Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Poradca Správny tlak: Zničia sa vám pneumatiky rýchlo?

Foto: Dreamstime

30.6. 2017 9:02 Správny tlak v pneumatikách je často podceňovanou, no veľmi dôležitou súčasťou bezpečnej jazdy. Podhustená či prehustená pneumatika sa rýchlejšie opotrebúva a priamo ovplyvňuje jazdné vlastnosti vozidla.

To, že výber správnych pneumatík má zásadný vplyv na bezpečnosť vozidla, je známe každému. Mnohí motoristi však podceňujú význam správneho nahustenia, ktoré priamo ovplyvňuje bezpečnosť, no pomôže ušetriť nemalé peniaze. Hodnoty správneho nahustenia pre rôzne situácie sa nachádzajú zväčša pod viečkom palivovej nádrže, na niektorom stĺpiku dverí alebo priamo v príručke k vozidlu. A pochopiteľne je možné tieto údaje nájsť aj na internete, v takom prípade však odporúčame spoľahnúť sa na oficiálne stránky výrobcu či predajcu, a nie na diskusné fóra.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime
Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime
Zdroj: Dreamstime

Východiskom z núdze môžu byť údaje výrobcu pneumatiky alebo ich asociácií. V USA sa výrobcovia združujú v TRA ( Tire and Rim Association) a v Európe v ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Obidve asociácie vypracúvajú normy pre optimálne zaťaženie a nahustenie pneumatík. Pochopiteľne výrobcovia automobilov ponúkajú ideálne nahustenie a zaťaženie, ktoré prispôsobujú konštrukcii daného modelu a výkonu motora.

Bežní motoristi, ktorí nemajú špeciálne požiadavky, napríklad, pri pravidelných návštevách pretekárskych okruhov či ťahaní prívesu, by sa mali orientovať výlučne podľa údajov výrobcu svojho vozidla. Správne nahustenie totiž ovplyvňuje pneumatiky v každom ohľade, či už ide o maximálnu nosnosť, opotrebovanie alebo jazdné vlastnosti.

Podhustenie

V podhustenej pneumatike sa zvyšuje teplota na vyššie hodnoty než u správne nahusteného plášťa. Príliš vysoká teplota vo vnútri môže poškodiť konštrukciu pneumatiky, čím ju „odpíšete“ oveľa skôr. Navyše plášť nedokáže správne absorbovať nerovnosti, čo pochopiteľne ovplyvňuje aj opotrebovanie tlmičov. Podhustenie zvyšuje valivý odpor pneumatiky, čo znamená vyššiu spotrebu. Ročne takto môžete prejazdiť o jednu plnú nádrž viac.

Podhustená pneumatika sa deformuje, behúň má tendenciu zohnúť sa smerom dovnútra, čo znamená, že najväčšiu záťaž nesú okraje behúňa a zmenšuje sa dotyková plocha s vozovkou. To priamo ovplyvňuje jazdné vlastnosti celého vozidla, predovšetkým v zákrutách a na mokrom povrchu. Nízky tlak v predných pneumatikách zväčšuje nedotáčavé tendencie vozidla, na zadnej náprave zas vyvoláva pretáčavosť a vo všeobecnosti sa zhoršuje stabilita vozidla (auto pláva).

A máme tu aj brzdnú dráhu, ktorá sa môže predĺžiť až o 11 metrov. Nehovoriac o jazde na mokrej vozovke, kde výrazne narastá riziko aquaplaningu. Vo všeobecnosti platí, že pri rýchlosti 80 km/h na päťmilimetrovom vodnom filme sa každou chýbajúcou polovicou baru zmenšuje dotyková plocha pneumatiky o polovicu.

Prehustenie

Podhustenie možno pôsobí katastroficky, no ani prehustenie nie je pre posádku vozidla ideálne. Prehustením sa taktiež zmenšuje dotyková plocha, keďže stredná časť sa vyduje smerom von a teda nesie najväčšiu záťaž. Aj to má za následok horšiu absorpciu nárazov z nerovností na vozovke a pochopiteľne to priamo ovplyvňuje jazdné vlastnosti celého vozidla. Pozor, ak hustíte pneumatiku za studena, počítajte s tým, že jazdou teplota v pneumatike stúpa a s tým aj tlak. V letných horúčavách sa vzduch vo vnútri plášťa zahreje obzvlášť rýchlo a prehustenie ešte zhoršíte.

Zdroj: Kenda Tires
Zdroj: Kenda Tires
Zdroj: Kenda Tires

Pozor na vek pneumatiky

Každá pneumatika neslúži večne a aj guma starne, čiže tvrdne. Hoci výrobcovia používajú moderné prímesi, ktoré starnutie spomaľujú, jedného dňa pneumatika doslúži. Starnutie môžete spomaliť aj vhodným skladovaním a ošetrovaním. Výrobcovia sa v zásade zhodujú v tom, že životnosť plášťa je päť až šesť rokov. Na určenie veku slúži kód DOT vyrazený priamo na pneumatike. Za označením DOT môžu nasledovať viaceré štvormiestne kódy s kombináciou číslic a písmen, dôležité je však čisté štvorčíslie: prvé dve číslice označujú týždeň a druhé dve rok výroby.

Hoci neexistuje jednoznačný návod, ako spoznať starú pneumatiku, popraskanie bočníc je jasným signálom, že je načase kúpiť nové pneumatiky. A to aj vtedy, ak je hĺbka dezénu stále dostatočná.

Ak sú na bočniciach pneumatík praskliny, hoci ich je menej než na fotografii, je najvyšší čas kúpiť nové. Zdroj: Dreamstime
Ak sú na bočniciach pneumatík praskliny, hoci ich je menej než na fotografii, je najvyšší čas kúpiť nové. Zdroj: Dreamstime
Zdroj: Dreamstime

Pravidelná kontrola tlaku

Každý motorista by mal kontrolovať správne nahustenie pneumatík raz za dva týždne, maximálne raz za mesiac. Tlak v pneumatikách totiž každý mesiac klesá približne o 0,69 baru resp. 6,9 kPa (1 psi). Hoci v súčasnosti musia byť všetky nové vozidlá vybavené elektronickou kontrolou tlaku, systém obvykle upozorní vodiča až na kritické podhustenie. Preto sa nespoliehajte na to, kým sa palubný počítač ohlási a pravidelne kontrolujte aktuálne hodnoty na displeji.

Ak máte staršie vozidlo bez elektronického meradla tlaku, jednoduché ručné mechanické merače stoja už okolo päť či šesť eur, digitálne sa dajú zohnať za necelých desať eur. Pokiaľ si nechcete špiniť ruky otváraním ventilov, mnohé čerpacie stanice majú vonku obslužný personál, ktorý vám tlak odmeria a pneumatiky dohustí.

Najlepšie je merať tlak za studena, čiže vozidlo určitú dobu stálo. Súvisí s fyzikálnymi vlastnosťami vzduchu, ktorý zahrieva nielen vďaka vyšším denným teplotám, ale aj samotnou jazdou. Čím vyššia teplota, tým vyšší tlak. Ako teplota vzduchu v pneumatikách klesá, postupne sa znižuje aj tlak. Čiže ak v horúcom letnom dni nahustíte pneumatiky na optimálny tlak, ráno budú podhustené.

V zime platí opačné garde. Ak kontrolujete tlak v ranných hodinách a následne pneumatiku dofúknete, môžete ju neúmyselne prehustiť. Podľa odborníkov ideálna vonkajšia teplota je 18°C. Ťažko sa bežnému vodičovi budú hľadať optimálne podmienky, v zásade však platí, že každá zmena vonkajšej teploty o 10°C nahor alebo nadol znamená zmenu tlaku približne o 0,13 baru rovnakým smerom.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia