Ministerstvo dopravy plánuje rozšíriť sieť staníc technickej a emisnej kontroly. Podľa návrhu, ktorým by sa mal parlament zaoberať v prvej polovici budúceho roka, bude môcť v tejto oblasti podnikať každý, kto splní podmienky. Ministerstvo prehodnotí aj výšku pokút a intervaly kontrol pri jednotlivých vozidlách.

Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

„Naším cieľom je zabezpečiť na cestách bezpečné a ekologické vozidlá, a nie pokutovať vodičov,“ zdôraznil minister dopravy Arpád Érsek. Každého, kto dodnes zanedbal svoje povinnosti, preto rezort dopravy vyzýva, aby si čo najskôr splnil povinnosť a neohrozoval svoje okolie. Minister zároveň odporučil motoristom, aby sa zaregistrovali na stránke Jednotného informačného systému v cestnej doprave, ktorý bezplatne upozorní na blížiaci sa koniec platnosti technickej a emisnej kontroly.

Ministerstvo vo svojej správe uvádza, že „tieto zmeny sú dôsledkom dlhotrvajúcej reformnej snahy rezortu v tejto oblasti“. Poukazuje na kamerový systém na staniciach technickej aj emisnej kontroly, vďaka čomu dnes môže prísnejšie kontrolovať aj postihovať nepoctivých prevádzkovateľov. „Kontrola vodičov už neprebieha iba na cestách, ale priamo v elektronickom systéme,“ dodalo ministerstvo.

AUTOBILD.sk komentuje

Na jednej strane je tento krok ministerstva potešujúci, nakoľko doteraz bola sieť staníc technických a emisných kontrol uzatvorená a ich počet bol obmedzený. Otvorením siete tak väčší počet staníc môže priniesť väčšiu konkurenciu a s ňou nižšie ceny.

No každá minca má aj druhú stranu. Tvrdšia konkurencia môže nejednu stanicu motivovať k tomu, aby v snahe uspieť púšťala na cesty aj vozidlá v nevyhovujúcom technickom stave. Mnohým motoristom totiž nezáleží ani tak na technickom stave auta, ako skôr prejsť kontrolou a mať to čo najskôr za sebou.

Otázka teda znie, kto a v akých intervaloch bude kontrolovať, či nové stanice aj po získaní licencie dodržiavajú pravidlá. Ak ministerstvo a jemu podriadené organizácie majú dostatok personálu na kontrolu a zabezpečenie kvality, môžeme rozšíreniu siete len zatlieskať. Ak nie, smerujeme k problému. Takému, ktorý sa môže našincovi vypomstiť, a to najmä v zahraničí.

Zdroj: Soňa Zverková