ikona tachometer

Poradca Stočené kilometre priamo z Nemecka

Foto: Dreamstime

27.11. 2013 8:00 Slováci považujú jazdené autá z Nemecka za spoľahlivé. ADAC však zistil, že až tretina má zmanipulovaný odometer.

Mnohí našinci sa spoliehajú na to, že dovezením ojazdeného vozidla z Nemecka znižujú riziko stočenia kilometrov na minimum. Zdá sa však, že opak je pravdou. Nemecký autoklub ADAC s odvolaním sa na údaje polície uvádza, že približne tretina ojazdených áut má zmanipulovaný odometer. Z toho vyplýva, že ani trestnoprávna zodpovednosť neodrádza podvodníkov od manipulovania vozidiel. Navyše nie je jasné, či sa v údajoch ADAC nachádzajú aj autá vyvezené do iných krajín, napríklad na Slovensko. Ale aj keby áno, nepredpokladáme, že by štatistiku nejako prikrášlili.

Starý stav verzus nový stav. Za pár sekúnd auto
Starý stav verzus nový stav. Za pár sekúnd auto
Zdroj: ADAC
Na rozdiel od Nemecka, kde je stáčanie kilometrov trestným činom, u nás nie je možné odhadnúť, koľko vozidiel sa predáva s upraveným odometrom. Podľa hovorcu policajného prezídia Michala Slivku polícia takúto štatistiku nevedie, nakoľko tieto prípady môžu spadať pod rôzne ustanovenia Trestného zákona. Môže ísť napríklad o trestný čin podvodu alebo nekalých obchodných praktík.

Odpoveď v podobnom duchu sme dostali aj z poverenej technickej služby kontroly originality Iris Ident. Stanice kontroly originality, podobne ako STK, totiž stav odometra nepreverujú, iba ho zaznamenávajú. „Odometer navyše nie je meradlom podľa zákona o metrológii, čiže nepodlieha kalibrácii ani pravidelnému overovaniu,“ dodáva hovorca Iris Identu Miroslav Strelec. Jediným pomocníkom pre kupujúcich tak môžu byť internetové aplikácie, ktoré naznačia možnú manipuláciu. Najmä vtedy, ak graf počtu najazdených kilometrov ukazuje dlhodobú stagnáciu alebo dokonca pokles.

Tip redakcie

Manipulácia za pár babiek

Zariadenia, ktoré sa dnes dajú legálne kúpiť, umožňujú stočenie kilometrov veľmi jednoducho a za niekoľko sekúnd. Podľa ADAC akonáhle sa na trhu objaví nový model, krátko nato prichádza aj príslušná aktualizácia softvéru. Mnohé nemecké firmy túto „službu“ ponúkajú za pár peňazí, niekedy už za 50 eur. Vďaka manipulácii dochádza k umelému navýšeniu hodnoty vozidla až o 3 000 eur, čo len v Nemecku spôsobuje škody takmer šesť miliárd eur ročne.

Tip redakcie

Manipuláciu uľahčuje štandardizované rozhranie
Manipuláciu uľahčuje štandardizované rozhranie
Zdroj: ADAC
ADAC uvádza, že ľahko ovládateľné zariadenia sa dajú v Nemecku kúpiť približne za 7 000 eur a dokonca sú k dispozícii aj funkčné čínske kópie už za 200 eur. Manipulácia odometra je možná prakticky vo všetkých vozidlách bez demontáže prístroja, postačí rozhranie na diagnostiku. Záujemca o túto „službu“ tak môže zavolať do niektorej z firiem a dohodnúť si termín trebárs na parkovisku.

Klub poukazuje na prípad z Mníchova spred dvoch rokov, keď polícia zadržala vozidlo s údajom 150 000 km na odometri. Problém však bol v tom, že v skutočnosti malo auto najazdených 700 000 km. Namiesto 5 000 eur, čo bola reálna hodnota tohto vozidla, ho majiteľ predal za 15 000 eur bez toho, aby ktokoľvek pojal podozrenie.

Odometre sa nestáčajú len tesne pred predajom, ale často ešte počas používania vozidla. Do databanky značkového servisu tak vstupujú už zmanipulované údaje, napríklad za účelom „predĺženia“ záruky a bezplatných opráv. Nebezpečná je táto prax aj z hľadiska opotrebovania niektorých kľúčových súčiastok, nakoľko prekročenie intervalu môže priniesť poškodenie motora a tisíce eur na opravu.

Auto omladne a prinesie majiteľovi tisíce eur
Auto omladne a prinesie majiteľovi tisíce eur
Zdroj: ADAC

Jazdenka – stávka do lotérie

 

Ako postupovať pri obhliadke

Statická kontrola:
- prehrdzavenie karosérie
- prelakované miesta
- hrúbka laku
- dátumy výroby skiel
- nosníky karosérie pod prednou kapotou
- opotrebovanie vodičovho sedadla, volantu, radiacej páky, pedálov
- funčnosť ovládačov, tlačidiel a prístrojov v interiéri

Na zdviháku skontrolujte:
- únik prevádzkových kvapalín
- stav tlmičov
- podlaha vozidla
- stav bŕzd a tesnosť systému
- vôľa v čapoch a kĺboch
- výfukový systém
- kontrola manžiet a gumových častí podvozku

Skúšobná jazda:
- zvuk počas jazdy
- zvuky z motora a od podvozku (pískanie, klepot, buchot)
- účinnosť bŕzd (núdzové brzdenie)
- správanie sa vozidla v zákrute

Zdroj: Iris Ident

Kúpa ojazdeného vozidla je vždy stávka do lotérie, nakoľko nemožno odhadnúť, či je majiteľ čestný alebo podvodník. Darmo auto dobre vyzerá a na prvý pohľad je v poriadku, keď po čase vyplávajú na svetlo sveta chyby, ktoré nového majiteľa vyjdú na stovky až tisíce eur. Typickým prípadom sú zatopené autá, ktorých počet v inzerátoch rastie úmerne s rozsahom záplav.

Každému záujemcovi o ojazdené auto odporúčame prizvať si k obhliadke odborníka, nielen známeho, ktorý sa „v tom vyzná“. Ideálnym spoločníkom je seriózny a vyškolený automechanik. Môžete síce skontrolovať interiér a opotrebovanie sedadiel, volantu či pedálov, ale nakoľko podvodníci o tom vedia, kabína bude s najväčšou pravdepodobnosťou ako zo škatuľky. Nižšie uvádzame stručné body, ktoré by podľa odborníkov bolo potrebné skontrolovať. Keďže ich je veľa a laik nemá šancu odhaliť skryté chyby, možno by stálo za úvahu prehnať auto technickou a emisnou kontrolou alebo navštíviť autorizovaný servis.

Je jasné, že kde je dopyt, tam je aj ponuka. Kým budú ľudia pozerať na stav kilometrov, dovtedy budú existovať podvodníci, ktorí budú odometre manipulovať. Najlepšia rada preto znie: ignorujte čísla na odometri a sústreďte sa výlučne na technický stav. Ak sa majiteľ o svoje auto zodpovedne stará, tak aj s najazdenými 350 000 km môže byť v podstatne lepšom stave než iné auto s necelými 100 000 km.

Tip redakcie

Diskusia  ()

Video

Diskusia