Ilustračná snímka

Poradca Šéf Michelinu: Takto sa klame s pneumatikami

Foto: ADAC

18.12. 2017 11:43 Michelin šokoval konkurenciu, keď jeho šéf v rozhovore prezradil dôverné informácie zo zákulisia tejto branže. Niektoré môžu poslať výrobcov pneumatík na cestu, ktorou sa automobilky uberajú v dôsledku dieselgate.

Výrobcovia pneumatík dlhé roky tlačia vodičov, aby pneumatiky menili skôr, než to predpisuje zákon. Michelin však rozbúril pokojné vody zabehaných poriadkov, keď Jürgen John, šéf pre nemecky hovoriace krajiny (Nemecko, Rakúsko, Švajčiarsko) v rozhovore pre Focus Online uviedol: „Štatisticky nie je dokázateľné, že pneumatiky s hĺbkou dezénu štyri milimetre sú lepšie než s 1,6 mm.“

Ilustračná snímka.
Ilustračná snímka.
Zdroj: ADAC

Jedným dychom motoristom odporučil: „Ak sú nepoškodené, môžu sa moderné pneumatiky bez problémov používať až do zákonom predpísanej minimálnej hĺbky dezénu.“ Niekto by si mohol myslieť, že išlo o sólo jazdu nemeckého šéfa. Omyl. Prezident Michelinu Jean-Dominique Senard pred niekoľkými týždňami priostril hru, keď uviedol, že vo väčšine regiónov nie sú zimné pneumatiky vôbec potrebné. Úplne postačia aj celoročné.

Tieto vyjadrenia šokovali celú branžu a konkurenti Michelinu ich zjavne berú ako zradu. Niet divu. Prvýkrát sa našla spoločnosť, ktorá vykričala do sveta to, čo malo zostať utajené. Michelin mnohých výrobcov otvorene kritizuje aj za to, že pneumatiky zámerne vyvíjajú tak, aby si svoje výborné vlastnosti zachovali len veľmi krátky čas. Prvú vrstvu pneumatiky podľa Michelinu niektorí výrobcovia dajú odolnú, aby sa v testoch pneumatika dobre prezentovala, no po jej zodratí má motorista na behúni už len menej odolné vrstvy, ktoré sa rýchlejšie opotrebujú. V podstate presne v štýle ostatného spotrebného tovaru, ktorý sa pokazí dva dni po vypršaní záručnej lehoty. Táto stratégia sa zjavne vypláca každému s výnimkou spotrebiteľa. Podľa odhadov konzultačnej spoločnosti Ernst & Young tak európski motoristi zaplatia ročne šesť miliárd eur naviac.

Odborníci odporúčajú pre zimné pneumatiky štyri milimetre ako minimálnu hĺbku profilu, naše zákony stanovujú minimum na tri milimetre a u letných plášťov 1,6 mm. Mnohí vodiči sa týmito odporúčaniami aj riadia, čo dokazujú údaje Michelinu z Nemecka. Tamojší motoristi menia letné pneumatiky pri hĺbke profilu 2,8 až 3 mm, zimné plášte putujú na skládku v priemere už pri 3,5 mm.

Ak by motoristi vymieňali pneumatiky až pri hĺbke dezénu 1,6 mm, každá piata nová pneumatika by bola zbytočná. Motoristi by ušetrili nemalé peniaze a produkcia suroviny. „V zásade ide o zlepšenie ekologickej stopy a zachovanie vlastnosti pneumatiky až do zákonom stanovenej minimálnej hĺbky profilu. V budúcnosti by sa preto mali plášte testovať nielen ako nové, ale aj zjazdené na hranicu použiteľnosti,“ tvrdí Michelin. John však upozorňuje, že 1,6 mm je naozaj konečná hranica, za ktorou už pneumatika nemá požadované vlastnosti. A potvrdzuje aj pravidlo, že plášte by sa pre starnutie gumových zmesí nemali používať dlhšie než osem rokov.

Manipulácie pri testoch pneumatík

Výrobcovia pneumatík sa dostali do centra pozornosti aj vlani, keď fínsky Nokian otvorene priznal manipulácie pri testoch. Konkrétne v tom, že nezávislým organizáciám, napríklad, ADAC, a motoristickým časopisom posielal špeciálne upravené pneumatiky. Na rozdiel od dieselgate, keď Volkswagen priznal vinu až na nátlak amerických úradov, Nokian vyšiel s pravdou von z vlastnej iniciatívy. A podľa jeho informácií rozhodne nebol jediný. „Posielanie upravených pneumatík motoristickým časopisom bolo dlhé roky štandardom a zlým zvykom branže. Robili to aj iní výrobcovia,“ povedal pre Focus Online viceprezident Nokianu pre kvalitu Teppo Huovila. Fíni však odmietli uviesť, komu a v ktorých rokoch posielali upravené plášte, aby v testoch dosiahli lepšie výsledky.

Nezávislé organizácie aj časopisy preto v posledných rokoch zaviedli viacstupňový kontrolný systém, ktorý má zabrániť manipulácii. Súčasťou tohto systému je, napríklad, náhodný nákup vo viacerých bežných predajniach a zdvojené testovanie. To znamená, že otestujú náhodne kúpené pneumatiky a tie, ktoré im poslal výrobca. Akonáhle sa kvalita a vlastnosti oboch plášťov líšia, pneumatiky sú diskvalifikované a z testu vylúčené.

Pikoška na záver

Európska únia v roku 2015 otvorila vyšetrovanie, ktoré potrvá aj budúci rok. Cieľom je preskúmať podozrenia, že výrobcovia vo veľkom štýle upravovali údaje pre povinný informačný štítok. Trvanlivosť resp. životnosť pneumatiky však vôbec nie je súčasťou štítku. Dôvod? Lobisti výrobcov tomu zabránili.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia