Poradca Rok 2018 na Slovensku: Veľký prepad dieselov

Foto: Dreamstime

10.1. 16:00 Emisný škandál, ktorý už tri roky otriasa automobilovým svetom, sa prejavil aj u nás. Vlani sa na Slovensku predalo podstatne menej dieselov a na výslnie sa čoraz viac dostáva benzín.

Slovensko si aj v minulom roku udržalo pozíciu európskej veľmoci vo výrobe vozidiel. Vlani sme u nás vyrobili historicky najvyšší počet 1 000 080 áut a v počte vozidiel na tisíc obyvateľov (198) sme s veľkým náskokom jasnou jednotkou.

Z hľadiska počtu vyrobených áut na tisíc obyvateľov sme stále špička
Z hľadiska počtu vyrobených áut na tisíc obyvateľov sme stále špička
Zdroj: ZAP SR

Z hľadiska registrácií už až tak pozitívny pohľad nenastal, čo však v súčasnej situácii nikoho veľmi neprekvapilo. Hoci sme nedosiahli vytúženú 100-tisícovú hranicu v registráciách osobných áut, zostali sme tesne pod ňou. Vlani bol zaregistrovaných 98 080 vozidiel, čo bol nárast len o 2,08 percenta. Celkovo sa u nás predalo 111 865 áut všetkých kategórií, v roku 2017 ich bolo 108 279.

V porovnaní s minulými rokmi nastal vlani výnimočný vývoj, ktorý súvisel so zavedením nového testovacieho cyklu WLTP. V auguste totiž výrobcovia predávali skladové vozidlá, ktoré sa od 1. septembra nesmeli viac predávať. Registrácie v auguste stúpli až o 46 percent, aby sa o mesiac neskôr prepadli zhruba o 37 percent.

WLTP zamiešal tradičné trendy v registráciách
WLTP zamiešal tradičné trendy v registráciách
Zdroj: ZAP SR

Registrácie podľa segmentov

Spomedzi všetkých tried neustále rastie popularita SUV a terénnych vozidiel. Segmenty G1 (SUV) a G2 (off-road) zaznamenali v priebehu jedného roka celkový nárast registrácií takmer o 37 percent. A naopak, záujem Slovákov o vozidlá vyššej strednej triedy klesol. Predajnosť mini, malých áut a nižšej strednej triedy je viac-menej stabilný, rozdiel niekoľkých percent označil viceprezident Združenia automobilového priemyslu Pavol Prepiak skôr za štatistickú odchýlku. Naproti tomu stredná trieda klesla zhruba o 13,5 percenta.

Rok 2018 na Slovensku: Veľký prepad dieselov
Zdroj: ZAP SR

Registrácie podľa krajov

Najviac nových vozidiel bolo zaregistrovaných v Bratislavskom kraji, čo vzhľadom na to, že v hlavnom meste sídli množstvo firiem a inštitúcií, nie je ničím prekvapujúcim. Na druhom a treťom mieste sa nachádza opačný koniec Slovenska, konkrétne Košický a Prešovský kraj. Najmenej vozidiel bolo zaregistrovaných v Trenčianskom kraji, čo opäť nie je prekvapením, nakoľko ide o najmenší kraj.

Rok 2018 na Slovensku: Veľký prepad dieselov
Zdroj: ZAP SR

Dovážame čoraz staršie autá

Prepiak zdôraznil výrazne negatívny vplyv vysokých registračných poplatkov, na ktoré ZAP aj odborníci poukazovali od úplného začiatku. Kritici upozorňovali, že vysoké registračné poplatky za výkonnejšie vozidlá budú motivovať ľudí k nákupu staré zo zahraničia. Minulý a predminulý rok boli toho dôkazom, keďže v roku 2017 stúpli registrácie viac než 10-ročných vozidiel o štvrtinu a vlani takmer o tretinu. Inými slovami, minulý rok bolo každé tretie individuálne dovezené vozidlo staršie ako 10 rokov.

Došlo na slová kritikov: vysoké registračné poplatky zvýšili vek dovážaných vozidiel
Došlo na slová kritikov: vysoké registračné poplatky zvýšili vek dovážaných vozidiel
Zdroj: ZAP SR

Elektromobily prinášajú výzvy aj problémy

V súčasnom love na čarodejnice sa emisný škandál prejavil aj u nás. Nové diesely sa u nás prepadli takmer o 20 percent, kým predaj benzínových verzií vzrástol približne o 15 percent a benzínových hybridov o 27,5 percenta. Nadol sa pohli aj registrácie kombinácií benzínu s LPG a CNG, a naopak: čisté CNG pohony vyskočili viac než trojnásobne. Vďaka štátnej dotácii stúpol aj predaj elektromobilov, a to až o 40 percent. Otázka za milión znie: Ako to bude vyzerať tento rok? Finančný balík sa totiž vyčerpal v polovici minulého roka a ministerstvo hospodárstva zatiaľ novú dotáciu neplánuje.

Rok 2018 na Slovensku: Veľký prepad dieselov
Zdroj: ZAP SR

Prezident ZAP Alexander Matušek si neodpustil kritiku bezhlavého sprísňovania emisných limitov: „Politici prijímajú politické rozhodnutia bez toho, aby vôbec tušili, ako zareaguje trh. A zákazníci.“ Podľa neho totiž automobilky nemajú problém vyrábať vozidlá s nízkymi a nulovými emisiami, otázka však znie, či sa nájdu ľudia, ktorí ich budú kupovať. Nejde pritom ani tak o vysokú cenu týchto áut, ako skôr o nedostatočnú infraštruktúru nabíjacích staníc. Naviac výroba elektromobilov je menej náročná, čo znamená, že automobilky budú musieť prepustiť zhruba tretinu zamestnancov. Čo s nimi bude? Preškolia sa alebo spadnú do sociálnej siete štátu?

V redakcii vidíme problém aj inde. Kde bude elektromobil nabíjať obyvateľ paneláku? Spustí predlžovačku z 10. poschodia? Naviac čisté elektromobily majú obmedzený dojazd a čas strávený nabíjaním výrazne prevyšuje bežné tankovanie. Na druhej strane však musíme uznať, že elektromobily sú ideálnym prostriedkom pre krátke trasy v mestách a car-sharing. Samozrejme za predpokladu, že najprv vznikne dostatočne hustá sieť nabíjacích bodov.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia