Ilustračná snímka

Poradca Kontrola emisií: Pre toto sa netreba báť novinky

Foto: Dreamstime

23.5. 8:25 Tesne pred zavedením prísnejších limitov na emisných kontrolách nastala medzi Slovákmi panika. Naozaj sa však netreba obávať, vozidlá v dobrom stave prejdú bez problémov.

V posledných dňoch sa na základe rôznych článkov Slovenskom šíri panika zo sprísnenia technických a najmä emisných kontrol. Je zaujímavé, že tesne pred kritickým dátumom 20. mája sa výrazne zvýšil počet návštev staníc technickej a emisnej kontroly. Pripomína to tak trochu nával v obchodoch pred avizovaným zvýšením cien.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

O čo vlastne ide? Panika. Nič viac, nič menej. Pokiaľ má motorista svoje auto v poriadku, nemusí sa obávať, že cez emisnú kontrolu neprejde. Dve legislatívne hodnoty sa totiž upravovali už pred rokom, 20. mája 2018, jedna pre benzínové motory a druhá pre dieslové. Nejde teda o nič prevratné a napríklad v Rakúsku fungujú na týchto hodnotách zhruba od roka 2000 bez vážnejších problémov. A na rozdiel od nás, keď dôkazom musí byť opakovane merateľná hodnota, že vozidlo má nelegálne deaktivovaný filter pevných častíc, rakúskemu policajtovi stačí biela handra alebo rukavice. Sankcie sú v takom prípade zdrvujúce.

Limity pre benzínové motory

Doteraz bola pri meraní emisií uhľovodíkov (HC) u benzínových motorov stanovená hodnota 100 ppm. Táto hodnota však bola ušitá pre vozidlá, ktoré konštrukčne zodpovedali 80. rokom minulého storočia. Nová hodnota 60 ppm zodpovedá technickej úrovni vozidiel z prelomu tisícročí a týka sa výlučne áut s benzínovými motormi vyrobenými po roku 2005, starších áut sa nedotkne.

Dotknuté modely (po roku 2005) reálne dosahujú emisie HC okolo 10 – 20 ppm. Ak sú v horšom stave, tak najviac 30 ppm, čo je stále len polovica najnovšieho limitu. Podľa našich informácií Rakúsko práve v tomto čase zvažuje sprísnenie limitov dokonca na 40 ppm.

Limity pre naftové motory

Podobný princíp platí aj pre dieslové autá. Nové limity sa dotknú vozidiel vyrobených resp. registrovaných od roka 2017. Navyše, pre staršie diesle sa nič nemení. Z hľadiska sprísnenia limitov je situácia rovnaká ako u vyššie spomenutých benzínových súrodencov. Hodnota dymivosti 0,3 m-1 platí pre vozidla emisnej normy Euro 6 a vyššej, ktoré majú povinnú filtráciu, čiže sú povinne vybavené filtrom pevných častíc. Ich dymivosť sa pohybuje okolo nuly a pri započítaní nepresnosti meradla najviac 0,1 m-1 ešte stále cez emisnú kontrolu prejdú bez problémov.

Najväčšiu paniku môžu mať majitelia, ktorí nechali pokútne filter vytĺcť a následne zmanipulovať palubný systém. Tí budú mať na emisnej kontrole problém, pretože sprísnenie procedúr je zamýšľané práve ako bič na nelegálne úpravy výfukového systému. Okrem toho bude týmto špekulantom život komplikovať aj prísnejší a detailný kamerový dohľad na priebeh skúšky, ktorý platí práve od 20. mája tohto roka a prakticky znemožňuje akúkoľvek manipuláciu. Motoristi, ktorí majú svoje autá v dobrom stave a starajú sa o ne, nemusia mať žiadne obavy. Cez kontrolu „prelezú“ dokonca aj v prípade, že motor má nejaký menej vážny problém.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia