroby sledovaných automobilov. S ohľadom na najazdené kilometre je však zrejmé, že údaje pochádzajú z relatívne dlhšieho časového úseku.
Poradie pritom pôsobí celkom konzistentne, keďže rôzne značky, ktoré štandardne zdieľajú množstvo mechanických komponentov, dosiahli veľmi podobné výsledky.
Automobily so zážihovým motorom
Pohľad na rebríček automobilov so zážihovými motormi nie je žiadnym prekvapením, zaujme snáď len markantný rozdiel, s akým sa od svojich nasledovníkov odlišuje prvé Volvo. Aj ďalšie dve značky, Saab a Mercedes sú pritom preslávení bežci na dlhé trate. Potešujúco ale vyzerá aj zvyšok poľa, pretože vozidlá každej z hodnotených firiem dokážu počas svojej životnosti v priemere najazdiť viac než 300 000 kilometrov, aj posledný Opel sa tohto čísla vzdialený zanedbateľne.
Por. | Značka | Priemerný počet najazdených kilometrov pri vyradení z premávky |
1 | Volvo | 404 244 |
2 | Saab | 368 095 |
3 | Mercedes-Benz | 346 036 |
4 | Chevrolet | 339 584 |
5 | Chrysler | 338 218 |
6 | Mitsubishi | 335 147 |
7 | Audi | 332 958 |
8 | BMW | 330 560 |
9 | Jaguar | 327 827 |
10 | Citroën | 323 229 |
11 | Alfa Romeo | 321 386 |
12 | Renault | 314 683 |
13 | Subaru | 311 653 |
14 | Hyundai | 311 562 |
15 | Volkswagen | 311 524 |
16 | Peugeot | 308 551 |
17 | Seat | 308 379 |
18 | Ford | 308 172 |
19 | Mazda | 308 053 |
20 | Honda | 305 019 |
21 | Nissan | 304 967 |
22 | Opel | 298 946 |
Automobily so vznetovým motorom
Rebríček automobilov so vznetovým motorom je zreteľne kratší než predchádzajúci. V Holandsku sa jazdí na naftu menej, práve táto krajina je známa tým, že ako lacnejšiu alternatívu hojne využíva LPG.
Na prvý pohľad je evidentné, že vozidlá poháňané vznetovým motorom dokážu slúžiť o poznanie dlhšie než so zážihovým. Nie je to však žiadne prekvapenie, pohonná jednotka má na celkovú životnosť automobilu podstatný vplyv a vznetové agregáty, štandardne pracujúce pri nižších otáčkach sa tradične opotrebúvajú pomalšie. Vďaka svojej hospodárnosti sú navyše častejšie prevádzkované na dlhších tratiach.
Štatistiku opäť vedie Volvo a zasa s výrazným, tentoraz ešte väčším náskokom než pri autách so zážihovými motormi. Ich priemer, takmer tri štvrte milióna najazdených kilometrov je úctyhodný. Mimoriadne slušnú životnosť a odstup od ostatných konkurentov však ponúka aj druhý Mercedes, no hanbu si nespravili ani ostatné firmy. Veď každá, ktorá sa do prieskumu dostala, vyrába vozidlá, ktoré počas svojej životnosti v priemere najazdia skoro pol milióna kilometrov.
Por. | Značka | Priemerný počet najazdených kilometrov pri vyradení z premávky |
1 | Volvo | 681 671 |
2 | Mercedes-Benz | 561 600 |
3 | Renault | 476 198 |
4 | Audi | 476 125 |
5 | BMW | 472 716 |
6 | Toyota | 466 477 |
7 | Ford | 451 062 |
8 | Volkswagen | 450 348 |
9 | Peugeot | 449 651 |
10 | Alfa Romeo | 449 422 |
11 | Citroën | 443 101 |
12 | Seat | 442 427 |
13 | Opel | 438 902 |
14 | Mitsubishi | 437 455 |
Hoci prezentovaná štúdia neuvádza výsledky pre jednotlivé typy, či dokonca modely osve, jej výsledky sú zaujímavé. Potenciálnemu záujemcovi o kúpu vozidla, či už nového alebo ojazdeného, totiž môže poskytnúť obraz o značke, ktorá ho zastrešuje.
Príjemný je taktiež pohľad na kilometrové výkony všetkých značiek, ktoré sa prieskumu zúčastnili. V tejto súvislosti však treba zdôrazniť, že na životnosť automobilu má významný vplyv spôsob jeho prevádzky, do čoho nevyhnutne patrí aj kvalita jeho servisu. A na tej takmer isto Holanďania nešetria. Inak by tieto čísla až tak dobre nevyzerali.
Čo si o uvedených najazdených kilometroch myslíte vy? Máte rovnaké skúsenosti, alebo ste s vašim autom akejkoľvek značky zažili niečo úplne iné? Napíšte nám svoje skúsenosti.