Zimné pneumatiky nie sú náhradou snehových reťazí. Ak plánujete výlet do horských oblastí, na zasneženej ceste sa bez reťazí ďalej nedostanete. Najmä zimní dovolenkári by preto mali mať so sebou snehové reťaze. Ale veľa vodičov vie o používaní a inštalácii týchto jazdných pomôcok málo.
Pokiaľ viete, že vaša jazda prechádza lokalitami, kde zvykne byť viac snehu (horské sedlá, dlhé rovinky s nafúkaným snehom z poľa) určite nezabudnite pribaliť do kufra lano a snehové reťaze. Nie je na škodu natrénovať nasadenie reťazí vopred v kľude pred domom - pre „netrénovaných“ vodičov je to v snehu často neriešiteľný problém. Každý systém má svoje vlastné charakteristiky. Ak však viete, ako na to, väčšina snehových reťazí sa nasadzuje jednoducho. Cvičenie sa vypláca, najmä keď musíte reťaze montovať v skutočne nepraznivých podmienkach.
Rakúsky klub ÖAMTC preto vyvinul metódu na objektívne určenie prenosu výkonu pri rozjazde na snehu a zmeral trakciu textilných náprotivkov reťazí. Test bol vykonaný s pneumatikami 225/50 R17. Aj keď žiadny z deviatich testovaných modelov nedosiahol najvyššie hodnotenie (päť hviezdičiek), so šiestimi dobrými hodnoteniami (štyri hviezdičky) a tromi uspokojivými (dve hviezdičky) je celkový výsledok pozitívny. Prekvapilo ich, že pri prenose sily pri rozbehu nie sú textilné pomôcky horšie ako klasické snehové reťaze. Naopak, textilný výrobok má v tomto veľmi dôležitom kritériu dokonca výhodu – zdôrazňuje Steffan Kerbl, mechanik ÖAMTC.
Textilná alternatíva vs. konvenčná konštrukcia
Skutočnosť, že šesť snehových reťazí stále prevyšuje svoje textilné náprotivky v teste ÖAMTC, je spôsobené ich spoľahlivosťou. Steffan Kerbl vysvetľuje: "Skúšobné jazdy viedli okrem iného po suchej trase, maximálna rýchlosť vychádzala zo špecifikácií výrobcu, ale bola maximálne 50 km/h. Aj po realtívne krátkej vzdialenosti boli na textilných pomôckach viditeľné známky opotrebovania."
Odborník ÖAMTC v tomto ohľade nie je úplne spokojný ani s niektorými konvenčnými snehovými reťazami: Napriek čoraz ľahšej konštrukcii nevidno takmer žiadne známky opotrebovania, ale jeden článok reťaze v jednom modeli, Pewag Servomatik, sa zlomil, pravdepodobne v dôsledku preťaženia.
Tri zásady pre jazdu po zasneženej ceste
Základom je zníženie rýchlosti na úroveň, kedy si pneumatiky udržia po celý čas kontakt s vozovkou a udržiavanie väčšieho odstupu. Dôležité je pomalé vchádzanie do zákruty a primerané natáčanie volantu – prílišným vytočením, alebo vysokou nájazdovou rýchlosťou dostanete auto do nedotáčavého šmyku a auto vám „vyletí“ z cesty. Naopak, ak má vozidlo tendenciu rotovať, nebrzdite, pretože to len zhorší celú situáciu – tajomstvo je v rýchlej práci s volantom teda „kontre“, keď natáčate volant proti smeru šmyku.
Ak už sa dostanete do situácie, kedy sa neviete pohnúť, najprv skúšajte riešiť situáciu spoza volantu.
Ak máte vo vozidle protipreklzový systém, inými slovami trakčnú kontrolu, určite ho vypnite (elektronika by zabránila kolesu pretočiť sa a vyhrabať sa von). Snažte sa jemnou prácou s plynom a spojkou auto rozhýbať (pri plyne platí že menej je viac – treba sa pohnúť jemne, prípadne s krátkym preklzom). Niekedy pomôže (s predným pohonom) aj striedavé vytáčanie kolies doprava a doľava. Pokiaľ sa kolesá beznádejne pretáčajú, neaplikujte uvedený postup príliš dlho, riskujete, že sa zahrabete hlbšie. V tomto bode je treba vystúpiť z auta a riešiť situáciu zvonku.
Pred tým než vystúpite z vozidla, zaistite auto parkovacou brzdou, zapnite výstražné smerovky a nezabudnite ani na reflexnú vestu. Pokiaľ sa vonku stmieva, vypnite stretávacie svetlá a nechajte svietiť len „parkovačky“. Zasvietené „stretávačky“ protiidúcemu vodičovi znemožňujú zbadať čokoľvek, čo sa pohybuje okolo odstaveného vozidla. Keď ste už vonku, najprv skontrolujte, či vaše auto neleží na bruchu (čiže či ešte máte medzi tvrdou vrstvou snehu a podvozkom aspoň nejaký priestor).
Pokiaľ ste ešte na kolesách, skúste rukou, metličkou, škrabkou odhrabať sneh a vytvoriť voľnú stopu pred každým kolesom. Ak to je možné, nasaďte hneď aj reťaze – výrazne vám pri vyhrabávaní pomôžu. Je tiež vhodné akýmkoľvek spôsobom zvýšiť trenie kolies vo vytvorenej stope. Pomôže aj zopár hrstí štrku, ktorý býva pri krajnici, alebo polámané drevené konáriky. Vložte ich pod, resp. tesne pred koleso, aby získali na prvých centimetroch rozbehu lepšiu priľnavosť.
Neostýchajte sa poprosiť okoloidúcich, nech vás potlačia. Niekedy pomôže auto „rozkývať“ smerom dopredu a dozadu, a tak ho dostať z vyjazdených jám pod kolesami. Pozor však, aby auto nebolo v svahu, vtedy by ste mohli nechtiac zraniť ľudí, ktorí vám pomáhajú. Ak všetko zlyhá, musí vás vytiahnuť iné auto. Na to slúži ťažný hák, ktorý je spolu so zdvihákom a rezervou pod kobercom v kufri. Je dobré vedieť, kam sa hák montuje (väčšinou treba odstrániť záslepku v prednom nárazníku a tam naskrutkovať hák), aby ste pri organizovaní odťahu zbytočne nezdržovali premávku.