Poradca 2018: Za každú desiatu nehodu mohol alkohol

Foto: TASR

9.1. 16:30 Predbežné štatistické údaje polície o situácii na našich cestách nevykresľujú veľmi pozitívny obraz o vodičoch ani chodcoch. Pripravovaná novela zákona o premávke posilní právomoci policajtov pri výbere pokút.

Polícia každoročne bilancuje dopravnú nehodovosť na našich cestách a minulý rok nebol výnimkou. V niektorých faktoroch došlo k zlepšeniu situácie, v iných sa ukazovatele zhoršili. Hoci z historického hľadiska sme za posledných 10 rokov dosiahli vlani najnižší počet dopravných nehôd aj usmrtených osôb, pri bližšom pohľade predbežné štatistiky nehovoria veľmi pozitívne. V tejto súvislosti musíme zdôrazniť, že bez ohľadu na to, ako nezaujímavo môžu vyzerať štatistické čísla, je potrebné si uvedomiť, že za každým číslom sa skrýva stratený život a nenahraditeľná strata pre bezpočet rodín.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: TASR

Kým v roku 2008 evidovala polícia 59 008 dopravných nehôd, už o rok neskôr toto číslo spadlo na polovicu. Možno však usudzovať, že nejde ani tak o reálny pokles nehodovosti, nakoľko vtedy vstúpil do platnosti nový zákon o premávke, ktorý zaviedol škodovú udalosť. K nej nie je potrebné volať políciu, preto mnohé incidenty riešili vodiči medzi sebou a svojimi poisťovňami. Relevantný je teda rok 2009, keď polícia zaevidovala 25 989 nehôd. V roku 2017 išlo o 14 013 nehôd a vlani ich počet klesol na 13 873.

Predstavu o situácii poskytne počet usmrtených osôb, nakoľko v momente, keď sa usmrtí alebo zraní osoba, automaticky hovoríme o dopravnej nehode. Bez ohľadu na výšku materiálnej škody. V priebehu desiatich rokov klesol počet mŕtvych na cestách na polovicu: z 558 na 229. Najviac obetí na životoch má Nitriansky kraj, kde v priebehu roka došlo k zvýšeniu ich počtu z 30 na 33. Najmenej mŕtvych mal vlani Bratislavský kraj, kde ich počet klesol z 24 na 20.

Počet usmrtených osôb podľa krajov
Počet usmrtených osôb podľa krajov
Zdroj: PZ SR

Aj naďalej platí, že najbezpečnejšie typy komunikácií sú diaľnice a rýchlostné cesty, kde sa vlani stalo 20 smrteľných dopravných nehôd. A naopak, tie najrizikovejšie sú cesty I. triedy, na ktorých prišlo o život až 90 ľudí (2017: 104). Cesty nižších tried zaznamenali nárast. Na cestách II. triedy stúpol počet smrteľných nehôd zo 48 na 52 a na cestách III. triedy z 37 na 39.

Najrizikovejším mesiacom bol vlani august, keď na cestách prišlo o život 30 ľudí. Paradoxne v roku 2017 bol august jedným z najbezpečnejších, rizikové boli september a október. Najmenej obetí si vlani vyžiadal február. Najhoršími dňami boli vlani pondelok a piatok, keď si nehody vybrali 39 obetí. A naopak, „najlepším“ dňom sa stal štvrtok.

Najrizikovejšou kategóriou sú vodiči, ktorí vlastnia vodičský preukaz najviac päť rokov
Najrizikovejšou kategóriou sú vodiči, ktorí vlastnia vodičský preukaz najviac päť rokov
Zdroj: PZ SR

Napriek relatívne zmiešaným pocitom z vývoja úmrtnosti na cestách však je potrebné zdôrazniť, že spomedzi susedných krajín (V4 a Rakúsko) sme na tom najlepšie. Kým u nás na milión obyvateľov umiera na cestách 42 ľudí, v Rakúsku je to 46 a v Česku 54. Najhoršie sú na tom Maďarsko (64) a Poľsko (68).

Alkohol stále úraduje

Alkohol je aj naďalej veľkým problémom: zavinil 1 643 dopravných nehôd. To predstavuje takmer 12 percent z celkového všetkých dopravných nehôd. Inými slovami, pri každej desiatej nehode bol vodič pod parou. Stúpol aj počet podnapitých vodičov, ktorých nachytala policajná hliadka. Kým v roku 2017 išlo o 9 022 vodičov, z ktorých viac než polovica prekročila jednopromilovú hranicu trestného činu, vlani ich bolo o 590 viac a skóre medzi priestupkom a trestným činom sa prakticky vyrovnalo.

Tak či onak, nasledujúci obrázok azda nevyžaduje ďalší komentár. Za nás v redakcii môžeme len bezmocne krútiť hlavou, pretože tento vývoj sa vymyká akejkoľvek logike. Pochopenie u nás nehľadajte, pretože v prípade alkoholu sme nekompromisní. A mali by byť aj policajti a hlavne súdy!

Rastúci počet nehôd zavinených s účasťou alkoholu je odstrašujúci
Rastúci počet nehôd zavinených s účasťou alkoholu je odstrašujúci
Zdroj: PZ SR

Chodci – najzraniteľnejší účastníci premávky

Azda najsmutnejšou kapitolou je úmrtnosť chodcov, ktorí si napriek neustálym upozorneniam zo strany polície aj médií neuvedomujú, že proti plechu nemajú šancu. Za žiadnych okolností, aj keby vodiči jazdili predpisovo. Hoci počet usmrtených chodcov od roka 2008 klesol zo 184 na 59, v porovnaní s rokom 2017 sa vlani zvýšil o desať obetí. Najviac chodcov (9) prišlo o život v decembri, najmenej (dvaja každý mesiac) v mesiacoch máj až júl.

A hoci chodci nesmú vstupovať na diaľnice ani rýchlostné cesty, vlani sa počet usmrtených chodcov práve na tomto type komunikácie zvýšil zo šesť na sedem. Najrizikovejšími sú cesty I. triedy, kde počet peších obetí medziročne stúpol zo 14 na 24. Na cestách II. triedy klesol počet mŕtvych z 10 na 9 a na cestách III. triedy tiež o jednu obeť zo siedmich na šesť. Vzostup nastal aj na ostatných typoch ciest, napríklad, na miestnych komunikáciách, a to z 12 na 13.

Úmrtnosť chodcov na našich cestách vlani stúpla
Úmrtnosť chodcov na našich cestách vlani stúpla
Zdroj: PZ SR

Týmto vyzývame chodcov, aby sa nespoliehali na to, že vodič zastaví. On zastaví, otázka znie: kde. Pokojne nadávajte na aroganciu vodičov, mnohí naozaj arogantní sú a zaslúžili by si pár výchovných faciek. Za svoj život ale nesiete zodpovednosť predovšetkým vy. Noste reflexné prvky a pred vstupom na vozovku zdvihnite nos z mobilného telefónu a zamyslite sa, či vás vodič vôbec vidí a naozaj stihne zastaviť včas.

Fyzikálne zákony platia v celom nám známom vesmíre. Myslieť si, že priechody pre chodcov na malej planéte kdesi v kúte galaxie sú výnimkou, znamená hazard s vlastným životom. Ak je noc, prší alebo mrholí a vy ste oblečení v tmavom a stojíte na neosvetlenom priechode alebo chodníku, vodič vás skrátka neuvidí. Nech je akokoľvek zodpovedný a pohotový.

Novinka v zákone

Pripravovaná novela zákona o premávke prinesie novinku, ktorá rozšíri právomoci polície pri vymáhaní pokút. Ak vodič dobrovoľne neuhradí pokutu, bude môcť policajt zadržať doklady od vozidla a tabuľku s evidenčným číslom. V prípade potreby bude môcť použiť prostriedky na zabránenie ďalšej jazdy, čiže tzv. papuče.

Hoci objektívna zodpovednosť funguje u nás už šesť rokov, plne automatizovaný systém stále nefunguje poriadne a od policajtov vyžaduje manuálne vkladanie a zisťovanie údajov v systémoch. Podľa údajov polície je systém pred dokončením. No i tak je v rámci inštitútu objektívnej zodpovednosti postihovaných priemerne
8 000 vodičov ročne.

Rebríček najčastejších príčin dopravných nehôd sa v podstate nemení
Rebríček najčastejších príčin dopravných nehôd sa v podstate nemení
Zdroj: PZ SR

Zlepšuje sa aj vymáhanie pokút od cudzincov, čo umožnil celoeurópsky systém Eucaris. Tak, ako chodia pokuty zo zahraničia k nám, po úplnom zapojení Slovenska začnú chodiť pozdravy aj od nás do cudziny. Zatiaľ sme však len v úvodnej etape a policajti uprednostňujú vybavenie priestupku blokovou pokutou na mieste.

Tento rok sa polícia zameria najmä na prevenciu najzávažnejších dopravných nehôd a neustále vzdelávanie chodcov, najmä v súvislosti s používaním reflexných prvkov. Medzi štandardné policajné akcie budú aj naďalej patriť rýchlosť a alkohol, no pribudne častejšie meranie hmotnosti nákladných vozidiel.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia