Elektromobily potrebujú špeciálne diely, napríklad špeciálne pneumatiky, či brzdy. Teda aspoň to tvrdia automobilky. Novinkou v tejto oblasti je vyhlásenie dodávateľov, podľa ktorého potrebujú elektromobily aj špeciálnu brzdovú kvapalinu. Je to skutočne tak, alebo ide len o marketing, ktorého úlohou je vytiahnuť viac peňazí z vreciek vodičov?

Čo hovorí výskum?

Viacerí odborníci z firiem ako Liqui Moly, ATE a Hella Pagid skúmali brzdy a ich namáhanie v elektrických vozidlách a plug-in hybridoch. Výskumníci jednotne zistili, že najmä brzdový okruh je pri elektromobiloch náchylnejší na hrdzavenie ako pri spaľovacích vozidlách. Dôvod je jednoduchý: rekuperácia energie pri spomaľovaní odbremení brzdový systém natoľko, že sa využíva omnoho menej.

To zase zabraňuje tomu, aby sa vlhkosť zmiešala s brzdovou kvapalinou, čím síce dochádza k jej pomalej degradácií, no zabraňuje tomu, aby vlhkost spôsobovala bodovú koróziu v brzdovom systéme. Vo výsledku tak môže dôjsť k poškodeniam brzdových hadíc, ale aj riadiacich jednotiek ABS a úniku a strate brzdovej kvapaliny.

Aby sa tomuto efektu zabránilo, majú dnes všetci známi výrobcovia brzdových kvapalín vo svojom sortimente špeciálne produkty pre elektromobily, ktoré používajú aditíva na výrazné spomalenie korózneho procesu.

Čo na to výrobcovia?

Momentálne sú však takmer všetky elektroautá dodávané z výroby s obyčajnou brzdovou kvapalinou. Pri pravidelných prehliadkach by sa tak vodiči elektromobilov mali informovať o používaní špeciálnych brzdových kvapalín. Tie sa dajú bez problémov miešať s bežnými kvapalinami, no v každom prípade súhlas výrobcu neuškodí.

Brzdová kvapalina určená pre elektromobily musí byť nielen odolnejšia voči korózii, ale musí aj mimoriadne rýchlo reagovať. Keďže sa na bežné brzdenie pri e-autách používa rekuperácia, tradičný brzdový systém je preto častejšie používaný v krízových situáciách. To znamená, že sa vyžaduje promptá reakcia nielen kvapaliny, ale aj systémov ABS a ESP, ktoré môže brzdový systém pri preťažení prehrievať. Dôvodom je v tomto prípade často rádovo vyššia váha elektromobilov.

Čím nižšia je viskozita kvapaliny, tým rýchlejší je prenos brzdných impulzov. Aby kvapalina odolali extrémnym teplotám, musí mať vysoký bod varu za sucha (ako nové bez vody), ako aj zvýšený bod varu za mokra (staršia brzdová kvapalina s absorbovanou vodou). Bod varu by mal byť medzi 180 a 270 stupňami Celzia. Vysoký bod varu za mokra predovšetkým zabraňuje tvorbe bublín pary, ktoré môžu viesť k závažnej poruche bŕzd.

Ďalšie obmedzenia

Treťou dôležitou vlastnosťou špeciálnej brzdovej kvapaliny je najnižšia elektrická vodivosť. Napätie v elektrickej sieti elektromobiliov sa pohybuje na úrovni od 400 až do 800 voltov. Ak sa elektrická sieť nachádza v blízkosti brzdového systému, môže dôjsť k vážnemu poškodeniu.

"V dôsledku toho môžu indukované magnetické polia elektrolyticky rozkladať brzdovú kvapalinu. Zvyšuje sa aj elektrochemická korózia," vysvetľuje David Kaiser, vedúci vývoja v Liqui Moly. Preto by mala byť vodivosť brzdovej kvapaliny určenej pre elektromobily čo najnižšia.

Samozrejme, toto všetko má svoju cenu. Špeciálne brzdové kvapaliny pre e-autá stoja približne o 25 percent viac ako bežné produkty. Niektorí výrobcovia preto predĺžili interval výmeny z dvoch na tri roky.

Mohlo by vás zaujímať