Každý z nás si uvedomuje, že životné prostredie musíme chrániť a starať sa oň. Preto sú od roku 1988 vypracované predpisy o znečisťovaní, ktoré majú minimalizovať škodlivé účinky na zdravie a životné prostredie, ktoré vznikajú pri spaľovaní naftových a benzínových motorov. Kedy ale vstúpil do našich životov "populárny" filter pevných častíc? Keď v roku 2009 prišlo nariadenie EURO 5 zamerané na zníženie znečistenia emitovaného nečistotami častíc naftových vozidiel, výrobcovia sa zaviazali k tomu, že svoje vozidlá vybavia zariadením, ktoré sa bude snažiť nadmerné emisie eliminovať. Problém je však v tom, že filter pevných častíc má tiež dátum "spotreby" a jeho životnosť závisí od mnohých faktorov. 

Steny tunelov katalyzátora i GPF sú pokryté tenkou vrstvou vzácnych prvkov, ktoré podnecujú odbúravanie škodlivých častíc. Ide napríklad o platinu či ródium, práve kvôli nim sa v súčasnosti stávajú terčom zlodejov. Neskôr drobné častice s vysokou účinnosťou odfiltruje dômyselná sieť miniatúrnych chodbičiek. Samotná mriežka je v prípade benzínových filtrov pevných častíc vyrobená prevažne z minerálnej zlúčeniny hliníka a kremíka - kordieritu. Kordierit má dobré regeneračné schopnosti, vydrží teploty do 1 430 °C a zároveň taktiež podnecuje reaktivitu pevných častíc.  Aj vďaka tomu dnes dosahujeme efektivitu ich zachytávania, ktorá vo viacerých prípadoch ďaleko presahuje 90 percent.

Filter pevných častíc: výmena alebo čistenie?
Zdroj: Auto Bild

Nepretržité pracovanie a pribúdajúce kilometre v priebehu rokov spôsobujú vnútornú saturáciu časticového filtra, ktorá ho nakoniec upcháva. Niekedy sa z tohto dôvodu môže vozidlo prepnúť do núdzového režimu s následnou stratou energie. Ak sa dostanete do takéhoto bodu, je čas sa zamyslieť nad tým, či sa oplatí výmena alebo iba čistenie filtra. Výmena za nový filter nie je lacná investícia, ktorá sa môže pohybovať od 800 do 3 000 eur, v závislosti od vozidla, filtra a značky. 

Odborníci varujú, že v prípade vozidiel, ktoré majú systém selektívnej katalytickej redukcie nazývaný SCR, môže byť čistenie iba vyhodenými peniazmi. Aditíva AdBlue alebo močovina zanechávajú v katalyzátore pevnú vrstvu, ktorá robí čistenie takmer zbytočným a v niektorých prípadoch je potrebné vymeniť filter aj tak za nový. Servisy viacerých značiek vždy ponúkajú zákazníkom čistenie filtra pevných častíc, pretože je to lacnejšie riešenie a v mnohých prípadoch je účinné a trvácne. Avšak niekedy aj po vyčistení ultrazvukom (je to najúčinnejší typ čistenia) filter stále neplní svoju funkciu, takže nakoniec musíte dať nový a originálny filter. Ten je veľmi dôležitý, pretože existujú neoriginálne filtre, ktoré po inštalácii môžu viesť k ďalším problémom.

Filter pevných častíc: výmena alebo čistenie?
Zdroj: Auto Bild

Oficiálni predajcovia tiež ponúkajú čistenie filtra pred jeho výmenou, ale vždy to záleží na zákazníkovi, pretože aj keď bude čistý, nemusí fungovať a bude potrebné ho aj tak vymeniť za nový. Stručne povedané, ako riešenie tejto dilemy sa pred výmenou filtra pevných častíc za nový filter odporúča najprv čistenie a až nakoniec, v prípade nesprávneho fungovania, jeho nahradenie novým komponentom. Náklady na čistenie sa pohybujú okolo sumy 300 eur, vrátane práce na demontáži, čistenia v "ultrazvukovom kúpeli" s čistiacou kvapalinou a nútenej regenerácie pomocou diagnostického zariadenia, aby následne správne fungoval.