Rok výroby je jedným z najdôležitejších identifikačných znakov automobilu. V minulosti sa štandardne udával v technickom preukaze, dnes sa však namiesto neho používa dátum prvej registrácie. Ten síce postačuje pre bežné administratívne úkony, no na presnejší popis vozidla je nedostatočný.

zdroj: Auto BILD
Zdroj: Auto BILD

Medzi tým, ako auto zíde z montážnej linky a dňom, kedy je zapísané do evidencie pochopiteľne takmer vždy uplynie nejaký čas. Niekedy, najmä pri výrobe na objednávku to môže byť len niekoľko dní, väčšinou to však trvá zopár týždňov. Výnimočne, zväčša pri kúpe zo skladových zásob, ale môže prejsť aj celý rok.

Dátum, kedy bol automobil skutočne vyrobený je však veľmi dôležitý. Vďaka priebežným modernizáciám sa totiž viaceré exempláre rovnakého typu medzi sebou často líšia v podstatných detailoch. Tie mladšie napríklad môžu byť vybavené nejakým bezpečnostným systémom, ktorý bol predtým len za príplatok, prípadne nebol vôbec v ponuke.

Určiť termín výroby presnejšie však nie je až taký problém ani svojpomocne. Okrem čísla karosérie sú najlepšou pomôckou rôzne komponenty, zväčša označené viacerými symbolmi, medzi ktorými obvykle nechýba ani dátum výroby. S ohľadom na aktuálnu logistiku, s minimálnymi časmi skladovania sa potom dá predpokladať, že vozidlo, v ktorom sú zamontované bolo vyrobené maximálne o niekoľko desiatok dní neskôr.

˃˃˃ Detaily, podľa ktorých určíte vek auta sú v galérii ˂˂˂

Ako príklad uvádzame konkrétny VW Golf. Množstvo jeho dielov nesie dátum november 2006, čo nasvedčuje, že fabriku opustil na prelome rokov 2006 a 2007. Súhlasí to aj s dátumom prvej registrácie, ktorým je apríl 2007. Ak by však niektoré súčiastky, ktoré sa štandardne nevymieňajú, hlavne karosárske, pochádzali z neskoršieho obdobia, vzniká vážne podozrenie, že automobil bol havarovaný, či inak poškodený.

Príklady jednotlivých dielov a určenie ich termínu výroby uvádzame v galérii. Postup samozrejme nie je absolútne nemenný, hľadať môžete aj iné podobné súčiastky.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD