Oplatí sa vlastne tankovať prémiové palivo? Na častú dilemu slovenských vodičov odpovedá britský Auto Express

Poradca Prémiové palivá: Oplatí sa ich vôbec tankovať?

Foto: Filip Kadlečík

22.11. 2018 10:00 Jedna z častých debát automobilových fanúšikov začína otázkou, či sa vlastne oplatí zvážiť tankovanie prémiového paliva. Na zdanlivo jednoduchú tému sa dá rozprávať dlho. Britský Auto Express teraz prináša jednoznačnú odpoveď.

Dobrej debate o častých dilemách vodičov odolá len máloktorý motoristický nadšenec. Na pretras často prichádza aj otázka, či sa vôbec oplatí tankovať prémiové palivo? Vodiči na ňu majú rôznorodé odpovede, ktoré sa nie vždy zhodujú. Poriadok do problematiky teraz suchými faktami vnáša britský magazín Auto Express.

Oplatí sa vlastne tankovať prémiové palivo? Na častú dilemu slovenských vodičov odpovedá britský Auto Express
Oplatí sa vlastne tankovať prémiové palivo? Na častú dilemu slovenských vodičov odpovedá britský Auto Express
Zdroj: Filip Kadlečík

Prémiové palivá dnes už nájdete takmer na každej čerpacej stanici. Medzi drahšou naftou a benzínom možno nájsť viaceré rozdiely. Pri prémiovom benzíne platí, že má vyššie oktánové číslo - väčšinou od údaju “98” vyššie. Pokojne sa však môže stať, že narazíte aj na benzín, ktorý má oktánové číslo presahujúce údaj “100”.

V praxi oktánové číslo znamená asi toľko, že palivo je viac odolné voči neželanej detonácii spojenej s vysokými tlakmi či teplotou v motore. Práve preto musia výkonne orientované automobily tak často tankovať drahšie palivo - s 95-kou by totiž pri vysokých kompresných pomeroch dochádzalo k neželanému vznieteniu zmesi, čo by viedlo ku nerovnováhe a klepaniu agregátu.

Pri prémiovom benzíne platí aj fakt, že mu prostredníctvom prímesí výrobcovia vštepujú aditíva, ktoré vďaka svojim vlastnostiam dokážu lepšie čistiť pohonnú jednotku. Tento benefit je však citeľný predovšetkým pri prémiových naftách. Tie vyslovene nemusia mať vyššie cetánové číslo, no taktiež disponujú aditívami, ktoré napomáhajú uvoľňovaniu nečistôt vzniknutých pri spaľovaní či práci pohyblivých častí pohonnej jednotky.

Oplatí sa teda tankovať prémiové palivá? Podľa skúmaní britského Auto Expressu existujú viaceré odpovede. Ak vlastníte bežné zážihové vozidlo, ktoré je konštruované na to, aby spaľovalo benzín s oktánovým číslom “95”, tankujte len ten. Prémiové palivo mu neuškodí, ale ani zvlášť nepomôže. Naopak, ak váš automobil podľa výrobcu musí tankovať prémiové palivo, rozhodne mu ho doprajte. Zaobíde sa aj s 95-kou, no potom treba rátať so zvýšeným výskytom neželaných detonácií, ktoré narúšajú chod motora.

V niektorých prípadoch môže byť tankovanie prémiového paliva len vyhadzovanie peňazí
V niektorých prípadoch môže byť tankovanie prémiového paliva len vyhadzovanie peňazí
Zdroj: Dreamstime

Benzín s vysokým oktánovým číslom sa oplatí zvážiť najmä majiteľom, ktorí majú výkonné vozidlá - začínajúc hothatchmi. V takom prípade netreba vždy hľadieť len na predpisy výrobcu - pokiaľ auto často ženiete do extrémov, vyššie oktánové číslo mu rozhodne neuškodí. V takomto prípade by ste reálne mohli cítiť benefity drahšieho paliva - rýchlejšiu odozvu na plyn a vyšší výkon agregátu pri rovnakej či o niečo menšej spotrebe.

Ak by ste ale tankovali 98-mičku či nebodaj 100-vku do bežnej atmosférickej jedna-šestky či prepĺňanej jedna-štvorky, zbytočne vyhadzujete peniaze. Aditíva vášmu autu môžu stále mierne pomôcť, je však otázne, do akej miery. Závisí to totiž od konkréktneho paliva a jeho zloženia.

Iná situácia platí pri prémiových naftách. Pokiaľ vášmu dieselu raz za 2 000 kilometrov doprajete nádrž prémiového paliva, nemusí to byť na škodu. Takáto nafta totiž dokáže uvoľniť spomínané usadeniny, ktoré môžu pri vznetových motoroch byť výraznejším problémom, než pri zážihových. Navyše, drahšiu naftu sa oplatí brať i v období extrémnych mrazov, ktoré môže (ale nemusí) prísť aj túto zimu. Prémiové palivá sú totiž spravidla odolnejšie voči zlým poveternostným podmienkam.

Zdroj: Filip Kadlečík
Diskusia  ()

Video

Diskusia