Najprv si ale pripomenieme, že aktuálne navrhované znenie normy Euro 7 navrhlo Európskej komisii CLOVE (Consortium for ultra Low Vehicle Emissions). Táto technická komisia sa skladá z inžinierov a technických konzultantov začala riešiť spaľovanie oveľa skôr, ako sa čakalo. Už všetci vieme, že svet automobilového priemyslu prechádza niekoľkými turbulenciami a za menej ako 10 rokov tu zrejme už nezostane nič, čo poznáme dnes.
ACEA, združenie európskych výrobcov automobilov, varovalo pred tým, že príliš nízke emisné limity navrhnuté spoločnosťou CLOVE prakticky znamenajú zánik automobilu s vnútorným spaľovaním. Zašli dokonca až tak ďaleko, že tvrdia, že systémy proti znečisťovaniu (aby splnili nezmyselné normy), ktoré budú musieť vyvinúť, prakticky znamenajú zákaz predaja spaľovacích motorov.
Spoločnosť CLOVE navrhla skutočne prísne kontroly všetkých emisií vozidiel. Teraz nehovoríme iba o CO2, ale o ďalšom obmedzení emisií oxidov dusíka, oxidu uhoľnatého, suspendovaných častíc, emisií metánu, oxidu dusičitého a amoniaku. Kontrola týchto emisií sa bude vykonávať prostredníctvom meracieho cyklu RDE. V praxi to znamená, že vozidlo musí spĺňať limity za každej jazdnej situácie.
Takže nielen pri optimálnych podmienkach, ale aj pri silnej akcelerácii, pri agresívnej jazde, pri ťahaní karavanu alebo pri studenom štarte. Scenárov je mnoho. Na tento účel by museli výrobcovia montovať do áut akýsi superkatalyzátor – zariadenie proti znečisteniu, ktoré by kombinovalo dvojlitrový časticový filter, amoniakový katalyzátor a dva trojcestné katalyzátory s objemom jedného litra. Pri dieseloch by sa do rovnice musel pridať systém AdBlue SCR.
Už podľa komplikované popisu zrejme tušíte, že na vývoj takéhoto zariadenia by automobilky museli minúť neskutočné peniaze. K tomu sa ale navyše pridáva implementácia palubného diagnostického systému, ktorý vozidlu umožní „telepaticky“ kontrolovať, či spĺňa emisné limity, pre ktoré bolo schválené.
Zatiaľ ide o návrh, ktorý podľa zoskupenia ACEA znamená pre spaľováky rozsudok smrti. Ak aj výrobcovia produkujú vozidlá, ktoré sú prispôsobené prichádzajúcej norme Euro 7 aj so spaľovacím motorom, na trhu to budú mať veľmi ťažké. De facto ide o to, aby automobilky tepelné motory úplne zavrhli, a to čo najskôr.
Táto tvrdšia norma Euro 7 by síce priamo nezakázala automobily s vnútorným spaľovaním, no spôsobila by technicky komplikované a nákladné dodržiavanie predpisov. Podľa ACEA by takéto superkatalyzátory boli veľmi drahé. Až tak, že by sa výrobcom ich ani neoplatilo vyrábať a budú donútení predávať vozidlá s nulovými emisiami. Aj keď podstate opatrení a celej logike rozumieme, norma Euro 7 neodráža realitu, v ktorej sa nachádzame.
Toto nie je ten správny prechod na mobilitu s nulovými emisiami. Zdraženie nových vozidiel alebo vylúčenie celej dodávky spaľovacích vozidiel nie je riešenie, iba akési vydieranie. Automobilky sa predsa snažia robiť elektrické autá atraktívnejšími a užitočnejšími, ale stále majú menej výhod ako spaľováky. Ak sa táto situácia zmení a ľudia nebudú poškodení cenou či inými parametrami elektromobilov, až potom by sme mali začať premýšľať o prísnejších kontrolách.