Dôvodov na odstavenie vozidla na zimné obdobie je veľké množstvo. Môže ním byť druhé auto s pohonom oboch náprav, strach z poškodenia laku zimnými prípravkami na cestách či nedostatok peňazí na zimné obutie. Nech už je dôvod rozhodnutia na ponechanie auta mimo prevádzky akýkoľvek, pri jeho odstavení netreba zabúdať na niekoľko kľúčových bodov.

1. Kam s „nadbytočným“ vozidlom v zime?

Umiestnenie odloženého auta na zimné obdobie je kľúčovou záležitosťou problematiky. Ak máme k dispozícii garáž, v ktorej teplota nikdy neklesá pod bod mrazu a nie je v nej príliš vlhko, odpadá množstvo problémov. Najväčším rizikom pre auto na zimnom spánku je totiž mrznutie kvapalín s obsahom vody a súvisiace poškodzovanie techniky.

Aspoň čiastočne vykurovaný priestor na odloženie auta počas celej zimy však má k dispozícii málokto. Odložené autá trávia väčšinou zimu pod prístreškom, na dvore alebo aj zaparkované na ulici medzi bytovými domami.

Na prezimovanie auta je ideálne kryté miesto
Zdroj: redakcia

2. Prirodzená pozícia je najvhodnejšia

Ako auto postaviť? Najšetrnejšie je postaviť ho na vlastné kolesá, teda do prirodzenej polohy. Odporúča sa zaradiť neutrál a nezaťahovať ručnú brzdu, proti posunutiu je dobré auto zaistiť drevenými hranolmi v oboch smeroch. Postavenie auta „na tehly“ nie je veľmi šetrným riešením, keďže zbytočne namáha komponenty náprav.

Dlhodobé odstavenie auta v jednej pozícii však nepôsobí dobre na pneumatiky, na ktorých sa môžu tvoriť sploštené miesta. Najlepšie je preto počas zimy auto aspoň raz či dvakrát rozhýbať a uložiť ho s odlišnou pozíciou kolies. Alternatívou je otočenie jednotlivých kolies počas zdvihnutia na zdviháku. Dobré je tiež pred odstavením auta pneumatiky natlakovať na o niečo vyššiu než bežnú hodnotu, keďže počas zimy v nich tlak bude postupne klesať.

3. Mrazivé teploty sajú energiu z batérie

Tradičným problémom pri nízkych teplotách je akumulátor. Pri autách, s ktorými neplánujeme jazdiť je dobré batériu dobiť a odpojiť. Ešte lepšie je akumulátor po dobití úplne vybrať a uložiť ho do miestnosti, v ktorej nie je vysoká vlhkosť a teplota v nej neklesá pod bod mrazu. Treba však pamätať na to, že odpojením či vybratím batérie väčšinou deaktivujeme aj alarm. Ak auto nie je na bezpečnom mieste, lepšie je batériu počas zimy kontrolovať a priebežne ju dobíjať pomocou káblov či naštartovaním.

4. Zamrznuté náplne poškodzujú potrubia

Dôležitým bodom pri odstavení auta na zimu je stav jeho náplní. V ostrekovačoch i chladiacom systéme sú nutné nemrznúce zmesi, aby sa zabránilo poškodzovaniu potrubí pri zamŕzaní a odmŕzaní tekutín v nich. Dobré je tiež, aby hladina všetkých prevádzkových kvapalín bola čo najvyššia – čím viac kvapaliny, tým ťažšie zamrzne.

To isté možno povedať aj o palive, odložené auto by malo mať plnú palivovú nádrž. Pri nízkych teplotách sa totiž z palív odparuje voda a vzniknutá para škodí vnútorným plochám nádrže. Najmä v prípade nafty možno odporučiť do paliva pridať aj aditíva do nízkych teplôt. Pre motor je vhodné aspoň raz za mesiac krátko naštartovať, aby sa opätovne premazali jeho vnútorné povrchy. Vhodné je na to teplejšie počasie.

(ilustračný obrázok bez textu) Foto: Dreamstime
Zdroj: Dreamstime

5. Tesnenia možno pri primrznutí ľahko poškodiť

Ďalším rizikovým prvkom v zime sú gumené prvky. Tým najohrozenejším sú gumičky na stieračoch, odhalené v exteriéri auta. Ak je to možné, stierače je lepšie nadvihnúť, aby neprimŕzali ku sklu. Pri snahe o pohyb ich potom možno veľmi ľahko poškodiť. Dobré je ich proti primŕzaniu chrániť pomocou silikónového oleja. To isté platí pre gumené tesnenia okolo dverí a veka batožinového priestoru. Aj pri tesneniach hrozia „otlaky“, preto je dobré dvere niekoľkokrát za zimu otvoriť a zavrieť.

6. Ošetrenie si vyžadujú vnútorné aj vonkajšie povrchy

Pred zazimovaním je dobré auto dôkladne umyť a očistiť zvonku i zvnútra. Lak karosérie ochránime na zimu navoskovaním, na interiér je dobré použiť špeciálne prípravky. Ošetrenie si vyžaduje textilné i kožené čalúnenie, prípadne i drevené obklady. Ak je auto odstavené na nechránenom mieste, dobré je prikryť ho autoplachtou z umelých tkanín, ktorá neprepustí vodu a poskytne laku auta ochranu.

7. Odhlásenie z evidencie má pozitíva aj negatíva

Jedným z krokov, ku ktorým možno na zimu pristúpiť je dočasné vyradenie z evidencie, čím na istú dobu zaniká povinnosť platiť povinné zmluvné poistenie. Možno tak síce ušetriť peniaze, zahŕňa však viacero byrokratických úkonov i odovzdanie evidenčných čísel. Navyše, zazimovaný automobil je po pripojený akumulátora prakticky okamžite pojazdný, po jeho odhlásení je však v prípade potreby použiteľný až po opätovnom zaradení do evidencie.