Systém Start/Stop sa začal objavovať vo vozidlách koncom predchádzajúceho storočia a postupne sa jeho používanie v automobilovom priemysle rozšírilo. Už niekoľko rokov je súčasťou všetkých dieselových a benzínových áut. Tento systém v podstate vypína motor počas dlhých zastávok, keď napríklad stojíte na semafore alebo v zápche.

Týmto spôsobom znižuje spotrebu a emisie častíc, ktoré sú škodlivé pre zdravie a životné prostredie. Takmer od svojho objavenia je však sužovaný kontroverziou, pretože existujú ľudia, ktorí tvrdia, že jeho prevádzka môže byť pre motor škodlivá. V skutočnosti nie je veľa vodičov, ktorí si ho nechajú zapnutý po celú dobu jazdy.

Štart/Stop systém.
Zdroj: Auto Bild

Ako funguje systém Štart/Stop

Princíp fungovania už asi väčšina vodičov pozná. Zastavíte, napríklad, v križovatke, vyradíte a motor stíchne. Po stlačení spojky u manuálov, resp. uvoľnení brzdového pedálu pri automate, sa motor naštartuje. Tento proces je automatický, no automobilky dali vodičom možnosť systém vypnúť.

Samotný systém ani zďaleka nie je tak nový, ako by sa mohlo zdať. Paradoxne ako prvý prišiel s týmto nápadom Volkswagen už v 80. rokoch a stal sa súčasťou radu Formel E, ktorý bol niečo ako predchodca súčasného radu BlueMotion. V tom čase bol systém poloautomatický, ktorý sa aktivoval stlačením tlačidla a motor sa po vypnutí naštartoval stlačením spojky. Vtedy však vzhľadom na životnosť batérie, štartéra a používaných materiálov a olejov mal priveľa nevýhod, preto nadlho zapadol prachom.

Batéria.
Zdroj: Auto Bild

Jeho uvedenie preto nezožalo príliš veľký úspech. Niektoré autá trpeli nadmerným odberom batérie a problémami s mazaním. Postupom času sa ale systém vyvíjal k optimálnejšiemu výkonu a tak sa dnes vyznačuje architektúrou tvorenou zosilneným štartovacím motorom, batériou s vyššou kapacitou a motorom optimalizovaným tak, aby sa predišlo problémom s mazaním a chladením v dôsledku nepretržitého zastavovania a štartovania. 

Systém Štart/Stop funguje vďaka senzorom, ktoré signalizujú, kedy sa má motor zastaviť a naštartovať, ak sú splnené určité požiadavky. Je to napríklad jazda pod rýchlosťou 5 km/hod a ponechanie neutrálu bez stláčania spojky alebo šliapania na brzdu vo vozidle s automatickou prevodovkou.

Zabráni jeho vypnutie možným poruchám?

Prevádzka systému Štart/Stop znižuje spotrebu paliva o 10 až 15 %, keďže podľa rôznych štúdií väčšinu času, ktorý odjazdíme v meste, trávime státím na semaforoch alebo v dopravných zápchach. Z tohto pohľadu systém funguje a pomáha menej znečisťovať ovzdušie. Na motor auta však môže mať aj dlhodobé negatívne dopady.

Jedným z problémov odvodených od tohto systému je, že spôsobuje predčasné opotrebovanie batérie, štartéra a alternátora. Je pravda, že architektúra je navrhnutá tak, aby vydržala oveľa viac cyklov zastavenia a spustenia, ale z dlhodobého hľadiska môže urýchliť opotrebovanie týchto komponentov, ktorých oprava alebo výmena je nákladná.

Štart-stop systém.
Zdroj: Auto Bild

Batéria vozidiel vybavených systémom Štart/Stop je skonštruovaná tak, aby dokázala odolať vysokému napätiu pri mnohých príležitostiach. To núti majiteľa vozidla kúpiť si výrobcom odporúčanú batériu, ktorá môže stáť dvakrát toľko ako konvenčná. Ďalším problémom, ktorý môže spôsobiť tento systém, je nadmerná teplota. Sú situácie, v ktorých môže byť činnosť systému kontraproduktívna, napríklad pri intenzívnom využívaní motora, čo si vyžaduje značné úsilie zo strany mechaniky. 

Vozidlo bez automatického štart-stop systému počas svojej životnosti absolvuje zhruba 50 000 štartovacích cyklov. S týmto systémom, ktorý sa aktivuje vždy pri zastavení vozidla, sa však toto číslo dramaticky zvyšuje. Počas životnosti motora môže dosiahnuť až 500 000 cyklov. Ide o naozaj výrazný skok, ktorý predstavuje pre motor veľkú záťaž. Najdôležitejším a zároveň najťažším komponentom je kľukový hriadeľ, ktorý stabilizujú precízne hladké ložiská.

Lexus NX 450h+.
Zdroj: Auto Bild

Nejde teda o valivé ani guľôčkové ložiská, ale v podstate len o hladký kov. Keď je motor v chode, hriadeľ a ložiská sa v podstate nedotýkajú vďaka procesu označovaného ako hydrodynamické mazanie. To znamená, že hriadeľ a ložiská oddeľuje veľmi tenký film oleja čerpaného pod vysokým tlakom. Akonáhle sa však motor zastaví, kľukový hriadeľ si „sadne“ na ložiská, čiže obidva kovové povrchy sa dostanú do kontaktu.

A ešte tu máme ďalšiu skutočnosť - tým, že motor postupne naštartuje, vystavuje mechaniku nepretržitým vibráciám, ktoré ovplyvňujú čapy motora, ktoré sú zodpovedné za pohlcovanie týchto vibrácií, aby sa zlepšil komfort. Preto je Štart/Stop užitočný na zníženie spotreby a emisií, ale je lepšie ho vypnúť v situáciách, keď za sebou nasleduje príliš veľa štartov a zastavovaní a v prípadoch, keď motor vyžaduje oddychovú fázu na zníženie teploty.