ikona top STK

Poradca STK: Ako sa pripraviť na kontrolu a čo vás pri nej čaká

Foto: GTÜ

5.6. 2012 14:00 VAŠA TÉMA  Pravidelnou nepríjemnosťou pre majiteľov áut je technická a emisná kontrola. Poradíme vám, ako sa na ňu pripraviť.

Nemáš problémy? Kúp si auto. Budeš ich mať. Takto môže začínať rozhovor medzi vodičom, ktorý uvažuje nad kúpou svojho prvého vozidla a ostrieľaným motoristom. Auto je v dnešných časoch významným pomocníkom, spája sa s ním však celý rad povinností a výdavkov. Jednou z nepríjemností sa môže stať pravidelná návšteva STK.

Výhovorky nepomôžu

Podľa zákona sa technickej a emisnej kontrole musia podrobiť vozidlá prakticky vo všetkých kategóriách v rôznych lehotách. Osobným autám kategórie M1 a N1 sa povinnosť navštíviť STK a EK začína štyri roky po prvom prihlásení do evidencie a následne pravidelne každé dva roky.

Lehoty pre technické kontroly

  • Osobné a dodávkové vozidlá (M1 a N1) so zážihovým (benzínovým) motorom bez katalyzátora – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v 1-ročných lehotách.
  • Osobné a dodávkové vozidlá  (M1 a N1) so zážihovým (benzínovým) motorom s katalyzátorom – 4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v 2-ročných lehotách.
  • Osobné a dodávkové vozidlá (M1 a N1) so vznetovým (naftovým) motorom – 4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v 2-ročných lehotách.
  • Autobusy a nákladné vozidlá (M2, M3, N2 a N3) – 1 rok po prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v 1-ročných lehotách.
  • Traktory (T) – 4 roky po prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v 2-ročných lehotách.

Zákonom stanovené kontroly nemožno podceňovať. Ak policajt zistí, že vodič jazdí bez platnej STK alebo EK, môže zadržať doklady od vozidla. Na mieste vydá potvrdenie, v ktorom môže povoliť jazdu najviac na 15 dní. Podľa zákona o cestnej premávke jazdu povolí, „ak takou jazdou nebude ohrozená bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky”. Doklady následne putujú na obvodný úrad dopravy, ktorý bude situáciu riešiť.

Ak vodič kontroly absolvoval, ale doklady o nich nemá pri sebe, policajt si to môže overiť. Stanice technickej kontroly sú totiž povinné posielať elektronické záznamy o kontrolách polícii. Výhovorky teda nemusia vodičovi pomôcť a pokiaľ policajt zakáže ďalšiu jazdu, majiteľ auta ďalšiu cestu absolvuje pešo.

Ako postupovať

Ak sa vám blíži termín pravidelnej technickej alebo emisnej kontroly, podľa možnosti to nenechávajte na poslednú chvíľu, ale v predstihu si zistite stanice vo svojom okolí. Niektoré STK sú zahltené, iné sú prázdnejšie. Odporúčame preto zatelefonovať a pokiaľ to  situácia umožňuje, dohodnite si termín vopred.

Vodič sa musí pripraviť na to, že stanice nemajú jednotné ceny. V súčasnosti sa ceny za technickú kontrolu pohybujú v rozpätí od 19 do 25 eur, za emisnú kontrolu od 15 do 20 eur. K nákladom pripočítajte aj známky o absolvovaní kontroly, ktoré stoja 2,50 až 3,50 za každú.

Ilustračná snímka. Zdroj: GTÜ
Ilustračná snímka. Zdroj: GTÜ
Zdroj: GTÜ

Niektoré stanice majú odlišné ceny pre benzínové a naftové motory, rozdiely sú však minimálne. Spravidla všetky STK pýtajú o niečo vyššie sadzby v prípade, ak bolo vozidlo prerobené na plyn. Príplatky sa pohybujú v rádoch niekoľkých eur.

Doklady pre STK:

  • platné osvedčenie o emisnej kontrole
  • osvedčenie o evidencii
  • technický preukaz (ak bol vydaný)
  • ak bolo zadržené osvedčenie o evidencii: potvrdenie polície spolu s kópiou originálneho dokladu
  • ak bolo vozidlo prerobené na plyn: protokol o montáži plynového zariadenia
  • pri technickej kontrole sa predkladá aj osvedčenie o emisnej kontrole

Pri STK technici skontrolujú:

  • brzdovú sústavu
  • riadenie
  • nápravy, kolesá, pruženie, hriadele a kĺby
  • rám a karosériu
  • osvetlenie a svetelnú signalizáciu
  • povinnú a zvláštnu výbavu
  • zaťaženie životného prostredia,
  • identifikátory vozidla

Výsledkom kontroly je protokol o spôsobilosti, dočasnej spôsobilosti alebo nespôsobilosti vozidla na prevádzku. Pokiaľ ide o dočasnú spôsobilosť, vodič dostane čas na nápravu chýb a následne môže absolvovať opakovanú kontrolu. Tá stojí približne polovicu ceny riadnej STK.

Podobný postup platí aj v prípade, že technik označí auto za technicky nespôsobilé. Rozdiel je v tom, že vodič musí na vlastné náklady zabezpečiť odtiahnutie auta zo stanice. Ak v stanovenej lehote závady odstráni, môže absolvovať opakovanú kontrolu.

Ilustračná snímka. Zdroj: GTÜ
Ilustračná snímka. Zdroj: GTÜ
Zdroj: GTÜ

Odporúčanie na záver

Povinná výbava

  • výstražný trojuholník
  • bezpečnostný odev (reflexná vesta, overal, nohavice, bunda alebo pláštenka), pričom odev sa umiestňuje v dosahu zo sedadla vodiča vozidla
  • náhradné koleso s diskom alebo dojazdové koleso
  • príručný zdvihák,
  • kľúč na matice alebo skrutky kolies,
  • autolekárnička

Pri príprave vozidla na STK sa nezamerajte len na samotný technický stav, nakoľko technici preveria aj povinnú výbavu. Skontrolujte si, či vo vozidle máte všetko, čo predpisuje zákon a nezabudnite ani na autolekárničku. V jej prípade nie je dôležitá ani tak jej prítomnosť v aute, ako najmä jej obsah a expirácia jednotlivých súčastí.

Rovnako sa nespoliehajte ani na „všimné” pre technika. Kontroly sa stále sprísňujú a technici už nebudú riskovať výpoveď. Navyše podľa novely cestného zákona budú stanice technickej a emisnej kontroly pod dohľadom monitorovacích systémov.

Od 1. februára tohto roka beží skúšobná prevádzka, hoci technici ešte môžu vykonávať kontroly bez kamerového dohľadu. Kamery však budú od 30. júna 2013 povinné pre všetky STK a pokiaľ niektorá nestihne spustiť systém včas, hrozí jej pokuta až 16 500 eur.

Viac o povinnej výbave a obsahu autolekárničky sa dozviete v našom článku.

BANNER300

Diskusia  ()

Video

Diskusia