ikona

Poradca Test reálnej spotreby: 30 starých áut prekvapilo

Foto: AUTO BILD

12.4. 2017 9:30 Emisie sú aj po rokoch vo svete automobilov témou číslo jeden. Obmedzenie vypúšťania škodlivých častíc súvisí aj s nižšou spotrebou. Sú však súčasné autá skutočne úspornejšie než tie historické?

V súčasnosti sa kladie veľký dôraz na to, aby sa pri konvenčných spaľovacích motoroch čo najviac znížili emisie škodlivých častíc. Zdá sa, že autá, ktoré nebudú spĺňať určenú normu sa napríklad už v blízkej budúcnosti nedostanú do ulíc množstva väčších miest. Tento fakt čoraz viac nahráva rozširovaniu vozidiel s alternatívnym pohonom.

Aj staré autá dokážu prekvapiť úspornou jazdou, málokto by ale čakal, že ich apetít je niekedy až taký nízky
Aj staré autá dokážu prekvapiť úspornou jazdou, málokto by ale čakal, že ich apetít je niekedy až taký nízky
Zdroj: AUTO BILD

K ideálnej nálade medzi motoristami neprispieva ani samotná legislatíva, vďaka ktorej automobilky bez okolkov zverejňujú údaje o tabuľkovej spotrebe, ktoré sú od reality často vzdialené doslova na litre. Aj preto AUTO BILD vo svojich testoch vždy meria spotrebu v reálnej premávke.

Práve tento zvyk umožnil vznik rebríčku, v ktorom sú oldtimery a veterány zoradené podľa spotreby nameranej počas reálnej prevádzky. Každý z nich absolvoval rovnakú trasu s dĺžkou 160 km, pričom 54 km tvorila diaľnica, 61 km okresky a 45 mestská premávka. Zoznam odhaľuje, že niektoré staré vozidlá sa mohli pochváliť prekvapivo nízkym apetítom.

Automobily sú zoradené od najmenej úsporného po majstra v nízkej spotrebe. Zoznam otvára Volkswagen T3 Dehler 2+2 z roku 1990, ktorý si na 100 km jazdy vypýta 10,3 litra paliva
Automobily sú zoradené od najmenej úsporného po majstra v nízkej spotrebe. Zoznam otvára Volkswagen T3 Dehler 2+2 z roku 1990, ktorý si na 100 km jazdy vypýta 10,3 litra paliva
Zdroj: AUTO BILD

Za čo vďačili takým priaznivým prevádzkovým nákladom? V prvom rade sa dá predpokladať, že spotrebu znižovala relatívne nízka hmotnosť. Bez záťaže v podobe prvkov bezpečnostnej výbavy nebolo výnimkou, ak hmotnosť vozidla nedosiahla ani jednu tonu. Na druhú stranu treba povedať, že mohé z nich dosahujú výkon, ktorý už v dnešnej dobe pôsobí nedostatočne.

Maximálne hodnoty atakujúce 44 kW (60 k) neboli ničím výnimočným. Dnešné štandardné vozidlá už bez problémov dosahujú dvojnásobné hodnoty. Tento fakt je pravdepodobne aj dôvodom, prečo spotreba spaľovacích motorov počas desaťročí na prvý pohľad výrazne neklesla. Po prepočítaní na kilowatty je totiž zvýšenie efektivity výrazné a nepopierateľné.

>>>Prehľad spotreby starých áut nájdete vo veľkej galérii<<<

Zlepšenie dynamických vlastností je zrejmé aj pri porovnaní času, ktorý jednotlivé vozidlá potrebujú pri zrýchlení na 100 km/h. Starším to neraz trvá aj 17 či viac sekúnd, dnešný horší štandard sa pohybuje v rozmedzí 10 - 12 s. A to napriek tomu, že čo sa hmotnosti týka, moderné vozidlá ťahajú za kratší koniec.

Airbagy, kamery, radary, kilometre káblov či iné prvky bezpečnosti im neraz pridávajú aj stovky kilogramov. Aj napriek nižšej hmotnosti sú údaje o spotrebe starých vozidiel v niektorých prípadoch naozaj prekvapivo nízke. Presvedčiť sa o tom môžete sami vo veľkej galérii, kde sa nachádza až 30 zaujímavých exemplárov. Mimochodom, Škoda 120 GL to dotiahla prekvapivo vysoko.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia