Brzdová sústava patrí k najdôležitejším častiam automobilov a jej kondícia je nevyhnutná pre bezpečnosť posádky, ale aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Jej vyhovujúci stav je smerodajný aj pri absolvovaní STK. Brzdové kotúče, alebo platničky, je jednoduché skontrolovať aj vizuálne. Toto však neplatí o brzdovom potrubí, v ktorom koluje brzdová kvapalina. Bežný vodič nemá možnosť jeho funkčnosť sám preveriť.

Korózia v pokročilom stave, aj na ukončení brzdovej hadice.
Zdroj: Nina Pánska

Majitelia starších automobilov by mali spozornieť. Gumové brzdové hadice zvyknú časom praskať, oceľové potrubie na spodnej strane auta zasa koroduje. V prípade, že sa v tomto systéme objaví trhlina, alebo príde k jej úplnému znefunkčneniu, dôjde k úniku brzdovej kvapaliny. Bez brzdovej kvapaliny neexistuje ani brzdný účinok, pretože nedochádza k vytváraniu tlaku na brzdový kotúč, alebo bubon.

Voda v brzdovej kvapaline predstavuje riziko korózie vnútornej časti vedenia. V servise si jej stav môžete nechať zmerať špeciálnym zariadením. Je dôležité takúto kontrolu vykonať aspoň raz ročne. Vonkajšia časť oceľového potrubia hrdzavie v dôsledku poveternostných podmienok, alebo aj soli. Degradácia materiálov je prirodzený proces a preto je nesmierne dôležité nezabúdať na včasnú prevenciu.

Brzdová hadička v dobrej kondícii.
Zdroj: Nina Pánska

Technik v servise vie, ako má potrubie a hadice vyzerať a teda je kvalifikovaný k tomu, aby posúdil ich stav. Takéto súčiastky patria skôr k tým lacnejším, preto je zbytočné a nebezpečné, odsúvať ich výmenu na neskôr. Zastavenie auta je istota, s ktorou každý vodič počíta.

Mohlo by vás zaujímať: