Nemecký ADAC vykonal komplexný test spotreby elektromobilov pri dvoch rozličných teplotách. Efektivita sa merala pri 14 °C a pri -7 °C na okruhu s dĺžkou sto kilometrov, ktorý zahŕňa úseky s rôznou maximálnou povolenou rýchlosťou.
Elektromobily sa na predpísaných častiach okruhu pohybovali tempom 30 km/h, 50 km/h, 80 km/h a 120 km/h. Treba povedať, že pred začatím testu už boli automobily vyhriate.
Každý, kto sleduje Auto Bild, poprípade počúva náš podcast, vie, že elektromobily mám v obľube a držím im palce. To však neznamená, že ich nebudem kritizovať v oblastiach, v ktorých sa nevyhnutne musia zlepšiť. Na druhú stranu, Nemci vyzdvihujú veľkú výhodu elektromobilov - dajú sa vyhriať už keď stoja na nabíjačke. Je to nielen príjemné, ale aj nápomocné z hľadiska dojazdu.
Test ADACu ukázal, že najväčšou výzvou pre výrobcov elektromobilov v najbližších rokoch bude eliminácia negatívneho vplyvu zimy na elektromobily. Pokles dojazdu je aj pri najmodernejších vozidlách tejto kategórie stále alarmujúci. Presvedčiť sa o tom môžete sami.
Pre porovnanie, benzínové automobily majú podľa organizácie Green NCAP cez zimu spotrebu vyššiu v priemere o 15 %, naftiaky o 24 %. Najlepší elektromobil v tomto teste dosahuje zhoršenie na úrovni 25 %, čo sa takmer vyrovnáva automobilom s dieselovým agregátom. Najhorší však má stratu na úrovni 50 % a to je príliš veľa. Ide o kompaktné e-auto Volkswagenu.
Na konci hodnotenia každého automobilu nájdete aj hodnotu “Percentuálna strata dojazdu v meraní Green NCAP”, ktorú meria organizácia Euro NCAP pri teplote -7 °C v porovnaní s teplotou 14 °C. Výsledky sú tu však iné kvôli tomu, že Green NCAP berie autá iba na 23-kilometrový okruh a to bez predchádzajúceho zahriatia.
Výsledky Green NCAP, ktoré sú ešte horšie ako v prípade ADACu, ukazujú to, čo som popisoval pri nedávnom teste Mercedesu-EQ EQS 580 4Matic. Jeho spotreba bola najvyššia práve počas krátkych ranných presunov, kedy výrazne presahovala aj apetít spojený s rýchlou jazdou po diaľnici.
Volkswagen ID.3
- Cena od: 43 490 eur (ID.3 Pro Performance)
- Dojazd WLTP: 389 - 423 km
- Dojazd nameraný pri teplote 14 °C: 324 km
- Dojazd nameraný pri teplote - 7 °C: 162 km
- Percentuálna strata dojazdu: 50 %
- Percentuálna strata dojazdu v meraní Green NCAP: 99 %
Volkswagen ID.3 je vozidlom s najväčším prepadom dojazdu počas mrazivých dní a to napriek tomu, že testovací kus bol vybavený aj tepelným čerpadlom, ktoré by malo pomáhať pri úspore elektrickej energie. Volkswagen to myslel dobre, realizácia však je horšia a preto ani toto zariadenie nezabránilo tomu, aby ID.3 počas zimy stratila 50 % zo svojho bežného dojazdu.