Takmer žiadna spotreba oleja a dopĺňanie medzi dvoma návštevami servisu? To je ideálny prípad, o ktorom môžu niektorí majitelia automobilov iba snívať. Existujú totiž motory, ktoré sa už po krátkom čase menia na olejožrútov. S nárastom počtu najazdených kilometrov sú potom možné údaje spotreby aj dva a pol litra na 1 000 kilometrov. Dôvody môžu byť viaceré – od malých chýb až po totálne poškodenie motora.

Kam sa stráca olej
Zdroj: AUTO BILD

Význam oleja súvisí predovšetkým s jeho samotnou podstatou a v moderných autách už nejde len o jeho mazaciu funkciu. Okrem premazávania dôležitých častí motora slúži aj na chladenie kritických komponentov. Z motora odstraňuje nečistoty, napríklad, karbón či kovové „piliny“, ktoré vznikajú prirodzeným opotrebovaním. Zabraňuje vzniku korózie a znehodnoteniu farebných kovov, ktorých je v moderných agregátov veľmi veľa.

Olej však predstavuje kľúčový faktor, ktorý ovplyvní spoľahlivosť a životnosť motora. Mnohí výrobcovia ponúkajú zázračne dlhé intervaly výmeny 20 000 či 30 000 kilometrov. Zväčša však ide o údaj, ktorý má podobne ako spotreba s realitou len málo spoločné. Dokonca aj oleje s predĺženou trvácnosťou, tzv. longlife oleje, nevydržia 30 000 km ani omylom.

Stráca vaše auto olej:
Zdroj: Auto Bild

Dôležitá otázka pri doťahovaní sa s výrobcom: aká spotreba motorového oleja je vlastne normálna? Staršie motory smú spotrebovať do po litra oleja na 1 000 km. Prirodzeným opotrebovávaním motora sa zvyšuje aj spotreba oleja. Dobrým príkladom je motor Mercedesu C 180 Kompressor.

Tento maratónec spočiatku spotreboval na prvých 100 000 kilometrov v priemere 0,13 litra oleja na 1 000 kilometrov. Po 425 000 najazdených kilometroch si dopraje – podľa štýlu jazdy – viac ako pol litra. Spotreba, akú niektoré motory Audi TFSI prekonávali už po najazdení 50 000 kilometrov. Pri väčšine moderných motorov je však spotreba výrazne nižšia.

Kontrola stavu oleja
Zdroj: redakcia AUTO BILD

Prečo je pravidelná výmena oleja taká dôležitá? Aj motorový olej starne a opotrebúva sa. Prísady (odborný výraz: aditíva) sa časom odbúravajú, olej sa špiní zvyškami zo spaľovania, prachom a oderom. Časté studené štarty môžu pri benzínových motoroch navyše viesť k zriedeniu oleja nespálenými časťami benzínu, ktoré znižujú mazaciu schopnosť oleja.

Pri naftových motoroch sa, naopak, sadze môžu postarať o zhustnutie oleja. V zásade platí: neustále dopĺňanie oleja nenahrádza jeho pravidelnú výmenu. A ako nájdem ten správny olej pre svoj motor? V návode k vozidlu nájdete odporúčania výrobcu. Zodpovedajúce kódy sa nachádzajú aj na fľaškách s olejom.