Keyless prístup je pohodlný, treba však pri ňom rešpektovať určité bezpečnostné pravidlá

Poradca Alarmujúci test 237 áut: 97 % ukradli bez odporu

Foto: Filip Kadlečík

31.1. 10:20 Automobily sa aj dnes kradnú ako na bežiacom páse. Zdá sa, že na technológiu bezkľúčového vstupu a štartovania sa zlodeji adaptovali rýchlo. Dá sa proti nim niečo robiť? Alarmujúci test odkrýva holú pravdu.

Téma bezpečnosti automobilov je večná, v ochrane posádky či okolia sa vozidlá neustále zlepšujú, akosi sa však zabúda na jednu dôležitú oblasť - zabezpečenie samotného auta. Už niekoľkokrát sa ukázalo, že automobily vybavené systémom keyless sú dnes extrémne zraniteľné, teraz to opäť potvrdila aj rešpektovaná nemecká organizácia ADAC.

Bezkľúčové štartovanie a odomykanie nepredstavuje pre zlodejov prekážku ani v prémiových automobiloch
Bezkľúčové štartovanie a odomykanie nepredstavuje pre zlodejov prekážku ani v prémiových automobiloch
Zdroj: Filip Kadlečík

Nemci sa fingovanými krádežami pokúsili do zamknutých áut dostať pomocou metódy zosilnenia signálu kľúča, ktorý bol mimo štandardného dosahu vozidla. Tento efektívny postup vychádza z predpokladu, že aj dnes si veľa ľudí necháva kľúče od vozidiel priamo za vchodovými dverami. Ku dverám sa postaví jeden zo zlodejov s relatívne malou a prenosnou krabičkou, tá zosilní signál kľúča a prenesie ho na väčšiu vzdialenosť - až ku druhému komplicovi, ktorý automobil pohodlne otvorí a naštartuje.

ADAC testoval 237 modelov vozidiel, aby vyskúšal, akú majú voči takémuto útoku odolnosť. Výsledky sú viac než tragické, až 97 %, teda 230 z nich, sa dalo touto jednoduchou metódou otvoriť i naštartovať. Štyri z “lepšie zabezpečených” bolo možné aspoň otvoriť alebo naštartovať, tri - od výrobcu Jaguar Land Rover, útok ustáli. Kompletný prehľad skúšaných modelov nájdete po kliknutí na tento odkaz.

Slabá odolnosť voči jednoduchému triku sa týka takmer všetkých veľkých výrobcov, bez ohľadu na technologickú úroveň či cenu automobilu. Medzi “ukradnutými” automobilmi v zozname nájdete mená značiek ako Mercedes, BMW, Audi, Lexus, ale aj Kia, Hyundai, Suzuki, Mazda, Toyota, Seat, Škoda či Volkswagen. Prakticky sa dá povedať, že ADAC otvoril všetko, čo mu prišlo pod ruky. Bez ohľadu na to, či išlo o Ignis za desať tisíc, alebo triedu S či rad 7 za 100 000 eur.

Svetlou výnimkou sú nové automobily koncernu Jaguar Land Rover, ktoré sa nenechali oklamať. Ide o modely Land Rover Discovery, Land Rover Range Rover či Jaguar i-Pace. Ich kľúče a zámky totiž využívajú ultraširokopásmovú technológiu (UWB), ktorá pri zachovaní nízkych energetických nárokov umožňuje veľmi presnú lokalizáciu zdroja. Automobil teda v prípade značiek JLR vedel, že kľúč je v skutočnosti príliš ďaleko a nenechal sa oklamať.

Keyless prístup je pohodlný, treba však pri ňom rešpektovať určité bezpečnostné pravidlá
Keyless prístup je pohodlný, treba však pri ňom rešpektovať určité bezpečnostné pravidlá
Zdroj: Filip Kadlečík

ADAC zdôrazňuje, že to, že vaše auto nie je na zozname, neznamená, že je v bezpečí. Práve naopak, ak vidíte, že tu sú vo veľkom spomínané iné modely danej značky, znamená to, že k vášmu autu sa počas testu ADAC len nedostal. Vzhľadom na zdieľanie technológií naprieč segmentmi je takmer isté, že keď zlodeji zvládli ukradnúť Škodu Octavia, nebudú mať problém ani s modelom Fabia, ktorý tu však nie je spomínaný.

Dá sa proti takýmto krádežiam zabezpečiť? Samozrejme, zlepšiť sa však musia nielen automobilky, ale aj my. Desiatky videí s rovnakým scenárom ukazujú, že ľudia si napriek varovaniam stále nechávajú kľúče v dosahu zosilňovačov zlodejov. Ak by ich neodkladali rovno v predsieni domu, určite by sa počet krádeží znížil. A čo musia urobiť výrobcovia? To nepriestrelne naznačili vozidlá Jaguar Land Rover. Na jednoduchý trik zlodejov existuje technologická odpoveď - ultraširokopásmové vysielanie.

Zdroj: Filip Kadlečík
Diskusia  ()

Video

Diskusia