Časť lambda sondy sa nachádza vo vnútri výfukového systému, v prednej časti auta. Niekedy je v zbernom potrubí, inokedy pred katalyzátorom, ale môže byť aj za ním, alebo aj obe možnosti naraz. Viacvalcové autá ich majú dokonca aj viac. Možno ste zachytili aj názov kyslíková sonda, aj takto sa označuje. Toto pomenovanie vychádza z jej náplne práce.

Umiestnenie lambda sondy vo vozidle.
Zdroj: Nina Pánska

Úloha lambda sondy vo vozidle, spočíva v snímaní množstva kyslíku vo výfukových plynoch. Tieto informácie ďalej riadiaca jednotka využíva na určenie pomeru paliva vstrekovaného do valcov. Jej používanie sa zaviedlo do praxe súčasne s riadenými katalyzátormi, aby autá spĺňali príslušné emisné normy. Samotná sonda je vyrobená z kvalitného materiálu, lebo musí odolávať vysokým teplotám.

Životnosť kyslíkovej sondy je približne 150- 200 000 km. Znížiť ju môže pri benzínových autách zlý stav zapaľovania, porucha sviečok, alebo káblov, kedy nedochádza k rovnomernému spaľovaniu. Nezhorené palivo za sebou zanecháva sadze, ktoré sa usádzajú aj na sonde, aj v katalyzátore. Takže dobrý stav motora je rozhodujúci aj pre kondíciu a funkčnosť sondy.

Lambda sonda
Zdroj: Nina Pánska

Laik si ani nemusí všimnúť, že s jeho autom niečo nie je v poriadku. Porucha sondy sa totiž môže prejavovať rôzne. Ide napríklad o kolísanie otáčok, zvýšenú spotrebu paliva, zhasínanie vozidla na voľnobeh, v prípade nadmerne bohatej zmesi je to aj väčšia dymivosť, čo môže byť dôvodom na neabsolvovanie emisnej kontroly. Zle fungujúca lambda nám môže zapríčiniť podstatné zníženie životnosti katalyzátora.

Mohlo by vás zaujímať: