Remeň na pohon príslušenstva motora je na pohľad nenápadným komponentom, na ktorom sa nemá čo pokaziť. Aj on si však na zabezpečenie bezproblémovej prevádzky žiada trochu pozornosti. Prvým znakom toho, že niečo nie je v poriadku je ostrý piskľavý zvuk, spôsobený jeho preklzávaním na remenici.

foto: Auto BILD
foto: Auto BILD
Zdroj: Auto BILD

Ak sa spomenuté zapišťanie ozve len občas, v chladnom počasí, alebo napríklad po prejazde auta cez kaluž vody, nie je dôvod na starosti. Navlhnutý a studený remeň má totiž prirodzene menšie trenie. Ak ho však počuť najmä po štarte a počas prvých kilometrov, znamená to, že už je starý a príliš vyťahaný. Vtedy bude potrebné ho čoskoro vymeniť, alebo – ak to konštrukcia motora dovoľuje – aspoň napnúť.

Hlavným problémom ale samozrejme nie je ten ušiam nepríjemný zvuk. Preklzávajúci remeň môže zapríčiniť napríklad horšie chladenie motora, či nižšie napätie v palubnej sieti. Ešte väčším rizikom je jeho mechanické porušenie, nastávajúce zväčša po dĺžke, oddeľovaním jednotlivých častí. Tie sa môžu ľahko namotať na remenicu kľukového hriadeľa a ak je rozvod poháňaný ozubeným remeňom, spôsobiť aj jeho poruchu.

Typy a funkcia remeňa na pohon príslušenstva

Remeň slúži na pohon príslušenstva motora, teda pomocných agregátov ako je alternátor, prípadne iný generátor elektrického prúdu, kompresor klimatizácie a v mnohých prípadoch tiež čerpadla chladiacej kvapaliny, posilňovača riadenia a pri starších automobiloch aj ventilátora chladiča. Remeň samotný je poháňaný priamo od kľukového hriadeľa. Prenos krútiaceho momentu je zabezpečený jeho tvarom, konkrétne trením jeho bokov o steny remenice.

foto: Auto BILD
foto: Auto BILD
Zdroj: Auto BILD

V minulosti sa na tento účel používal najmä klinový remeň, nazvaný podľa priečneho prierezu v tvare klinu, resp. písmena V. Jeho vývojom vznikol klinový remeň so zúbkami, tie však neslúžia na prenos výkonu, ale zabezpečujú schopnosť opásať remenicu s menším priemerom. Pri súčasných motoroch je najčastejší drážkovaný remeň, ktorého priečny prierez v podstate pripomína niekoľko menších klinov vedľa seba. Ako materiál sa používa guma, vystužená kovovými, alebo textilnými vláknami.

Najväčšie riziko poškodenia remeňa hrozí vtedy, keď má niektorý z agregátov príliš veľký odber krútiaceho momentu. Takáto situácia môže nastať napríklad v zime, keď sú kladené mimoriadne požiadavky na palubnú sieť automobilu a alternátor tak pracuje na plný výkon.

Remeň je vyrobený z gumy zosilnenej oceľovými,
Remeň je vyrobený z gumy zosilnenej oceľovými,
Zdroj: Auto BILD

Porušenie remeňa je vždy sprevádzané aj zvukovým efektom, okrem toho ho vodič môže identifikovať aj pomocou kontrolky dobíjania, ktorá sa mu okamžite rozsvieti na prístrojovej doske. Ďalšia prevádzka motora je v takomto stave vylúčená. Ak je rovnakým remeňom poháňané aj čerpadlo chladiacej kvapaliny hrozí jeho rýchle prehriatie a vážne poškodenie napríklad hlavy valcov, ohrozený môže byť aj ventilový rozvod.

Ako sa vyhnúť nečakanej poruche

Kto sa chce nepríjemnej poruche remeňa počas jazdy vyhnúť, mal by ho pravidelne kontrolovať. Prvým znakom skorého konca životnosti je jeho popraskaný povrch, či iné mechanické poškodenie. Okrem vizuálnej kontroly je ale vhodné skúsiť tiež jeho napnutie – medzi dvoma najvzdialenejšími remenicami na motore by pri zatlačení prstom bežnou silou, nemal jeho priehyb presiahnuť jeden až dva centimetre.

Priehyb remeňa medzi najvzdialenejšími remenicami
Priehyb remeňa medzi najvzdialenejšími remenicami
Zdroj: Auto BILD

Výmena samotného remeňa zväčša nie je náročná a zvládne ju aj priemerne zručný mechanik. Dnes je to už ale práca pre servis, keďže je pri nej potrené demontovať rôzne kryty a ani prístup nebýva práve najjednoduchší.

Pri kúpe remeňa je dôležité dodržať len jeho rozmer a ani jeho cena nebýva vysoká, pohybuje sa maximálne na úrovni niekoľkých desiatok eur. Pri moderných motoroch je však potrebné pripraviť si väčší obnos peňazí na kladku, zabezpečujúcu jeho napínanie. Jej cena sa už zvykne vyšplhať aj vyše stovky.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD