ikona STK

Poradca 10 tipov, ako pripraviť automobil na STK

Foto: Auto BILD

9.3. 2015 11:28 Pravidelná technická a emisná kontrola sa pre mnohých vodičov stáva každé dva roky takmer nočnou morou. Poradíme vám, ako si sami za pár minút môžete skontrolovať, či vaše auto spĺňa základné parametre a ušetriť tak 40 eur za opakovanie STK.

Každé vozidlo sa musí objaviť na stanici technickej kontroly a pracovisku emisnej kontroly  prvýkrát po štyroch rokoch od dátumu prvej registrácie a následne každé dva roky. Niekto považuje povinnú kontrolu za nutné zlo, ktoré len odmávne rukou, iný sa zas prebúdza spotený po nočnej more. Všetko závisí od toho, ako sa o svoje auto stará.

Mnohé STK poskytujú aj možnosť objednať sa cez
Mnohé STK poskytujú aj možnosť objednať sa cez
Zdroj: Auto BILD

Jazdiť bez platnej technickej a emisnej kontroly sa však nevypláca. Pri cestnej kontrole totiž policajti môžu skontrolovať platnosť kontroly, napríklad jednoduchým preverením známok na čelnom skle. Ak vodič obíde len s pokutou 60 eur, môže si gratulovať. Neplatná STK alebo EK totiž znamená, že vozidlo nie je spôsobilé pre cestnú premávku a policajt má v takom prípade právo zadržať nielen osvedčenie o evidencii, ale aj tabuľku s evidenčným číslom. A to znamená „pešibus“ a odťahovku. Navyše Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie môže udeliť sankciu vo výške 166 eur za každú kontrolu, čiže za neplatnú STK aj EK zaplatíte 332 eur.

Ceny za technickú kontrolu (TK) sú na každom pracovisku iné, v zásade sa pohybujú od 20 do 30 eur, plus štyri eurá za vystavenie protokolu a štyri eurá za nálepku na čelné sklo. Emisná kontrola (EK) stojí okolo 12 eur, plus poplatky za nálepku a protokol. Stanice však ponúkajú aj zľavové balíčky za technickú aj emisnú kontrolu, pohybujú sa v priemere okolo 42 eur za všetko.

1. Doklady

Pri pravidelnej technickej kontrole musíte predložiť osvedčenie o evidencii časť II (tzv. veľký technický preukaz), v prípade, ak máte namontované plynové zariadenie, tak aj protokol o montáži systému LPG alebo CNG. Skontrolujte si preto pred odchodom na STK, či máte so sebou všetky potrebné doklady.

2. Povinná výbava

Nezabudnite na povinnú výbavu, ktorú stanovuje vyhláška ministerstva dopravy č. 464/2009. Na to, aby ste na technickej kontrole uspeli, musí byť kompletná. To znamená: homologovaný výstražný trojuholník, lekárnička, reflexný odev (napríklad, vesta, overal, nohavice, bunda alebo pláštenka), pričom odev má byť v dosahu zo sedadla vodiča vozidla. Okrem toho je potrebné náhradné koleso s diskom prípadne dojazdové koleso a k tomu príslušné vybavenie, čiže príručný zdvihák, kľúč na matice alebo skrutky kolies. Toto podľa vyhlášky neplatí pre vozidlá, ktoré sú vybavené prostriedkami na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková
Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková
Zdroj: Soňa Zverková

3. Autolekárnička

Jej obsah musí zodpovedať vyhláške č. 143/2009, čiže okrem karty prvej pomoci musí obsahovať  štyri moduly na dezinfekciu, pomoc pri malých ranách, veľkých ranách a popáleninách i zlomeninách. Žiadny z prvkov nesmie byť po exspirácii, ak má túto lehotu uvedenú na obale. Ak si nie ste istí, môžete jednotlivé súčasti lekárničky dokúpiť alebo pre istotu kúpiť celú lekárničku za niekoľko eur.

4. Osvetlenie

Najčastejším nedostatkom na STK je problém so svetlami. Preto si vo dvojici skontrolujte funkčnosť denných, parkovacích, stretávacích, diaľkových, hmlových, brzdových, smerových (vrátane výstražnej funkcie), spätných svetiel a osvetlenia tabuľky s EČV. Podľa druhu svetlometov musí byť funkčné aj manuálne alebo automatické nastavovanie výšky.

Nastavenie výšky svetiel a ich funkčnosť
Nastavenie výšky svetiel a ich funkčnosť
Zdroj: Auto BILD

5. Brzdy

Presnú účinnosť bŕzd si v amatérskych podmienkach zmerať nedokážete, ale overiť si môžete aspoň ich základnú funkčnosť a súmernosť účinku ľavej a pravej strany. V kopci vyskúšajte funkčnosť parkovacej (tzv. ručnej) brzdy a nezabudnite preveriť hladinu brzdovej kvapaliny.

BANNER300

6. Pneumatiky

Minimálna hĺbka dezénu je 1,6 milimetra. Skontrolujte nielen hĺbku dezénu, ale aj prípadné vizuálne poškodenie. Nezabudnite ani na rezervné alebo dojazdové koleso. Krátkou zastávkou na čerpacej stanici zabezpečíte, že pneumatiky budú nahustené na správny tlak.

Pneumatiky prezrite dobre aj z vnútornej strany,
Pneumatiky prezrite dobre aj z vnútornej strany,
Zdroj: Auto BILD

7. Klaksón

Zvukové výstražné znamenie väčšina vodičov takmer vôbec nepoužíva. Preto sa oplatí pred návštevou STK overiť, či vôbec funguje. Funkčné musí byť aj svetelné výstražné znamenie.

8. Sklá

Zasklenie vozidla musí byť celistvé. Prezrite si čelné sklo, či na ňom nemáte prasklinu. Prasklina s priemerom väčším než 20 mm v stieracej oblasti je neprípustná a znamená opakovanie STK.

Na prednom a bočnom okne nemôžu byť ani tieniace fólie.

Facebook like button

9. Únik kvapalín

Častým nedostatkom býva zjavný únik prevádzkových tekutín. Najčastejšie ide o motorový či prevodový olej. Pozrite sa preto pod svoje auto. Nemusí tam byť práve olejová mláčka, no aj fľak na spodku olejovej vane môže znamenať problém.

Mastná škvrna na olejovej vani neveští nič dobré
Mastná škvrna na olejovej vani neveští nič dobré
Zdroj: Auto BILD

10. Umyť auto

Na pravidelnú kontrolu má ísť auto nielen spôsobilé, ale aj umyté a vyčistené. Nezabudnite preto pred STK umyť aj spodok auta.

Diskusia  ()

Video

Diskusia