Núdzový jazdný pruh musí zostať zachovaný aj po prejazde záchranárov. Zdroj: Asfínag

Poradca Prednosť sanitke: Našich vodičov čakajú zmeny

Foto: Asfínag

9.5. 2018 9:01 Pri jazde do zahraničia počítajte v niektorých krajinách s povinnosťou vytvoriť núdzový jazdný pruh pre záchranné zložky. Táto povinnosť platí nezávisle od príčiny vzniku kolóny.

Nastupujúce teplé obdobie motivuje mnohých k cestovaniu, a to aj do zahraničia. Tých, ktorí budú cestovať, chceme upozorniť na špeciálne riešenie pri dopravných zápchach a kolónach v susedných krajinách. Konkrétne hovoríme o Česku, Rakúsku, Švajčiarsku, Nemecku a Slovinsku.

Núdzový jazdný pruh musí zostať zachovaný aj po prejazde záchranárov. Zdroj: Asfínag
Núdzový jazdný pruh musí zostať zachovaný aj po prejazde záchranárov. Zdroj: Asfínag
Zdroj: Asfínag

Akonáhle vznikne na diaľnici kolóna alebo dôjde k spomaleniu premávky, čiže autá sa vlečú krokom, musia vodiči nechať núdzový jazdný pruh voľný pre záchranné zložky. V nemecky hovoriacich krajinách sa označuje ako záchranárska ulička, čo je voľný preklad z nemeckého slova Rettungsgasse. Tento pruh sa vytvára v strede a musí mať dostatočnú šírku, aby ho mohla využiť aj veľká technika, napríklad, hasičské alebo vyslobodzovacie vozidlo. Nie je pritom podstatné, čo je príčinou kolóny. Vodiči nemajú šancu odhadnúť, či je príčinou nehoda alebo len stavebná uzávera. Preto musí núdzový pruh vzniknúť za každých okolností a udržiavať ho otvorený aj po prejazde záchranárov!

Nasledujúce video jasne dokumentuje spôsob vytvárania núdzového pruhu vo všetkých krajinách s výnimkou Česka. Hoci je v nemčine, animácie sú zrozumiteľné bez ohľadu na to, či jazyk ovládate alebo nie.

Zdroj: Asfinag 

Takto vyzerá povinnosť v krajinách, kde ju legislatíva prikazuje. Pochopiteľne je zakázané využívať tento pruh na predbehnutie kolóny, hoci v zahraničí sme boli svedkami takéhoto správania. A to sme v núdzovom pruhu videli už aj kamión. Nerobte to! Tento špeciálny pruh nie je pre vás, ale pre niekoho, kto potrebuje pomoc. Možno aj niekto, koho poznáte.

Rakúsko

Povinnosť vytvoriť núdzový jazdný pruh v šírke aspoň tri metre platí od roka 2012. Na dvojpruhu je všetko jasné, problémy môžu vzniknúť na troj- a viacpruhovej vozovke. Vtedy sa vozidlá v ľavom pruhu tlačia k ľavému okraju vozovky, v ostatných pruhoch uhýbajú vpravo. Platí to nezávisle od počtu pruhov. Pokuta za nevytvorenie núdzového jazdného pruhu je do 726 eur, ak však vodič obmedzí záchranárske vozidlá, hrozí mu až 2 180 eur.

Česko

Povinnosť vytvoriť núdzový jazdný pruh platí v Česku už takmer 18 rokov, no málokto o nej vie a ešte menej vodičov ju dodržiava. Na rozdiel od ostatných krajín však u našich susedov platí opačné garde: vozidlá v pravom pruhu sa tlačia k pravému okraju vozovky, vo všetkých ostatných uhýbajú vľavo. Pokuta za porušenie tejto povinnosti je 2 000 Kč, v prepočte zhruba 78 eur.

Takto vyzerá situácia v kolóne z pohľadu vodiča vozidla s právom prednosti v jazde:

Zdroj: Policie Brno

Nemecko

Platia rovnaké pravidlá ako v Rakúsku, akurát sa tento rok zvýšili pokuty. Kým donedávna bola pokuta smiešnych 20 eur, po novom sa za nevytvorenie núdzového pruhu platí minimálne 200 eur, môže sa však vyšplhať až na 340 eur. Ak však dôjde k obmedzeniu záchranárskych vozidiel, pokuta je minimálne 240 a mesačný zákaz činnosti.

Švajčiarsko

Vo Švajčiarsku sa núdzový jazdný pruh vytvára rovnakým spôsobom ako v Rakúsku. Pokuta je v prepočte 128 eur, no švajčiarske úrady v súčasnosti diskutujú o sprísnení sankcií.

Slovinsko

V Slovinsku platí rakúsky model vytvárania núdzového pruhu, výšku pokuty sa nám nepodarilo zistiť.

Ako je to na Slovensku

Na Slovensku zatiaľ táto povinnosť neexistuje, no polícia už avizovala, že v pripravovanej novele zákona o premávke s ňou počíta. Vytvorenie núdzového pruhu by sa malo riadiť rakúskym modelom. Predpokladá sa, že novela príde najskôr na jeseň tohto roka.

Podľa platného zákona sú vodiči povinní umožniť prejazd vozidiel s právom prednostnej jazdy akýmkoľvek možným spôsobom. Pokiaľ situácia vodičovi neumožňuje vyhnúť sa, môže prejsť križovatkou pred záchranármi a uhnúť v prvom možnom momente. Ako sme spomínali v článku o výcviku policajných vodičov, nikto neočakáva, že si motoristi utrhnú nápravy na vysokých obrubníkoch. Platí tu však jedna zásada: vždy zapnite smerovku na strane, do ktorej vybočíte. Pokiaľ je cesta voľná, spomaliť nemusíte, no rozhodne sa vyhýbajte prudkému brzdeniu. Týmto spôsobom jasne naznačíte, že o vozidle so sirénami a majákmi viete.

Ak vodič neumožní prejazd vozidiel s právom prednostnej jazdy, dostane podľa aktuálneho sadzobníka pokutu 100 eur. Sankcia sa zvýši o 50 eur v momente, ak vodič svojím konaním ohrozí záchranné vozidlo a pokiaľ zaviní dopravnú nehodu, vec sa automaticky presúva do správneho konania. V prípade, že sa vodič zaradí do kolóny, napríklad, pôjde za sanitkou, dostane pokutu 50 eur.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia