O využívaní týchto známok sa už dlho polemizuje, možno sa čoskoro dočkáme ich zrušenia
Denis Milo
Denis Milo

Poradca STK po novom: Zmeny sa dotýkajú všetkých vodičov, ako sa na ne najlepšie pripraviť?

Foto: Soňa Zverková

7.8. 4:22 Technická či emisná kontrola sú dnes strašiakom vodičov. Po sprísnení podmienok ich úspešne absolvujete len v prípade, že máte takmer bezchybné auto. Čo všetko treba o STK vedieť po novom?

Ide o najväčšiu zmenu týkajúcu sa staníc technickej kontroly za posledné roky. Od tohto roku totiž platia efektívne opatrenia, ktoré majú zabrániť podvodom pri emisnej a technickej kontrole. V praxi to teda znamená, že na každej stanici technickej a emisnej kontroly dnes už nájdete namontované kamery.

STK po novom: 

Tento rok pripravilo Ministerstvo vnútra hneď niekoľko zmien týkajúcich sa povinnej technickej kontroly vozidiel. Medzi najvýraznejšie zmeny môžeme určite zaradiť už spomínanú inštaláciu kamerových systémov, ktoré majú za úlohu dohliadnuť na dôslednejší a kvalitnejší priebeh kontroly vozidla. Kamerový systém má však okrem vylepšenej kontroly aj klepnúť po prstoch majiteľom vozidiel a STK technikom, respektíve zabrániť úplatkom priamo na staniciach.

O využívaní týchto známok sa už dlho polemizuje, možno sa čoskoro dočkáme ich zrušenia
O využívaní týchto známok sa už dlho polemizuje, možno sa čoskoro dočkáme ich zrušenia
Zdroj: Soňa Zverková

 Stanice sú preplnené a ľudia často nestíhajú včas absolvovať technickú a emisnú kontrolu. Ministerstvo ako reakciu na túto skutočnosť zmenilo termín upozorňujúcej SMS, ktorá prichádza majiteľom vozidiel pred koncom platnosti ich TK/EK. Po novom vám tak notifikačná SMS príde už 30 až 60 dní pred koncom platnosti oboch kontrol. SMS alebo e-mailové upozornenia však budú odosielané len prevádzkovateľom vozidiel, ktorí sa zaregistrovali na stránke www.jiscd.sk.

Ministerstvo dopravy ďalej vydalo 48 rozhodnutí o povolení na zriadenie stacionárnych staníc technickej kontroly nad rámec existujúcej siete. To však nejakú dobu potrvá, pretože stanice musia spĺňať prísne kritériá vybavenia a kvalifikácie technikov. Vzdelávanie technika, ktorý je oprávnený vykonávať KO, TK či EK, pritom trvá mesiace.

 Vodičov, respektíve majiteľov áut a iných vozidiel tiež nepoteší fakt, že tento rok došlo k zvyšovaniu nákladov na povinnú technickú kontrolu. Samotnú cenu za vykonanie emisnej a technickej kontroly si určujú stanice vykonávajúce STK samostatne a Ministerstvo dopravy na ne nemá vplyv.

Problémy s EK majú napríklad aj majitelia nových naftových motorov, ktoré musia byť vybavené filtrom pevných častíc, no majú ho odstránený.
Autor

Napríklad v Bratislave začína suma za TK na 34 eurách a suma za EK na 31 eurách, čo je v konečnom dôsledku minimálne 65 eur. Ak však niektorou z týchto kontrol neprejdete, musíte si ju zaplatiť opätovne, našťastie len tú, ktorú vaše vozidlo nezvládlo. Na viacerých staniciach pritom platí, že ak opakujete len časť TK, poplatok za opakovanú skúšku je nižší.

Denis Milo
autor Denis Milo
Diskusia  ()

Video

Diskusia