Bez mobilného telefónu si dnes množstvo ľudí už ani nevie predstaviť svoj život. No teraz budú mať niektorí z nich, najmä motoristi, ešte o dôvod viac pevne ho stískať v ruke. Nemecká firma RaceChip im totiž dáva možnosť pomocou smartfónu zvýšiť výkon motora svojho auta. Fikcia sa stala skutočnosťou, ako Michael Knight sa dnes môže cítiť skoro každý.

O zvýšenie výkonu motora sa stará prídavný modul
Zdroj: Auto BILD

Prepis dát v riadiacej jednotke motora nie je pri jeho úprave na vyšší výkon žiadnou novinkou, ladiči si k skrutkovačom dokúpili počítače už dávno, hneď potom, keď reguláciu prípravy zmesi a parametrov zapaľovania ovládla elektronika. Technika sa pritom mení a tak sa mení aj forma prístupu k pamäťovým poliam, no z pohľadu zákazníka je najpodstatnejšie, že mu to otvára úplne nové možnosti.

Pri riadiacich jednotkách z 80-tych a 90-tych rokov bola zmena ich údajov možná len po vybratí pamäťového čipu a jeho osadení do externého zariadenia, čo sa pochopiteľne nezaobišlo bez kompletnej demontáže. Meniť charakteristiku motora tak bolo obtiažne, časovo náročné a priamo v aute prakticky nemožné. Vtedy to dovoľovalo len pár áut, zväčša z produkcie špičkových tuningových firiem.

Pomocou smartfónu je možné nastaviť jeden z troch
Zdroj: Auto BILD

V rovnakom čase sa na zmenu regulačných parametrov motora, s cieľom zvýšiť jeho výkon, začali využívať aj rôzne prídavné externé moduly, založené na ovplyvňovaní signálu smerujúceho do riadiacej jednotky aj von z nej. Pri nich bolo možné vyriešiť zmenu charakteristiky jednoduchšie, a tak sa používala častejšie. Do kokpitu potom viedol tenký káblový zväzok ukončený prepínačom, umožňujúcim voľbu z dvoch či troch predvolených režimov.

Keď krátko pred prelomom tisícročí vstúpila do platnosti nová norma o palubnej diagnostike vozidiel známa ako OBD, otvorili sa nové možnosti aj ladičom. Prístup k pamäti riadiacej jednotky už bol vďaka nej možný aj cez diagnostickú zásuvku, ktorá bola po novom povinnou súčasťou každého nového auta a prepis dát sa tak stal oveľa rýchlejší aj pohodlnejší. Na trh vtedy prišli aj prvé koncové zariadenia, dovoľujúce prepnutie medzi dvomi, či viacerými charakteristikami motora.

Prídavný modul riadiacej jednotky sa inštaluje
Zdroj: Auto BILD

A na čo je to všetko dobré? Vyšší výkon samozrejme znamená väčšiu spotrebu, rečiam o jej súčasnom znížení len sotva uverí niekto, kto si vie spočítať dve a dve. Výkonnejší motor je okrem toho väčšmi mechanicky aj tepelne namáhaný a samozrejme tiež výraznejšie zaťažuje pohonné ústrojenstvo. A to je väčšine ľudí pri všednej ceste do práce či obchodu, ak teda práve nejdú podpísať kontrakt za milión, či nakúpiť v akcii roka, úplne zbytočné.

Vhodným riešením je preto už spomínaná možnosť voľby medzi viacerými výkonovými stupňami. Firma RaceChip pritom neobjavila Ameriku, spomínané funkcie tu sú už dávno, ich prínosom je ale prístup k veci pohľadom tretieho tisícročia. Aj oni sa rozhodli pre zvýšenie výkonu motora pomocou prídavného modulu k štandardnej riadiacej jednotke, namiesto „archaického“ vypínača v kokpite však jeho režimy ovládajú cez Bluetooth, pomocou aplikácie v telefóne.

Efficiency, Sport, alebo Race – voľba režimu je
Zdroj: Auto BILD

Ich zariadenie ponúka tri pracovné módy: Efficiency, Sport a Race. Už z názvov je zrejmé, že prvý je orientovaný na spotrebu a posledný na výkon, ten prostredný by mal priniesť niečo z oboch. Dúfame len, že to nebude kombinácia nižšieho výkonu a vyššej spotreby. Užitočnou pomôckou, zvlášť pre netrpezlivých vodičov, je funkcia, dohliadajúca na čas potrebný na zohriatie motora.

BANNER300

Súčasťou ponuky je záruka, ktorú firma dáva na motor a prevodové ústrojenstvo s výnimkou spojky, resp. spojok v prevodovke. Požiadavkou je auto registrované v Nemecku, Rakúsku, alebo vo Švajčiarsku, ktoré nemá v čase montáže najazdených viac než 100-tisíc kilometrov, od jeho prvej registrácie neuplynulo viac než 5 rokov a využíva sa na súkromné účely. Dvojročná garancia pokrýva cenu prípadnej opravy v maximálnej výške 5-tisíc eur.

A ako môže také posilnené auto jazdiť? Pozrite si v nasledujúcom videu, porovnávajúcom dve BMW 640d, sériové a vyladené.