ikona spotreba

Poradca Prečo je udávaná spotreba v USA reálna a v EU nie?

Foto: archív

2.12. 2014 8:00 Rozčľuje to každého vodiča. Údaje výrobcov o spotrebe v EÚ nemajú s realitou takmer nič spoločné. Pohľad do USA však ukazuje, že to môže byť aj inak.

Na to, že skutočná spotreba sa k tej normovanej pomaly ani nepribližuje, sme si už zvykli. Ale musí to tak byť? Pohľad cez Atlantický oceán dáva jednoznačnú odpoveď - nie. Postačí jednoduchá konfrontácia spotreby meranej podľa európskeho cyklu NEDC s výsledkami nameranými podľa americkej normy FTP-75.

Napríklad Audi A3 2.0 TDI spotrebuje podľa americkej normy 6,5 litra nafty a podľa EÚ normy si vystačí so spotrebou nižšou o dva litre. Nejaké drobné odchýlky môžu byť síce spôsobené aj technickou adaptáciou pre americký trh, ale to v žiadnom prípade nevysvetlí až 124-percentný rozdiel.

.
.
Zdroj: výrobca

Ako je možné, že napríklad takmer identické BMW 535i žerie v realite iba o desatinu litra viac než uvádza americká norma, ale takmer o tri litre viac, než podľa normy EU?

Ak porovnávame ďalšie údaje americkej normy FTP-75 s hodnotami nameranými v testoch nemeckého magazínu AUTO BILD, je zrejmé, že za oceánom sú oveľa presnejší. Niet sa čomu čudovať, pretože od roku 2008 je do výsledkov FTP-75 zaradený aj test so zapnutou klimatizáciou, agresívna jazda s vysokou rýchlosťou a jazda pri mínusových teplotách.

Takéto kritériá európska norma vôbec nemá. Naopak, ráta sa v nej s extrémne pomalými zrýchleniami a dlhým státím na mieste (umelo zvýhodňuje štart-stop systémy), teda so záležitosťami, ktoré vôbec nezodpovedajú reálnej premávke.

.
.
Zdroj: výrobca

Americká norma je vskutku prísna a napríklad pre Toyotu Prius s pohonom typu plug-in hybrid uvádza dokonca vyššiu spotrebu než reálne dosiahol AUTO BILD pri teste

Bol tu už jeden pokus o zjednotenie normy pre spotrebu a volal sa WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures). Postaral sa však len o rozčarovanie, lebo jeho výsledky sa veľmi podobali na európsku normu. Amerika sa k nemu odmietla pripojiť a jej experti celkom správne tvrdili, že táto globálna norma by bola pre nich krokom späť.

Navyše, európski výrobcovia sa norme s reálnejšou spotrebou bránia, lebo zákonom stanovené emisie CO2 vychádzajú práve z nereálne nízkych spotrieb. V roku 2020 má v Európe dosahovať nový automobil emisie len 95 gramov CO2 v priemere. To zodpovedá spotrebe nafty 3,6 l/100 km. V USA to má byť 121 gramov, čo je na prvý pohľad dosiahnuteľnejšie.

.
.
Zdroj: výrobca

Americká norma FTP-75 je reálnejšia aj vďaka tomu, že je v nej zahrnuté meranie spotreby pri agresívnom štýle jazdy

Európske normy, podľa ktorých sa meria spotreba, sa, jednoducho povedané, odtrhli od reality a rovnako sú na tom aj hodnoty z nich odvodené – emisie CO2. Komplikovanejšie americké merania by nám mohli byť vzorom. Výrobcovia sa však stavajú na odpor. Investovali milióny do vývoja technológií, ktoré kopírujú nereálne správanie vozidiel a umelo sa prispôsobujú legislatíve. A možno zohráva úlohu aj fakt, že európske právne prostredie nemá reálnu obavu z prípadov úspešných súdnych žalôb v tejto oblasti v USA.

Konkrétne príklady papierovej a nameranej spotreby

V nasledujúcom prehľade ponúkame pár príkladov rozdielnych spotrieb podľa európskeho normovaného cyklu NEDC, amerického normovaného cyklu FTP-75 a reálnych spotrieb, ktoré dosiahla v testoch daných vozidiel nemecká redakcia AUTO BILD. Všetky uvádzané vozidlá sú dostupné tak v EÚ ako aj v USA a vo všetkých prípadoch ide o verzie s automatickým typom prevodovky – klasickým, dvojspojkovým alebo CVT.

BANNER300

Podľa európskej normy NEDC absolvuje auto jedenásť kilometrov auto na valcovej skúšobni. Priemerná rýchlosť 34 km/h, maximálna rýchlosť 120 km/h. Klimatizácia zostáva vypnutá. Americký test na 70 kilometrov podľa normy FTP-75 sa skladá z piatich častí: mesto, diaľnica, agresívna jazda, jazda so zapnutou klimatizáciou a jazda pri mínus siedmich stupňoch. Magazín AUTO BILD meria spotrebu v reálnej premávke. Tretina v meste, tretina mimo mesta a tretina po diaľnici. Meranie obsahuje aj jazdu maximálnou rýchlosťou 130 km/h.

Audi S8

4.0 TFSI quattro

382 kW (520 k)

EÚ: 9,6 l/100 km

USA: 11,8 l/100 km

AUTO BILD: 13,0 l/100 km

Audi S8
Audi S8
Zdroj: výrobca

BMW 535i

3.0 TwinPower Turbo

225 (306 k)

EÚ: 7,2 l/100 km

USA: 9,8 l/100 km

AUTO BILD: 9,9 l/100 km

.
.
Zdroj: výrobca

BMW 535i


Jaguar XF

3.0 V6 kompresor, 4x4

250 kW (340 k)

EÚ: 9,6 l/100 km

USA: 11,8 l/100 km

AUTO BILD: 11,4 l/100 km

Jaguar XF
Jaguar XF
Zdroj: výrobca

Jeep Grand Cherokee

3.0 V6 diesel

184 kW (250 k)

EÚ: 7,5 l/100 km

USA: 9,4 l/100 km

AUTO BILD: 9,8 l/100 km

Jeep Grand Cherokee
Jeep Grand Cherokee
Zdroj: výrobca


Mercedes-Benz CLA

45 AMG 4Matic

265 kW (360 k)

EÚ: 6,9 l/100 km

USA: 9,0 l/100 km

AUTO BILD: 8,9 l/100 km

Mercedes-Benz CLA
Mercedes-Benz CLA
Zdroj: výrobca

Mercedes-Benz GLK

350 4Matic

225 kW (306 k)

EÚ: 8,1 l/100 km

USA: 11,8 l/100 km

AUTO BILD: 11,2 l/100 km

Mercedes-Benz GLK
Mercedes-Benz GLK
Zdroj: výrobca

Porsche Panamera

4S Executive

309 kW (420 k)

EÚ: 9,0 l/100 km

USA: 11,8 l/100 km

AUTO BILD: 11,2 l/100 km

.
.
Zdroj: výrobca

Porsche Panamera


Toyota Prius

Plug-in hybrid

72 kW (99 k)

EÚ: 2,1 l/100 km

USA: 4,7 l/100 km

AUTO BILD: 3,7 l/100 km

.
.
Zdroj: výrobca

Toyota Prius


Volvo XC60

T6 AWD 3.0

224 kW (304 k)

EÚ: 10,7 l/100 km

USA: 11,8 l/100 km

AUTO BILD: 11,7 l/100 km

Volvo XC60
Volvo XC60
Zdroj: výrobca
Diskusia  ()

Video

Diskusia