Porucha vozidla je vždy nepríjemná záležitosť, najmä však vtedy, keď auto zostane nepojazdné. Kým u starších vozidiel si ešte zručnejší laici dokázali ako-tak pomôcť, u moderných to priamo na ceste nezvládnu ani skúsení mechanici. Takéto situácie sú potenciálne nebezpečné, a to najmä na diaľniciach.
Zásadným a najväčším rizikom na diaľnici je predovšetkým vysoká rýchlosť okoloidúcich vozidiel. Navyše niektorí vodiči sú schopní aj za bieleho dňa prehliadnuť blikajúce hasičské auto odstavené na krajnici. Čo od nich potom možno očakávať, ak je na krajnici obyčajné osobné auto a niekde pri ňom vidno bezradného motoristu v reflexnej veste.
Čo robiť pri menšej poruche alebo defekte
Existujú v podstate iba dva scenáre. Auto môže byť úplne nepojazdné, alebo v tom lepšom prípade aspoň čiastočne pojazdné, napríklad, po defekte. Pokiaľ je vozidlo čo i len trošku pojazdné, rozhodne neodporúčame zastaviť na krajnici. Vždy sa snažte zájsť k najbližšej odstavnej ploche, tzv. núdzovému zálivu. A to aj za cenu poškodenia pneumatiky, disku či inej súčasti vozidla. Zastaviť priamo na diaľnici považujte za hazard so životom, nielen s vaším vlastným.
Po odstavení vozidla na mieste na to určenom sa môžete pokúsiť poruchu odstrániť alebo zavolať pomoc. I keď ste na odstavnej ploche, nezabudnite na reflexnú vestu. Nikdy nevidíte do hláv ostatných vodičov a na diaľnici naozaj nemáte dôvod vyzerať ako zo škatuľky. Ak máte defekt na ľavej strane, postavte auto čo najviac k pravému okraju odstavnej plochy. Priebežne kontrolujte situáciu okolo seba, aby vás nikto neohrozil. Môžete o to požiadať aj niektorého člena posádky, ideálne však z bezpečia spoza zvodidiel. Tam nasmerujte aj ostatných členov posádky, ktorí vám pri oprave nepomáhajú.
Čo robiť, ak je auto nepojazdné
Oveľa horší scenár nastáva v momente, keď je vozidlo nepojazdné a na odstavnú plochu sa ani pri najlepšej vôli nedostanete. V prvom rade zapnite výstražnú funkciu smerových svetiel, rozdajte posádke reflexné vesty a dostaňte všetkých mimo zóny ohrozenia, čiže dostatočne ďaleko od vozovky. Dbajte o to, aby všetci pasažieri zásadne opustili auto pravou stranou a nikdy neotvárali dvere do vozovky.
O situácii ihneď informujte políciu a správcu komunikácie. Motoristi majú pre prípad problémov k dispozícii bezplatnú nonstop linku Diaľničnej patroly 0800 100 007, kde vám pomôžu. Buď dokážu menšiu poruchu opraviť na mieste alebo aspoň zabezpečiť odtiahnutie vozidla z diaľnice resp. na najbližšie parkovisko. Do príchodu pomoci nezostávajte vo vozidle, ale spolu s posádkou sa vzdiaľte do bezpečnej zóny za zvodidlami resp. niekoľko metrov od auta. To pre prípad, že by vás niektorý z ostatných vodičov nezbadal a prudko narazil do vášho vozidla.
Ak je to možné, umiestnite výstražný trojuholník v dostatočnej vzdialenosti od vozidla. Zákon síce predpisuje pre diaľnice a rýchlostné komunikácie vzdialenosť 100 metrov od auta, no terén a hustota premávky to nemusia umožniť. Pokiaľ je premávka príliš hustá, radšej neriskujte. A hlavne, určite sa neprechádzajte s trojuholníkom v ruke po vozovke. Choďte úplne mimo vozovky, ideálne poza zvodidlá. Zvážte vždy konkrétnu situáciu a podľa toho sa rozhodnite.
Oprava poruchy priamo na mieste je najhorším možným riešením a neodporúčame vám ani snažiť sa ušetriť tým, že sa necháte odtiahnuť na lane. Po prvé, u niektorých áut to nie ani možné. Po druhé, ako to predsa je možné, musíte počítať s tým, že s vypnutým motorom nebudete mať k dispozícii posilňovače riadenia ani bŕzd. A to môže byť na diaľnici nebezpečné.