Turbodúchadlá sú tu s nami takmer od vzniku automobilov. Za vynálezcu turba sa považuje švajčiarsky inžinier Alfred Büchi, ktorý si dal súčiastku zvyšujúcu výkon motora patentovať už v roku 1905. Technológia sa za ostatných vyše 100 rokov posunula miľovými krokmi vpred, no princíp ostal rovnaký.
V tejto časti série článkov o turbodúchadle sa pozrieme na potenciálne poškodenia turbodúchadla v dôsledku poruchy na filtri pevných častíc. Viete, ako týmto problémom predísť?
Ako môže turbo poškodiť filter pevných častíc?
Častou príčinou poškodenia turbodúchadla sú aj problémy s výfukovým systémom. Obzvlášť náchylné sú naftové motory s filtrom pevných častíc. Ak dôjde k jeho zaneseniu, napríklad ak sa automobil používa hlavne v mestskej premávke, kde sa filter nedokáže efektívne regenerovať, vo výfukovom systéme vzniká spätný tlak, ktorý má priamy vplyv na životnosť turbodúchadla.
Sily pôsobiace na lopatky turbíny môžu byť také silné, že dôjde k poškodeniu hriadeľa. Nasleduje typický príznak: pískanie turbodúchadla. Nezvyčajný hluk predznamenáva poškodený hriadeľ turbodúchadla. Pískanie sa môže vyskytnúť aj v počiatočných štádiách nedostatočného mazania.
Ak spozorujete podobné príznaky, mali by ste čo najskôr nechať auto skontrolovať v servise, aby ste predišli vážnemu poškodeniu. Akékoľvek mechanické poškodenie výfukového systému, ktoré znižuje prietok výfukových plynov, môže byť pre turbodúchadlo rovnako nebezpečné, ako upchatý filter pevných častíc.
Napríklad ohnuté výfukové potrubie počas parkovania na obrubníku. Takéto zdanlivo neškodné poškodenia môžu turbomotorom poriadne zavariť.
Prečítajte si o turbodúchadle viac v našej sérii článkov:
- Takmer každý model dnes má turbomotor, viete však, ako vlastne funguje?
- Turbomotory: Čo to je a ako funguje variabilná geometria lopatiek?