Tento rok sa oplatilo s výmenou zimných plášťov za letné počkať. Teraz už však na väčšine územia Slovenska bude panovať počasie, ktoré prezúvaniu praje. Počas najbližích dní by sa teploty aj v noci mali držať nad hranicou 7 °C, čo znamená, že zmenou zo zimných na letné pneu urobíte dobre. Či už auto prezúvate v servise alebo doma, je dôležité mať na pamäti jednu dôležitú vec - nová pneumatika je ako nové auto, vyžaduje si zábeh a až potom môže majiteľovi slúžiť na 100 %. Inak vás môže nečakane sklamať.

O zábehu pneumatík na svojich stránkach informuje aj jeden z gumárenských gigantov, Continental. Spoločnosť hovorí, že nové kolesá sú ako nové tenisky. Potrebujú čas, aby autu dobre "sadli" a až po chvíli jazdenia začnú predvádzať svoju najlepšiu výkonnosť. V čom sú však teda nové pneumatiky iné než tie, ktoré už majú nabehaných pár desiatok či stoviek kilometrov? V prvom rade tu svoju úlohu zohrávajú lubrikanty, ktoré sa vo výrobe používajú pri uvoľňovaní plášťa z jeho formy. Z povrchu pneumatiky zmiznú až po prvých kilometroch a spočiatku môžu znižovať trakciu vozidla.

Podobne ako lubrikanty pôsobia aj antioxidanty, ktoré gumu pneumatiky chránia pred stratou pôvodných vlastností spôsobenou striedaním teplôt a vplyvom kyslíka. Kvôli antioxidantom sa vám pneumatiky spočiatku môžu zdať šmykľavé. Paradoxne, prechod na novú sadu pneumatík sa najskôr môže prejavovať aj akousi nervozitou od kolies. Čím vyšší je dezén, tým väčší "vankúš" sa vytvorí medzi vozovkou a hlavnou časťou pneumatiky. Ten potom môže spôsobiť, že odozva na riadenie je menej priamočiara než tá, na ktorú bol vodič zvyknutý pri starých "zjazdených" gumách. To však neznamená, že by bol vysoký dezén zlý, práve naopak, za mokra je na nezaplatenie. Pre niečo však pretekárske vozidlá využívajú tzv. "slicky", teda pneumatiky úplne bez dezénu. Tie totiž poskytujú lepšiu odozvu na riadenie a z pochopiteľných dôvodov majú za sucha aj lepšiu priľnavosť.

Podľa Continentalu zábeh pneumatík trvá približne prvých 800 kilometrov. Po prekonaní tejto méty už je povrch nového plášťa mierne zdrsnený, čo zvyšuje jeho grip. Stopy po lubrikante by ste už na dezéne hľadali márne. Pneumatika je potom schopná podávať výkony, aké deklaruje jej výrobca. Ako však má vyzerať správny zábeh pneumatiky a čomu sa naopak vyhnúť? Continental hovorí, že je nutné dodržiavať tieto pravidlá:

Čo robiť počas zábehu pneumatík:

  • Ak je to možné, snažte sa jazdiť po suchých cestách,
  • jazdite primeranou rýchlosťou,
  • nechávajte si medzi vašim autom a vozidlom pred ním dostatočný odstup, vaše pneumatiky totiž môžu vykazovať mierne dlhšiu brzdnú dráhu.

Čo nerobiť počas zábehu pneumatík:

  • Ak je to možné, vyhnite sa prudkej akcelerácii a rovnako aj ráznemu dupnutiu na brzdy.

Keď má človek na aute obutú novú sadu pneumatík a patrí medzi nadšených motoristov, láka ho vyskúšať ich a "dať im zabrať", aby ukázali, čo zvládnu. Ako vidíte, podľa samotného Continentalu je ostrá jazda hneď po prezutí to najhoršie, čo môžete spraviť. Počas prvých 800 kilometrov na nových pneumatikách na to skúste myslieť.