Vstrekovače, vstrekovacie ventily alebo vstrekovacie trysky: tieto označenia odkazujú na jednu a tú istú súčiastku, ktorá je súčasťou takmer každého motora od neskorých 80-tych rokov. Či už ide o priamy alebo nepriamy vstrek, benzínový alebo naftový motor. Viete však, ako vstrekovače fungujú, ako sa prejavuje ich blízky koniec, ako je potrebné sa o nich starať a ako sa dajú riešiť prípadné problémy?

Koľko stojí výmena vstrekovačov?

V prípade, že nesprávne fungujúcim vstrekovačom nepomôže profesionálne čistenie a na testovacej stolici boli zistené nedostatky, sú na výber dve možnosti: repasovanie poškodeného vstrekovača alebo kúpa nového náhradného dielu.

Vstrekovače nepriameho vstrekovania.
Zdroj: Autobild

Počas repasovania sa vstrekovač rozoberie a skúmajú sa nedostatky pod mikroskopom. Celková náročnosť repasu závisí od typu vstrekovača. Znova platí, že najmenej finančne náročné sú vstrekovače motorov s nepriamym vstrekovaním. Tie môžu byť napríklad nerentabilné na repas, pretože cena nových originálnych dielov sa pohybuje v desiatkach eur.

Iným prípadom sú vstrekovače motorov s priamym vstrekovaním. Cena za repasovaný vstrekovač kvalitnej značky často prevyšuje 200 eur v prípade moderných Common Rail motorov. Samozrejmosťou by mala byť aj štandardná dvojročná záruka na náhradný diel.

Stále však ide o relatívne lacný spôsob riešenia problémov. V prípade, že sa váš poškodený vstrekovač nedá repasovať a radšej volíte cestu nových originálnych dielov, pripravte si poriadny balík. Cena za jeden kus môže nezriedka prekročiť aj hranicu 700 až 1000 eur.

Vstrekovač priameho vstrekovania.
Zdroj: Autobild

V sérii článkov o vstrekovačoch sa zameriame tieto témy:

  • Ako fungujú vstrekovače a aké sú typy vstrekovania?
  • Aké sú možné príčiny poruchy vstrekovačov?
  • Ako sa prejavuje porucha na vstrekovači?
  • Oplatí sa vstrekovače čistiť?
  • Ako sa dá overiť zdravie vstrekovačov?
  • Koľko stojí výmena vstrekovačov?