Únava, nepozornosť, preceňovanie svojich schopností a zlý zrak. To bývajú najčastejšie príčiny dopravných nehôd. Podľa očných lekárov si pritom viacerí vodiči nahovárajú, že ich videnie je bezchybné. Mnohí môžu mať až o polovicu zhoršené videnie a stále si myslia, že vidia výborne. Väčšina očných diagnóz ale nemá v počiatočnom štádiu žiadne príznaky. Človek sa ľahko adaptuje na zhoršené videnie a slabnúci zrak si uvedomí, až keď je neskoro,“ upozorňuje očná lekárka a chirurgička, MUDr. Miriam Záhorcová.

Význam pravidelných očných prehliadok je preto veľký. Od bezchybného zraku totiž závisí, či šofér správne a rýchlo vyhodnotí situáciu a zareaguje včas. U nás očnú prehliadku síce absolvujete pri vydaní vodičského preukazu, očného lekára však od vtedy teoreticky nemusíte zo zákona navštíviť ďalších pár desaťročí. Zákon si opäť všíma bežných šoférov až po 65. roku života. Seniori od tohto veku podstupujú očné prehliadky každé dva roky povinne.

Rizikoví šoféri

S pribúdajúcim vekom strácame schopnosť sústrediť sa, vnímať pohybujúce sa objekty, rozlišovať detaily za šera, zníženej viditeľnosti aj jasného svetla. Ťažšie znášame osvetlenie z reflektorov protiidúcich vozidiel. Starší šoféri trpia častejšie diagnózou sivého a zeleného zákalu, či vekom podmienenou degeneráciou makuly, čo negatívne ovplyvňuje ich riadiace schopnosti. „K oslabeným reflexom sa pripoja problémy so sluchom a to už je nebezpečný stav,” vystríha doktorka Záhorcová.

V bezpečí nie sú ani mladí šoféri. „Na rozdiel od seniorov bývajú nedisciplinovaní. Možnosť dioptrickej chyby častejšie podceňujú a zľahčujú. Nahovárajú si, že vidia skvele, realita je však odlišná. Pacienti si myslia, že majú bezchybný zrak, na vyšetrení im však nameriame dioptrie do blízka, do diaľky či astigmatizmus. Kombinácia rýchlosti a zlého zraku je životu nebezpečná,” dodáva očná expertka.

Na čo si dať pri šoférovaní veľký pozor? Čítajte na ďalšej strane...