To, že výber správnych pneumatík má zásadný vplyv na bezpečnosť vozidla, je známe každému. Mnohí motoristi však podceňujú význam správneho nahustenia, ktoré priamo ovplyvňuje bezpečnosť, no pomôže ušetriť nemalé peniaze. Hodnoty správneho nahustenia pre rôzne situácie sa nachádzajú zväčša pod viečkom palivovej nádrže, na niektorom stĺpiku dverí alebo priamo v príručke k vozidlu. A pochopiteľne je možné tieto údaje nájsť aj na internete, v takom prípade však odporúčame spoľahnúť sa na oficiálne stránky výrobcu či predajcu, a nie na diskusné fóra.

Východiskom z núdze môžu byť údaje výrobcu pneumatiky alebo ich asociácií. V USA sa výrobcovia združujú v TRA ( Tire and Rim Association) a v Európe v ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Obidve asociácie vypracúvajú normy pre optimálne zaťaženie a nahustenie pneumatík. Pochopiteľne výrobcovia automobilov ponúkajú ideálne nahustenie a zaťaženie, ktoré prispôsobujú konštrukcii daného modelu a výkonu motora.

Bežní motoristi, ktorí nemajú špeciálne požiadavky, napríklad, pri pravidelných návštevách pretekárskych okruhov či ťahaní prívesu, by sa mali orientovať výlučne podľa údajov výrobcu svojho vozidla. Správne nahustenie totiž ovplyvňuje pneumatiky v každom ohľade, či už ide o maximálnu nosnosť, opotrebovanie alebo jazdné vlastnosti.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime
Zdroj: Dreamstime

Podhustenie

V podhustenej pneumatike sa zvyšuje teplota na vyššie hodnoty než u správne nahusteného plášťa. Príliš vysoká teplota vo vnútri môže poškodiť konštrukciu pneumatiky, čím ju „odpíšete“ oveľa skôr. Navyše plášť nedokáže správne absorbovať nerovnosti, čo pochopiteľne ovplyvňuje aj opotrebovanie tlmičov. Podhustenie zvyšuje valivý odpor pneumatiky, čo znamená vyššiu spotrebu. Ročne takto môžete prejazdiť o jednu plnú nádrž viac.

Podhustená pneumatika sa deformuje, behúň má tendenciu zohnúť sa smerom dovnútra, čo znamená, že najväčšiu záťaž nesú okraje behúňa a zmenšuje sa dotyková plocha s vozovkou. To priamo ovplyvňuje jazdné vlastnosti celého vozidla, predovšetkým v zákrutách a na mokrom povrchu. Nízky tlak v predných pneumatikách zväčšuje nedotáčavé tendencie vozidla, na zadnej náprave zas vyvoláva pretáčavosť a vo všeobecnosti sa zhoršuje stabilita vozidla (auto pláva).

A máme tu aj brzdnú dráhu, ktorá sa môže predĺžiť až o 11 metrov. Nehovoriac o jazde na mokrej vozovke, kde výrazne narastá riziko aquaplaningu. Vo všeobecnosti platí, že pri rýchlosti 80 km/h na päťmilimetrovom vodnom filme sa každou chýbajúcou polovicou baru zmenšuje dotyková plocha pneumatiky o polovicu.

Článok pokračuje na ďalšej strane.

Zdroj: Soňa Zverková