Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC

Poradca Schválené: Za rýchlosť v Rakúsku berú kľúč auta

Foto: ÖAMTC

11.5. 2017 13:25 Rakúsko sprísnilo postihy za rýchlosť v emisných zónach. Platná verzia zákona je oveľa tvrdšia, než sa pôvodne očakávalo. Poradíme vám, kde treba narábať s nohou na plyne veľmi opatrne.

Začiatkom januára sme vás informovali o plánovanom sprísnení postihov pri prekročení povolenej rýchlosti v rakúskych emisných zónach. Zóny vznikli v Rakúsku v roku 2005 a obmedzili vjazd nákladných vozidiel do určitej emisnej normy. V týchto oblastiach je spravidla obmedzená rýchlosť a za jej prekročenie doteraz zaplatil vodič len pokutu.

Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC
Ilustračná snímka. Zdroj: ÖAMTC
Zdroj: ÖAMTC

Koncom apríla vstúpili do platnosti nové pravidlá, ktoré umožňujú polícii právo použiť donucovacie prostriedky. To neznamená, že vodiča vytiahnu z kabíny, hodia na zem a spútajú. V praxi sa za donucovacie prostriedky považujú aj opatrenia, ktoré zabránia ďalšej jazde, napríklad, odobratie kľúčov od vozidla, zadržanie vodičského preukazu (nie oprávnenia) alebo založenie „papuče“.

Kým doteraz bolo možné použiť donucovacie prostriedky len pri porušení zákazu vjazdu nákladného vozidla, po novom sa už týkajú aj prekročenia rýchlosti, a to aj u osobných áut. Podľa právnika rakúskeho klubu ÖAMTC Nikolausa Authrieda „donucovacie prostriedky možno použiť aj pri prekročení povolenej rýchlosti, čo sa dotkne najmä zahraničných vodičov“. Samotné zóny nie sú nijak špeciálne označené, ak však obmedzenie rýchlosti súvisí práve s emisnou zónou, pod dopravnou značkou je dodatková tabuľka s písmenami „IG-L“ alebo textom „Immissionsschutzgesetz – Luft“. Ak takúto značku uvidíte, vždy radšej zložte nohu z plynu.

Polícia musí vozidlo odblokovať v momente, keď je ukončené správne konanie a vodič zaplatil pokutu alebo poskytol zálohu či inú formu záruky v hodnote pokuty. Zákon o správnom konaní ďalej uvádza, že pokiaľ vodič dobrovoľne neodovzdá záruku, „môže správny orgán ako záruku odobrať akýkoľvek speňažiteľný predmet, ktorý podľa všetkého patrí obvinenému a neprekračuje hodnotu pokuty“.

Pôvodne sa diskutovalo o možnosti, že tieto opatrenia sa budú týkať len prekročenia rýchlosti o určitú hodnotu. Táto možnosť sa neuskutočnila. To znamená, že čisto teoreticky by mohli policajti použiť donucovacie prostriedky už pri prekročení rýchlosti o 5 km/h. Podľa Authrieda až prax ukáže, ako policajti budú postupovať. Rakúska polícia obvykle nerieši prekročenie rýchlosti do 10 km/h. Ak však po zohľadnení tolerancie radaru vybehne číslo 11 km/h nad povolenou rýchlosťou, pokuta je na ceste.

Je potrebné si uvedomiť, že ak vodičovi namerali 11 km/h, reálne musel mal na tachometri aspoň 15 km/h nad limitom. Podľa hovorcu rakúskeho ministerstva vnútra Karl-Heinza Grundböcka tolerancia závisí od použitej technológie. U prístrojov s laserovou technológiou je do rýchlosti 100 km/h tolerancia 3 km/h, nad touto rýchlosťou sú to tri percentá nameranej hodnoty. V prípade radarovej technológie je do 100 km/h tolerancia 5 km/h, nad týmto limitom päť percent nameranej hodnoty.

Keďže zatiaľ nie je jasné, ako bude polícia postupovať, jazdite obozretne. Odporúčame, aby ste v Rakúsku jazdili nie viac ako tachometrových 10 km/h nad povolenou rýchlosťou. A ak uvidíte domácich brzdiť, spomaľte tiež. S najväčšou pravdepodobnosťou je nablízku stacionárny radar.

Emisné zóny v Rakúsku. Zdroj: Asfinag, ÖAMTC
Emisné zóny v Rakúsku. Zdroj: Asfinag, ÖAMTC
Zdroj: Asfinag, ÖAMTC
Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia