Jednou z najznámejších a najkontroverznejších tuningových úprav auta je zadné krídlo. Kým pôvodne sa zadné krídla montovali na pretekárske a výkonné športové autá, po prelome milénia sa spojlery stali jednou z najbežnejších úprav bežných automobilov, často len kvôli vizuálnej stránke veci.

Čo však krídla naozaj robia? Sú len módnou kozmetickou funkciou nadužívanou ľuďmi, ktorí pozerajú príliš veľa filmov ako Rýchlo a zbesilo? Alebo skutočne ovplyvňuje výkon a aerodynamiku auta?

Estetika verzus funkčnosť

Zadné krídla neprinášajú žiadnu výraznú zmenu v ovládateľnosti na bežných autách. To ale nie je prípad rýchlych áut s dostatočným výkonom. Mnohí výrobcovia super a hyperšportov investovali nemalí peniaze do vývoja sofistikovaných spojlerov, ktoré poskytujú optimálnu rovnováhu výkonu, ovládateľnosti a brzdného účinku.

Nádherné autá, ako je Pagani Huayra, majú napríklad štvordielny aktívny spojler, ktorý pomáha pri brzdení, zatáčaní a stabilite pri vysokej rýchlosti. Na druhej sú strane obrovské tuningové krídla na autách, ktoré často počas bežného používania neprekročia hranicu 150 kilometrov za hodinu.

Porsche 911 GT3 RS
Zdroj: Porsche

Aerodynamika je odbor zaoberajúci sa štúdiom prúdenia vzduch okolo objektu, najmä keď je objekt v pohybe. Pokiaľ ide o automobily, cieľom je znížiť odpor, zabezpečiť stabilitu a vytvárať prítlak pri vysokých rýchlostiach na zlepšenie trakcie. V podstate jedným z najdôležitejších cieľov pri vývoji auta je vytvoriť niečo, čo je aerodynamicky efektívne. To v konečnom dôsledku vedie k vyššej efektivite, úspore paliva, ale aj k oveľa nižším požiadavkám na výkon motora.

Ako fungujú zadné krídla sa dozviete na ďalšej strane.