Asi každému je jasné, že svetlomety auta sú veľmi dôležitým prvkom jazdy. Sú to dôležité komponenty, ktoré nám umožnia dobre vidieť cestu a akúkoľvek prekážku, ktorá sa pred nami ocitne, či už je noc alebo nie je cesta dobre osvetlená. V rámci svetlometov do auta nájdeme niekoľko typov. Jeden z nich pozná asi každý, keďže sú najrozšírenejšie, a sú to halogénové svetlá. Dnes si ale povieme niečo o inom type svetiel, o LED svetlách.
LED svetlá si našli cestu do prvých automobilov približne pred 20 rokmi. Spočiatku sa montovali do koncových a brzdových svetiel, neskôr sa preniesli aj do smeroviek a nakoniec ich výrobcovia začali používať aj ako denné, stretávacie či diaľkové osvetlenie. LED svetlomety zo sebou priniesli veľké množstvo výhod – fantasticky osvetľujú vozovku, dobre vyzerajú, nemusíte meniť žiarovky a diódová modularita je prístupná všetkým vrstvám širokej verejnosti. Tieto svetlá však majú aj napriek obľube výrobcami svoje tienisté stránky, o ktorých by ste mali vedieť.
Sú to naozaj svetlá na "celý život"?
A keďže automobilky využívajú LED-kové svetlá v plnom prúde, Nemecká organizácia ADAC o nich uskutočnila rozsiahlu štúdiu. Záverečné vyhodnotenie ? Nie je všetko zlato čo sa blyští! ADAC našiel na tomto type svetelnej optiky dve slabé stránky – ich životnosť a mimoriadne drahá výmena. Výrobcovia automobilov často tvrdia, že LED-ky na aute vám vydržia celý život. Je však potrebné objasniť, čo v tomto prípade znamená prirovnanie „na celý život“, pretože realita je taká, že nič nevydrží naveky. Kvalitné LED svetlá vydržia svietiť spravidla cez 20 000 hodín.
Ak sa odvoláme na štúdiu ADAC-u, priemerná životnosť svetlometov je 15 rokov. Inými slovami, ich dĺžka života je takmer totožná s priemerným vekom automobilu u jedného majiteľa. Aj keď sa životnosť moderných áut posunula o niekoľko rokov vyššie v porovnaní s minulosťou, LED-ky nie sú počas všetkých tých rokov „tvrdej práce“ vždy stopercentné. Problém nie je ani tak v tom, že by jednoducho prestali fungovať, ide skôr o to, že ich jas sa časom znižuje, i keď sa buchente po vačku a volíte tú najdrahšiu variantu. Používaním sa skrátka opotrebúvajú ako každá lampa, ktorú máte napríklad v byte.
Keď máte vo vašej domácnosti svetlá práve s LED optikou, ich intenzita časom klesá, no nemáte príliš šancu si to všimnúť. Výrobcovia ale vždy upozorňujú na to, koľko „zapnutí“ by mali diódy prežiť. LED-ka sa považuje za neefektívnu, ak poskytuje už iba 70 % pôvodného jasu. Na rozdiel od žiaroviek sú diódy veľmi citlivé na vysoké teploty. Takže ak v lete svoje auto neparkujete v garáži, alebo jazdíte v tých najväčších horúčavách, ich úroveň opotrebenia sa značne zvyšuje.
Výrobcovia LED svetlometov vedia, že ich musia ochrániť akýmsi obalom a zvýšiť účinnosť výmenníkov tepla v jeho polovodičoch. Isté poruchy môže spôsobiť aj vlhkosť a zložitosť celého systému. Keďže sa v jednom svetle nachádzajú desiatky až stovky diód, pribúda aj možností, čo všetko sa môže pokaziť. Veď to je logické. Podľa ADAC-u môžeme odhadnúť reálnu životnosť v rozmedzí od 3 000 do 10 000 svetelných hodín, zadné svetlá by mali vydržať o niečo dlhšie. Subjektívne môžem povedať, že poznám zopár ľudí, ktorí majú ani nie 10 ročné auto, no intenzita ich LED svetiel je v porovnaní s novšími autami pomerne skromná.
Bude to drahá oprava?
Áno aj nie. Určite to bude drahšie ako pri výmene halogénov. Keďže v súčasnosti nie je možné opraviť na každom type vozidla jednotlivé diódy, v prípade že vám prestanú LED-ky fungovať, budete musieť vymeniť celý chybný modul. V tomto je výhoda na strane halogénov, do ktorých jednoducho kúpite žiarovku za 5 eur a v priebehu pár minút ju vymeníte a môžete ďalej jazdiť, akoby sa nič nestalo. Kedysi nebola nebola výmena LED svetlometov taká drahá, no prišiel nový dizajn a ich zložitosť sa neustále zvyšuje, čím sa úmerne dvihli aj náklady na ich výmenu.