ikona tlmic

Poradca Tichý zabijak v aute: Opotrebované tlmiče

Foto: Auto BILD

18.1. 2016 8:00 Na cestách máme stotisíce áut s neúčinnými tlmičmi, predstavujúce nebezpečenstvo pre svoju posádku aj pre ostatných. Ako sa táto chyba prejavuje a ako ju odhaliť?

Úlohou tlmičov pruženia automobilov je tlmiť kmitanie karosérie voči pohyblivým častiam podvozkového mechanizmu. Proti ich práci pritom pôsobí najmä hmotnosť vozidla a cestné nerovnosti. Pri jazde po akomkoľvek povrchu sa preto prakticky nezastavia a tak niet divu, že takéto dlhodobé zaťaženie vedie k ich postupnému opotrebúvaniu, čo samozrejme znamená znižovanie ich účinnosti.

Skúška brzdnej dráhy: pneumatiky automobilu
Skúška brzdnej dráhy: pneumatiky automobilu
Zdroj: Auto BILD

Najčastejšou príčinou horšieho technického stavu tlmiča je postupný únik jeho náplne – oleja okolo piestnice, ktorý sa následne usádza zvonku na jeho plášti, kde vytvára mastný film. Práve pozvoľná strata účinnosti je pre vodičov zradná a len máloktorí z nich sú schopní posúdiť, či svojim stavom ešte vyhovujú, alebo už predstavujú pri jazde bezpečnostné riziko. Náhla porucha tlmiča, býva veľmi zriedkavá.

Podľa odhadov jazdí po našich cestách približne 15 percent automobilov s opotrebovanými, alebo inak chybnými tlmičmi pruženia. To je takmer pol milióna vozidiel! Takýmto pojazdným rizikám sa pritom dá zabrániť úplne jednoduchou kontrolou na špeciálnom skúšobnom stanovisku – prvou najneskôr po 80 000 kilometroch od novoty a potom každých 20 000 km.

Dezén pneumatiky: ak je behúň plášťa miestami
Dezén pneumatiky: ak je behúň plášťa miestami
Zdroj: Auto BILD

Aké nebezpečenstvá v tomto smere hrozia, názorne ukazuje porovnanie dvoch automobilov – jeden má na zadnej náprave nové tlmiče, druhý opotrebované. Ten v horšom stave síce dráhu, ktorú mu v zákrute predpísalo natočenie volantu ako-tak dodržiava, je to však najmä vďaka ESP a zreteľne pri tom stráca smerovú stabilitu. Ešte horšie je jeho brzdenie, keď z rýchlosti 50 km/h zastaví až o celú dĺžku auta ďalej než jeho súper v dobrom stave. A práve to môžu byť metre, ktoré v kritickej situácii rozhodujú o všetkom.

Viac informácií o tom, ako sa opotrebované tlmiče prejavujú nájdete v galérii a tiež v nasledujúcom videu:

Vplyv opotrebených tlmičov na zmenu jazdných vlastností

Hodili ste niekedy gumenú loptičku o stenu? Tak to poznáte, skáče, skáče a ešte stále skáče. Presne tak by sa správali aj pružiny na podvozku, ak by tam neboli tlmiče, ktoré ich výchylky oboma smermi znižujú. Problémom však je, že ich tlmiaci účinok je s časom stále menší a príslušné kolesá začínajú odskakovať a strácať kontakt s cestou. Samozrejme s vážnymi následkami pre bezpečnosť jazdy:

- Predlžuje sa brzdná dráha, zvlášť na cestách s nerovným povrchom
- Znižuje sa smerová tuhosť danej pneumatiky, čo zhoršuje správanie sa auta v zákrutách
- Zvyšuje sa riziko aquaplaningu, ktorý navyše nastupuje skôr
- Bezpečnostné systémy ako ABS, alebo ESP pracujú so zníženou účinnosťou
- Zvyšuje sa opotrebenie pneumatík aj ďalších častí podvozku

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia