Akumulátory zaberajú v moderných elektrických autách viac miesta než motory, pričom akumulátorový balík je najväčšou a najdrahšou súčasťou vozidla. Obvykle býva zabudovaný do dna a má kapacitu od 50 do 100 kilowatthodín elektrickej energie. To už musí byť postačujúca sila pre všetky dôležité funkcie. Možné by to bolo, napriek tomu elektromobily nefungujú bez konvenčnej 12-voltovej autobatérie. Úlohy akumulátorov na palube elektrického auta sú striktne rozdelené.

Takzvaná trakčná batéria má prúd na jazdu, dvanásťvoltový akumulátor zásobuje elektrickou energiou pomocné agregáty ako centrálne uzamykanie, osvetlenie či informačno-zábavný systém. Tieto systémy by sa dali prevádzkovať v zásade aj s vyšším napätím, ale keďže je 12-voltový štandard rozšírenejší, používa sa ten, aby sa nemusel vyvíjať za drahé peniaze nový. Prístroje, ktoré fungujú s 12 voltmi, sa ročne namontujú asi do 90 miliónov áut. Tento vysoký počet zabezpečuje prijateľnejšie ceny komponentov.

Elektromobily sa stále nezbavili 12-voltových batérií.
Zdroj: Auto Bild

Trakčný akumulátor pritom pracuje s oveľa vyšším napätím až do 800 voltov. Keď je elektromobil odstavený, z bezpečnostných dôvodov je akumulátorový balík vyradený z elektrického obvodu. Dvanásťvoltová autobatéria je však pripravená na budúci štart. Okrem toho slúži na zálohovanie: jednak zálohovanie dát, ale aj bezpečnostných častí na doplnkové zabezpečenie. Malý akumulátor stráži naše auto aj vtedy, keď je odstavené v garáži alebo na parkovisku.

Energiu míňa aj vtedy, keď je trakčný akumulátor odstavený. V klasickom aute so spaľovacím motorom 12-voltovú autobatériu napája alternátor, ktorý je poháňaný remeňom z motora. Spaľovací motor však v elektrickom aute nie je. Tu je napájanie riešené transformátorom vysokého napätia trakčného akumulátora na požadovanú úroveň autobatérie. Tým, že autobatéria nemusí poháňať dvojkilowattový štartér ako v spaľovacom aute, elektromobil si vystačí s oveľa menšou batériou.

V e-autách štrajkuje 12 V batéria častejšie než v spaľovacích

Už tradične je autobatéria s náskokom najčastejšou príčinou porúch, ktoré nechajú auto stáť na ceste. Pri e-autách je tento podiel porúch dokonca vyšší – až 54 % v porovnaní so 46,3 % pri klasických autách. Dôvodom je, že e-auto jazdí častejšie na kratšie vzdialenosti. To znamená, že podľa štatistiky porúch je každé druhé elektrické auto odstavené na ceste pre problémy s autobatériou. Starostlivosť, pravidelná údržba a výmena autobatérie sú pri elektrických autách rovnako dôležité ako pri tých so spaľovacím motorom.

Autobatéria elektromobilu sa dá využiť aj na pomoc pri štartovaní nešťastníka s benzínovým alebo dieselovým autom káblami. Odporúčame však, aby pri tomto procese bola vždy aktivovaná aj vysokonapäťová trakčná batéria, inak si 12-voltovú rýchlo vybijete. Aktivovaná znamená stlačené tlačidlo štart a „rozsvietený“ palubný systém. Vtedy dostáva autobatéria novú šťavu cez transformátor.

Elektromobily sa stále nezbavili 12-voltových batérií.
Zdroj: Auto Bild

Dôležité! Pozorne si prečítajte návod na obsluhu elektrického auta, lebo medzi jednotlivými typmi môžu byť rozdiely. Tak­isto si zistite, kde sa nachádzajú 12-voltové kontakty, keby ste niekedy chceli poskytnúť pomoc pri štartovaní konvenčného vozidla štartovacími káblami.

Takto zostane autobatéria dlhšie fit

Hoci sú autobatérie deklarované ako bezúdržbové, musíte sa o ne starať. Znamená to, že ich napríklad musíte držať v čistote. Ak sa na kontaktoch usadí vlhká špina, môžu vzniknúť blúdivé prúdy, ktoré batériu trvalo vybíjajú, hoci auto nie je v pohybe. Nečistoty by sa mali odstrániť kefou, kontakty očistiť brúsnym papierom.

Pri jazde len na krátke vzdialenosti sa odporúča raz za čas dobiť akumulátor na nabíjačke, aby nedošlo k hlbokému podpätiu, ktoré im skracuje život. Platí, že ak má 12,7 V, je plný, pri práci poklesne na 12,5 V a pod 11,8 V je už hlboko vybitý. Ak máte možnosť premerať jeho napätie, urobte to. Dobré nabíjačky aj s možnosťou merania napätia a udržiavacieho dobíjania sa dajú kúpiť už od 65 eur.