Krásna Toyota 2000GT určite nebude prvým autom, ktoré vám príde na um pri fráze "športové auto 60. rokov minulého storočia". Dokonca nebude ani v top 3. Namiesto toho drivej väčšine z nás napadne legendárny Jaguar E-Type. No práve E-Type slúžil pre Toyotu ako inšpirácia.
Nenechajte si ujsť veľkú galériu k článku!
Toyota 2000GT bola vyrábaná len v malých objemoch a jej existencia je poctou úspešnej spolupráci dvoch veľkých japonských značiek Toyota a Yamaha. Je to práve exkluzivita, čo v modernej dobe vyhnalo ceny 2000GT do astronomických výšin. Koncom roku 2020 sa červený kúsok vydražil za 912-tisíc dolárov v aukčnej sieni RM Sotheby's. Začiatkom tohto roka si prvenstvo zaslúžila Toyota-Shelby 2000GT s cenovkou 2,5 milióna amerických dolárov.
Na začiatku bola ambícia
Toyota 2000GT bola vyvinutá s cieľom predviesť technické schopnosti značky. Dopyt po vysokovýkonných cestných autách bol čoraz silnejší, a to najmä v Japonsku. Okruh Suzuka hostil úvodnú Veľkú cenu Japonska v roku 1963, podujatie sa vrátilo o rok neskôr a s prestávkami sa jazdí dodnes.
Na vývoji sa spolu s Toyotou podieľala aj ďalšia ikonická japonská značka Yamaha. Kým Toyota bola zodpovedná za celkový dizajn auta, Yamaha mala na starosti technické know-how. Výrobný proces bol zadaný externe Yamahe, pretože vysokokvalitné materiály a mnohé inovatívne technické riešenia si vyžadovali veľké množstvo manuálnej práce. Odbornosť Toyoty spočívala v hromadnej výrobe, kým Yamaha vynikala vo výrobe v menších sériách.
Konkurencia pre Britov
Pri pohľad ne siluetu je jasné, kde brali dizajnéri Toyoty inšpiráciu pri navrhovaní modelu 2000GT. Je to práve E-Type, proti ktorému malo 2000GT bojovať. No Japoncom by sme krividli, ak by sme tvrdili, že 2000GT je len obyčajnou kópiou. Práve naopak, dizajn sa do veľkej miery odvíja od auta z vlastných radov Toyoty: model Sports 800, ktorý bol vlastne prvým pokusom automobilky o športové auto.
Pod dlhou prednou kapotou 2000GT sa nachádza 2,0-litrový radový šesťvalec. Motor je uložený pozdĺžne a produkuje slušných 110 kW (150 koní). Darcom pohonného ústrojenstva bol sedan Toyota Crown, no prešiel výraznými úpravami, ktoré mala na starosti Yamaha.
Medzi zoznam úprav patrí napríklad hliníková hlava s rozvodmi typu DOHC, čo sa odrazilo na vyššom výkone. Ten prenášal na zadné kolesá prenášal diferenciál s obmedzenou svornosťou a 5-stupňová manuálna prevodovka. Takto odladená Toyota dokázala zrýchliť z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy a pokračovať na maximálnu rýchlosť 217 km/h. A to všetko pri spotrebe na úrovni 7,5 litra na 100 km.
Úspech nedorazil
Nenechajte si ujsť veľkú galériu k článku!
S cenovkou na úrovni 7 150 dolárov v roku 1968 (približne 60-tisíc dolárov súčasnej hodnoty) bola Toyota 2000GT drahšia ako Jaguar E-Type (5 539 USD v roku 1968 - približne 45-tisíc USD dnes) a Porsche 911S (6 790 USD v roku 1968 - približne 55-tisíc USD dnes), no lacnejšia ako exotické Ferrari 365 GTB/4 Daytona (19 700 USD v roku 1968 - približne 160-tisíc USD dnes).
Kvôli nízkym predajným číslam (do Spojených štátov sa dostalo údajne iba 60 kusov) sa Toyota rozhodla v roku 1970 ukončiť výrobu modelu 2000GT. A hoci na modeli napriek vysokej obstarávacej cene nezarobila ani cent, 2000GT bol významným míľnikom v histórii Toyoty. Položil totiž základy pre budúce športovo orientované modely.