Čo sa stane, keď sa v batérii niečo pokazí? 

82 kWh akumulátor modelu Enyaq Coupé RS iV dosahuje hmotnosť okolo 500 kilogramov, je uložený v bezpečnej schránke medzi prednou a zadnou nápravou. Tvorí ho 12 modulov a riadiaca elektronika. Každý z 12 modulov vie vozidlo diagnostikovať samostatne a v servise sa dajú pomerne jednoducho vymeniť. Podľa informácií Škody to však ešte nebolo potrebné.

Čo deje s akumulátorom, keď už nebude mať dostatočnú kapacitu?

Aktuálne sa ukazuje, že kapacita akumulátorov klesá pomerne pomaly a tak sa dá predpokladať, že budú mať v rámci konkrétneho vozidla veľmi vysokú životnosť. Akonáhle kapacita jedného zo spomínaných 12 modulov klesne na neželane nízku úroveň vymení sa a použije sa v inej aplikácii.

Škoda už dnes pracuje na ekosystéme, ktorý bude zastrešovať druhotné využitie akumulátorov. Pokles ich výkonnosti môže byť v prípade použití vo vozidle diskriminujúci, pretože tam sa hrá o každý gram v pomere výkonu a hmotnosti, no pri statickom využití akumulátorov nie je taký problém, ak klesá ich energetická hustota. 

Na konci životného cyklu sa akumulátory zrecyklujú a to takmer kompletne, len s malými stratami. Už dnes vieme bez problémov zrecyklovať 95 % akumulátora, zvyšných 5 % bude náročnejších, no taktiež by to malo byť možné do veľkej miery.

Mimochodom, Enyaq Coupé RS iV, na ktorom som jazdil, mal ešte nemecké batérie, ale v tomto čase už pomaly prechádza na české, ktoré vyrábajú priamo v Mladej Boleslavi.

Pokračovanie článku na ďalšej strane.