Jeho meno znie ako veľké umenie. A skutočne, Arteon predstavený v marci 2017 mal za úlohu úspešne nahradiť VW Passat CC aj VW Phaeton a zavŕšiť tak sériu vrcholných sedanov z Wolfsburgu. Základné predpoklady na to nie sú až také zlé: vizuálne sa limuzína snaží výraznejšie odlíšiť od miliónového Passatu a zachováva si siluetu kupé spolu s výraznou prednou časťou.
Ťažko uveriť, že 4,86-metrový parník je založený na modulárnej priečnej stavebnici (MQB) pod plechom, takže má v sebe do istej miery aj gény VW Golf. Na druhej strane, Arteon sa delí o svoj dostatočný rázvor 2 837 milimetrov s veľkým sedanom Škoda Superb. Priestor, ktorý je k dispozícii, je tak pomerne vzdušný.
Viac fotografií nájdete vo fotogalérii
Vpredu sa potešia aj ľudia vysokí 1,95 metra, vzadu je to napriek XL priestoru tesné pri kolenách od telesnej výšky 1,80 metra a priestor nad hlavou obmedzuje klesajúca strecha. Zato kufor patrí medzi velikánov vo svojej triede. Ak treba väčší prepravný talent, ako je 563 až 1 557 litrov objemu kufra, možno prejsť na Arteon Shooting Brake, ktorý bol predstavený neskôr v roku 2020.
Náš variant hatchback bol prvýkrát zaregistrovaný v máji 2019. Vrátane výbavy Elegance a pár príplatkov bolo za základný model 2,0 TDI s katalyzátorom SCR a výkonom 150 koní treba zaplatiť 46 515 eur. Po 146 811 kilometroch je jazdený Arteon na predaj za miernych 21 480 eur. Ako k tomuto obrovskému poklesu hodnoty došlo? Nie všetci potenciálni zákazníci majú veľký sedan z Wolfsburgu v hľadáčiku. Pritom jeho jazdné vlastnosti a odolnosť sedia.
Uplynulý diaľničný maratón je na našom vozidle badateľný len vďaka pár prasklinám od kamienkov na prednej časti, naštiepenému LED dennému svieteniu a prednému nárazníku, ktorý je v spodnej časti mierne poškodený. Dynamicky ladený podvozok je oproti tomu stále príkladný a bez dunenia.
To isté platí aj o čisto spracovanom interiéri. A hoci sa pôvodní majitelia pomerne zdráhali objednať doplnkovú výbavu, Arteon na rozdiel od mnohých flotilových Passatov na trhu vyzerá akokoľvek, len nie biedne. Zoznam výbavy zahŕňa také príjemnosti, ako sú LED svetlá, koženo-alcantarové sedadlá s masážnou funkciou pre vodiča, dvojité sklá, trojzónová automatická klimatizácia, 18-palcové zliatinové disky v dizajne Muscat, ako aj varovanie pred opustením jazdného pruhu a adaptívny tempomat.
Žiaľ, infotainment Discover Media sme nemohli otestovať pre chýbajúcu riadiacu jednotku, ktorá nebola nainštalovaná z dôvodu ochrany proti krádeži. Z iných testov však vieme, že systém je jednoduchý na používanie, no nie vždy úplne bezproblémový, čo sa týka konektivity a zamŕzania.
Koľko reálne stojí prevádzka veľkého VW? Často používaný 150-koňový motor TDI sa uspokojí s menej ako šiestimi litrami nafty a na suverénne jazdy bez problémov stačí. Pre dynamické povahy tu boli aj modely TDI s výkonom 190 k, 200 k a do leta 2020 dokonca aj 240 k. Pre fanúšikov benzínu je tu trochu slabý 1,5-litrový TSI (150 k) a silnejší 2,0 TSI (190 až 280 k). Variant 2,0 TSI R s výkonom 320 k predstavený s jemným faceliftom na konci roka 2020 má maximálnu rýchlosť 270 km/h, no rovnako ako 1,5 eTSI sa začína nad hranicou 45 000 eur. Náklady na opravy sú na módnu strednú triedu lacné a sú na úrovni Passatu.
Náš verdikt, prehľad najväčších slabín, nákladov na opravu aj technické údaje nájdete na ďalšej strane.