Poradca Radikálne novinky v ČR: Pozor na vysoké pokuty

Foto: Dreamstime

1.2. 7:40 Povinnosť dodržiavať bezpečnú vzdialenosť nie je v zákone uvedená náhodne ani samoúčelne. Ide však o rozšírený neduh, s ktorých sa rozhodli zatočiť v Česku.

Príčiny nehôd môžu byť rôzne, v hitparáde tých najčastejších na jednom z popredných miest figuruje nedodržanie bezpečnej vzdialenosti. Prakticky každý vodič už zažil situáciu, keď sa mu pri predchádzaní na diaľnici alebo na viacpruhovej komunikácii iné vozidlo takmer nasťahovalo do kufra. Najnebezpečnejší je takýto manéver mimo mesta a obzvlášť na diaľnici. Bez ohľadu na to, či vodič pomalšieho vozidla urobil chybu alebo nie.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

Nehovoríme o brzdnej dráhe, o tej rozhoduje fyzika v kombinácii so stavom povrchu vozovky. Reč je o reakčnom čase, ktorý je u každého vodiča odlišný, a ovplyvňujú ho nielen skúsenosti, ale aj zdravotný a psychický stav. V zásade je reakčný čas zhruba jedna sekunda a len vo výnimočných prípadoch je vodič schopný zareagovať skôr. Aj to je dôvod, pre ktorý náš zákon nariaďuje vodičom osobných áut na diaľniciach povinnosť udržiavať bezpečnostnú vzdialenosť zodpovedajúcu dvom sekundám.

Jednou z možností je vydeliť tachometrovú rýchlosť dvomi. To znamená, že pri rýchlosti 140 km/h by ste mali udržiavať odstup aspoň 70 metrov. Tu však nastáva problém, nakoľko odhadnúť vzdialenosť v metroch je oveľa ťažšie než podľa časového údaju. Práve z tohto dôvodu zákon uvádza odstup v sekundách. Odhadnete ho tak, že v momente, keď vozidlo pred vami minie nejaký výrazný bod, napríklad, dopravnú značku, odpočítate dve sekundy. A podľa výsledku upravíte vzdialenosť. Ak sa do vzniknutej medzery vopchá iné vozidlo, spomaľte a zväčšite vzdialenosť.

Problém však nastáva na vidieckych cestách, kde zákon uvádza iba povinnosť „dodržiavať za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví“. Ide totiž o nemerateľnú a teoreticky teda aj nevymáhateľnú definíciu. A rovnaký problém majú aj v susednom Česku. Tam sa však rozhodli zakročiť.

Inšpirácia v Nemecku

Český minister dopravy Dan Ťok sa mieni inšpirovať nemeckým modelom a zaviesť konkrétne odstupy. V Nemecku sa totiž priestupky v súvislosti s bezpečnou vzdialenosťou určujú v desatinách z polovice tachometrovej rýchlosti. Zoberme si ako príklad diaľnicu. Pri tachometrovej rýchlosti 140 km/h by mala byť minimálna vzdialenosť 70 metrov. Pokiaľ vodič ide vo vzdialenosti piatich desatín z polovice rýchlostného údaju, čiže 35 metrov, zaplatí 100 eur. Ak sa nalepí na predchádzajúce vozidlo vo vzdialenosti jednej desatiny (sedem metrov), pokuta ho vyjde na 400 eur. V Nemecku môže polícia dodržanie odstupu určiť z video záznamu alebo zo statickej fotografie, napríklad, z radaru.

Radikálne novinky v ČR: Pozor na vysoké pokuty
Zdroj: redakcia AUTO BILD, Dreamstime

Česi plánujú pre vodičov nákladných vozidiel oveľa prísnejšie limity než pre osobné autá, ktoré majú kratšiu brzdnú dráhu. Po novom sa priestupku dopustí vodič nákladiaku, ak sa pri rýchlosti 80 km/h a vyššej priblíži k predchádzajúcemu vozidlu menej než na 50 metrov. Pre osobné autá to bude menej než 30 metrov. Pôvodne síce ministerstvo dopravy navrhovalo odlišné sadzby pre kamióny a osobné vozidlá, v interných debatách však napokon tento nápad zavrhli. Sankciu navrhujú na 4 000 až 10 000 Kč (155 až 390 eur). U nás je za nedodržanie bezpečnej vzdialenosti bloková pokuta 50 eur.

Elektronické diaľničné známky

V Česku stále platia klasické nálepky, to sa ale môže už onedlho zmeniť. Ministerstvo dopravy zvažuje elektronickú diaľničnú známku. Podľa českých médií by nové známky mohli prísť už od roku 2021. Česko si od elektronických známok sľubuje zníženie nákladov o 100 miliónov Kč (3,9 milióna eur), napríklad, v roku 2017 vyšla tlač a distribúcia nálepiek na 314 miliónov Kč (12,2 milióna eur) a na ich predaji zarobil štát viac než päť miliárd korún (194,1 milióna eur).

Pri zavádzaní systému bude našim susedom pomáhať rakúska diaľničná spoločnosť Asfinag. „Podobne ako v Rakúsku alebo na Slovensku bude možné evidenčné číslo zaregistrovať cez e-shop, zaplatiť diaľničný poplatok a jazdiť. Kontrolu zabezpečí niekoľko stálych alebo mobilných kamier. Odborníci z Asfinagu nám poradia, na čo si máme dávať pozor pri príprave a sprevádzkovaní systému,“ cituje Ťoka portál Idnes.cz.

Kým u nás nálepky zmizli prakticky okamžite po zavedení elektronického systému, v Rakúsku majú obidva druhy. Podľa rakúskeho ministra dopravy Norberta Hofera v súčasnosti nálepky používajú dve tretiny vodičov, predaj elektronických známok však postupne stúpa.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia