Ľudia vo všeobecnosti uprednostňujú tovar, ktorý je exkluzívnejší, vyzerá lepšie alebo im dáva vyšší status. Marketingové oddelenia automobiliek túto túžbu identifikovali už dávno a snažia sa na ňu apelovať: odpoveďou sú prémiové značky odvodené od svojich menej exkluzívnych materských spoločností.

Začalo to s niektorými ikonickými výrobcami, ktorí existujú dodnes, ako napríklad Mercedes-Benz, Rolls-Royce a Bentley. Iné naopak zmizli: Horch (1899-1940), Napier (1900-1924), LaSalle (1927-1940), Stutz (1911-1937) či Isotta-Fraschini (1900-1948).

Vzorec je často jednoduchý. Automobilka vyvíja jednotnú platformu, na ktorej postaví niekoľko modelov pre rôzne cieľové skupiny. Drahšie modely vo všeobecnosti ponúkajú pokročilejšie technológie, kvalitnejšie materiály a širšie možnosti pri výbere pohonu či výbavy.

Alfa Romeo Stelvio vs Maserati Grecale

Maserati Grecale Trofeo.
Zdroj: Filip Kadlečík

Nenechajte si ujsť galériu k článku

Pod kapotou Stelvia vo verzii Veloce drieme 280-koňový (206 kW) dvojlitrový štvorvalec. Ten istý motor poháňa aj Maserati Grecale vo verzii GT, no je naladený na rovných 300 koní (221 kW). A hoci Maserati nemá oficiálne zastúpenie na Slovensku, pri pohľade do rakúskeho cenníka sa zastavíme na cene takmer 88-tisíc eur. Základná cena Stelvia Veloce u našich západných susedov štartuje na 73-tisícoch eur.