Ilustračná snímka

Poradca Nový trik polície: Radary už nemerajú len rýchlosť

Foto: redakcia AUTO BILD

30.4. 5:40 Radarové pasce sú bežným javom v každej krajine bez výnimky. Niektoré merajú rýchlosť, iné sledujú jazdu na červenú. A Švajčiari teraz chcú zaviesť novinku, ktorá sa zameria na nepovolený tuning.

Pridané spojlery, chrapľavý rev výfuku, polepené svetlomety, neschválené fólie či extrémne široké pneumatiky. To sú najčastejšie úpravy, s ktorými sa niektorí vodiči snažia získať pozornosť. Predpisy? O tie sa mnohí z týchto pozérov nestarajú.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Napríklad v Nemecku rozhodne nie sú tieto úpravy považované za džentlmenský delikt. Už vlani tam vo viacerých mestách vznikli špeciálne policajné jednotky, ktoré si berú na mušku práve nelegálne upravené vozidlá. A zjavne sa nevôľa neobmedzuje len na Nemecko, nakoľko proti nelegálnym úpravám začína intenzívnejšie postupovať aj Švajčiarsko.

Parlament ženevského kantónu totiž už v januári tohto roka poveril tamojšiu vládu, aby sa postarala o vývoj prístroja, ktorý bude na cestách merať hlučnosť vozidiel. V podstate ide o obdobu radaru. Prístroj bude merať hlučnosť prechádzajúcich áut a pokiaľ presiahne určitú hodnotu, vozidlo odfotografuje a majiteľ bude musieť načrieť hlboko do peňaženky.

Zatiaľ ide len o prvé plány, podrobnosti zatiaľ nie sú známe. Napríklad stále je potrebné určiť limit pre hlučnosť. Prvé návrhy hovoria o 80 decibeloch pre automobily aj motocykle. Ženeva má čas ešte šesť mesiacov na to, aby sa návrhom zaoberala. V meste je práve hluk z dopravy po znečistení ovzdušia druhou najvážnejšou formou záťaže životného prostredia. Parlament zdôvodnil, že obyvatelia tohto kantónu majú podľa ústavy právo na zdravé životné prostredie.


Detailné informácie o radaroch a spôsoboch merania nájdete v galérii


Podľa švajčiarskych politikov je výroba prístroja na meranie hlučnosti technicky možná a určite nebude drahšia než v prípade bežného rýchlostného radaru. Problémy môže spôsobiť rozpoznávanie vozidiel, nakoľko prístroj musí presne určiť, ktoré auto produkuje nadmerný hluk. Práve tento aspekt bude pri vývoji najväčšou výzvou. Ak sa Švajčiarom podarí prístroj vyvinúť a pri lapaní pozérov bude aj úspešný, jedným z ďalších možných záujemcov o „hlukový radar“ bude určite Nemecko.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD, Soňa Zverková

Video

Diskusia