Filter pevných častíc (DPF), ktorým sú vybavené moderné vznetové motory sa časom zanáša popolom, čím sa zhoršuje jeho priepustnosť. Motor preto stráca výkon a zároveň sa zvyšuje jeho spotreba. V prípade výraznejšieho stúpnutia protitlaku sa dokonca môže poškodiť turbodúchadlo

Poradca Z poruchy tohto dielu majú vodiči panický strach: 7 vecí, ktorými zbytočne ničíte DPF filter

Foto: AUTO BILD

7.2. 8:00 Prečo sa DPF filtre kazia? Často k tomu prispievajú aj samotní vodiči.

Myšlienka filtra pevných častíc (DPF – diesel particulate filter) je sama o sebe dobrá a má logiku. To, čo však dobre vyzerá na papieri, nemusí byť v praxi až také terno. Najmä vtedy, ak sa spája s mastnými faktúrami za opravu resp. v tomto prípade skôr za výmenu. Hoci výrobcovia tvrdia, že DPF filtre sú bezúdržbové a vydržia počas celej životnosti vozidla. Nuž, znie to pekne. Až na to, že realita je niekde úplne inde.

Takto vyzerá filter pevných častíc zvnútra.
Takto vyzerá filter pevných častíc zvnútra.
Zdroj: Filip Kadlečík

Úlohou filtra je zhromažďovanie sadzí vznikajúcich pri spaľovaní motorovej nafty, čím zabraňujú úniku škodlivých častíc do ovzdušia. Od zavedenia emisnej normy Euro 5 v roku 2009 už prakticky nenájdete jediný dieselový model bez DPF. Nezávisle od značky či modelu, proces činnosti filtra je stále rovnaký: výfukové plyny prechádzajú filtrom, v ktorom sa zachytávajú veľké častice. A práve tie môžu spôsobovať problémy, nakoľko môžu zablokovať kanáliky.

Pre zachovanie priechodnosti filtra je potrebná tzv. regenerácia, pri ktorej sa častice spália pri vysokej teplote. Problém nastáva vtedy, keď filter upchá. Ak sa vám ešte nikdy neupchal, ani nezistíte, že ho v aute máte. V opačnom prípade to pocítite najmä v peňaženke, nakoľko účet býva poriadne vysoký.

Existujú dva typy regenerácie: pasívna a aktívna. Pasívna regenerácia sa využíva pri dlhších jazdách na diaľniciach pri vyšších otáčkach. Aktívna nastupuje vtedy, keď nie je motor dostatočne zaťažovaný, napríklad, pri krátkych jazdách v meste. Vtedy riadiaca jednotka vstrekne do filtra palivo naviac a umelo zvýši zaťaženie motora, aby dosiahla optimálne podmienky pre vypálenie usadenín. Práve regenerácia je pre správnu činnosť DPF kľúčová.

Diskusia  ()

Video

Diskusia