Dnešná doba je uponáhľaná, každý chce byť všade lusknutím prsta. V posledných dekádach na našich cestách pribúdajú autá, zvyšuje sa počet kolón a niektorí vodiči sú z nich riadne nervózni. Za takýchto podmienok môžu reagovať agresívnejšou jazdou, ale často pritom zabúdajú na nebezpečenstvo spojené s prekročením rýchlosti a rizík, ktoré môže takýto štýl šoférovania spôbobiť. 
 
Prekročenie rýchlosti zostáva jedným z najvýznamnejších prvkov spôsobujúcich dopravné nehody spolu s jazdou pod vplyvom alkoholu a roztržitou jazdou. V skutočnosti ide o neustálu hrozbu, pretože mnohé incidenty súvisiace s jazdou pod vplyvom alkoholu a roztržitou jazdou zahŕňajú aj prekročenie rýchlosti. Rýchlostné limity majú svoj dôvod - chránia nás a pomáhajú nám jazdiť v medziach bezpečnej jazdy. Ignorovanie stanovených rýchlostných limitov môže viesť k neuveriteľne nebezpečným a rizikovým situáciám.

Prekročenie rýchlosti môže mať fatálne následky.
Zdroj: AUTO BILD

Mnoho ľudí považuje rýchlosť za podstatný faktor, vďaka ktorému sa môže dostať do cieľovej destinácie za kratší čas. Výskum ukázal, že iba malý počet vodičov, ktorí prekračujú rýchlosť, si uvedomuje možné následky. Takáto jazda ale pre vodiča znamená predovšetkým kratší rakčný čas v prípade potenciálneho nebezpečenstva. So stúpajúcou ručičkou na tachometri sa tiež zvyšuje sila nárazu. 

Toto je 7 vecí, nad ktorými by ste sa mali pred zošliapnutím pedálu zamyslieť:  

  • Pri každom zvýšení priemernej rýchlosti o 1 percento sa riziko autonehody zvýši o 4 percentá a riziko usmrtenia o 3 percentá. 
  • Jazda vyššou ako priemernou rýchlosťou zvyšuje riziko smrteľného stretu pre chodcov o 4,5 percenta, napríklad idete namiesto rýchlosťou 50 km/hod až 65 km/hod.
  • Pri vyššej rýchlosti musíte rátať dlhšou brzdnou dráhou. Auto pohybujúce sa rýchlosťou 40 km/hod potrebuje na zastavenie minimálne 8,5 metra, pričom pri rýchlosti 50 km/hod sa brzdná dráha zvýši na 13 metrov.
  • V prípade normálnej jazdy je reakčný čas priemerného vodiča 1,5 sekundy, na diaľnici 2 sekundy. Na každé zvýšenie rýchlosti o 10 km/hod potrebuje vodič v praxi priemerne ďalších 4,16 metra, než zareaguje.
  • Chodec, ktorého zrazí vozidlo pri rýchlosti 65 km/hod, má štyrikrát väčšiu šancu na fatálne zranenia ako pri rýchlosti 50 km/hod. Štatistiky Európskej Únie uvádzajú, že keby sa priemerná rýchlosť na všetkých cestách znížila iba o 1 km/hod, bolo by možné zachrániť 2 000 životov ročne.
  • Zorné pole vodiča sa s rastúcou rýchlosťou zužuje , takže pri rýchlosti 130km/hod máte rozhľad v uhle iba 30 stupňov.
  • Pri kolízii pri rýchlosti 70 km/hod sa riziko smrteľného následku zvýši o 16 percent u cestujúcich v aute a v prípade chodcov dvojnásobne - až o 38 percent. V prípade jazdy rýchlosťou 80 km/hod sa táto pravdepodobnosť zvýši pre pasažierov na 33 percent a pre chodcov na 61 percent.

A pritom je najčastejším uvádzaným dôvodom úplná banalita - neskorý odchod. Preto si vždy naplánujte cestu dopredu tak, aby ste po ceste nikoho neohrozovali a neriskovali vlastný život.