STK po novom: Zmeny sa dotýkajú všetkých vodičov, ako sa na ne najlepšie pripraviť?

 Niektoré autá emisnou kontrolou neprejdú:

Problém s novou STK však nie je zapríčinený ani tak vyššou dôslednosťou pri technickej kontrole, ako zvýšenou pozornosťou venovanou tej emisnej.  Vozidlá s motormi v zlom stave, už majú len malú šancu prejsť emisnou kontrolou. Nejedná sa však len o staršie agregáty v zlom technickom stave. 

Problémy s EK majú napríklad aj majitelia nových naftových motorov, ktoré musia byť vybavené filtrom pevných častíc, no majú ho odstránený.  Rovnako trpia aj motoristi so zaslepeným alebo demontovaným EGR ventilom. Jednoducho akákoľvek demontáž komponentu slúžiaceho na zníženie ekologickej stopy vozidla vás môže stáť na emisnej kontrole draho. 

Ak sa počas emisnej skúšky ukáže, že vaše auto nespĺňa emisné limity, vystaví vám technik dokument o dočasnej nespôsobilosti vozidla na prevádzku. Následne na to, musíte do vymedzenej lehoty 60-tich dní poruchy a problémy odstrániť, inak po tejto lehote a neabsolvovaní úspešných kontrol stráca vozidlo spôsobilosť na prevádzku.

Ako sa úspešne dostať  cez emisnú kontrolu? 

Máme pre vás tip. Pred emisnou kontrolou naftiaku by ste mali pri tankovaní pridať do palivovej nádrže potrebné množstvo aditív. Po natankovaní a pridaní aditív do paliva vezmite svoje auto a dajte mu poriadne zabrať, napríklad jazdou na diaľnici vo vyšších otáčkach motora. Pri takejto jazde sa výfukový systém ľahšie zbavuje nečistôt, ktoré sa pri emisnej kontrole zvyknú zachytiť na merací prístroj, čo vyhodnotí ako vysokú produkciu spalín. 

Emisná kontrola dnes chyby vôbec neodpúšťa, treba sa na ňu pripraviť
Emisná kontrola dnes chyby vôbec neodpúšťa, treba sa na ňu pripraviť
Zdroj: Dreamstime

Samozrejme tento tip platí pre automobily, ktoré sú v dobrom technickom stave. Ak sa z výfuku vášho auta valí dym už pri ľahkej záťaži, je vaša šanca na úspešné absolvovanie emisnej kontroly takmer nulová a to bez ohľadu na to, či využijete našu radu alebo nie.  Pokiaľ ale máte auto v absolútnom poriadku, mali by ste emisnou kontrolou prejsť bez problémov.

 Pri benzínovom agregáte platí, že pri EK vám veľmi uškodí prehrdzavené výfukové potrubie. Diery na ňom totiž zmes výfukových plynov obohacujú o kyslík, ktorý by sa tu v  takej miere nemal vyskytovať. Preto potom sonda technika motor vyhodnotí ako závadný. Predpokladá totiž, že spaľovanie palivovej zmesi tu neprebieha v dostatočnej kvalite.

Denis Milo
autor Denis Milo
Diskusia  ()

Video

Diskusia